Ahad, 15 September 2019

TAHNIAH - SERANGAN BERJAYA




SALUT
 
Serangan  drone

Houthi berjaya
Telaga minyak dan saluran minyak Arab Saudi menjadi sasaran serangan pemberontak sepanjang tahun lalu, sering menggunakan drone tunggal, tetapi penganalisis mengatakan ini tampaknya menjadi yang terbesar dan paling berjaya sampai saat ini.

Serangan itu menimbulkan ketegangan di Teluk Parsi. Pemberontak Houthi dibantu oleh Iran, yang telah membangunkan drone yang canggih. Tetapi Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Mike Pompeo berkata malam tadi tiada bukti mogok datang dari Yaman dan menuduh Iran melancarkan serangan "tidak pernah terjadi sebelumnya pada bekalan tenaga dunia".

Abqaiq, yang dikendalikan oleh firma milik kerajaan Aramco, digambarkan sebagai pusat pemprosesan yang paling penting di dunia, di mana mentah dari beberapa medan minyak terbesar di negara itu dihantar sebelum dihantar untuk dieksport.

Serangan itu mengurangkan pengeluaran sebanyak lima juta tong sehari - hampir separuh daripada output kerajaan dan 5% pengeluaran global - menurut sumber kementerian minyak Arab yang tidak disebutkan namanya yang dipetik oleh agensi berita Reuters malam tadi. Pengurangan itu akan berlaku sekurang-kurangnya 48 jam laporan berkata.

"Abqaiq adalah jantung sistem; ia hanya mempunyai serangan jantung, "kata Roger Diwan, perunding minyak di IHS Markit. "Kami tidak tahu keterukan itu."

Putera mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman dipanggil oleh Presiden Donald Trump selepas serangan itu menyatakan sokongan AS terhadap keamanan Saudi, kata kementerian luar negara Arab Saudi. Andrew Murrison, menteri luar negeri British yang bertanggungjawab di Timur Tengah, menyeru Houthis untuk menghentikan ancaman kawasan awam dan infrastruktur komersial Saudi.

Robert McNally, dari Rapidan Energy Group yang berpangkalan di Amerika Syarikat, berkata: "Abqaiq mungkin merupakan kemudahan paling kritikal di dunia untuk bekalan minyak. Harga minyak akan melonjak pada ini. Sekiranya gangguan kepada pengeluaran berpanjangan, Rizab Petrol Strategik yang dikeluarkan oleh ahli-ahli Badan Tenaga Antarabangsa seolah-olah mungkin dan munasabah. Sekiranya ada apa-apa, risiko kenaikan serantau yang semakin meningkat, yang mendorong kenaikan harga minyak, telah meningkat dengan ketara. "

IEA berkata ia "memantau keadaan dengan teliti". Seorang jurucakap menambah: "Kami berhubung dengan pihak berkuasa Saudi serta negara pengeluar dan pengguna utama. Buat masa ini, pasaran dibekalkan dengan baik." 


--------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tt,lu taknak ulas pasal united front umno dan pas ke? agak2 lu united front umnopas boleh terajang madey ke tak?

Ketua Pengarang berkata...

Andrew Murisson menteri luar British ke? fakta pun salah..

minyak akan naik kejap sebab sentimen para pedagang.. Saudi bukan lagi pengeluar minyak terbesar... pengeluar minyak terbesar sekarang ialah Amerika Syarikat...



aku cabar kau publish komen ni.