Selasa, 27 Oktober 2020

SEMUA BOCOR MELELEH



SEMUA BOCOR

MELELEH 

TRBARAI 

KAU KAU

AMIN


Pendedahan: Kisah di sebalik

 surat Zahid kepada Agong


Surat Ahmad Zahid Hamidi kepada Agong, yang mana presiden Umno itu menzahirkan sokongan kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri, dihantar 48 jam selepas pertemuan bersama Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, menurut siasatan dilakukan MalaysiaNow.

Terdapat pertemuan panas di rumah Muhyiddin dan menteri-menteri mengatakan mereka terkejut, dan konfrontasi antara perdana menteri dan Zahid di mana presiden Umno itu menuntut sebahagian daripada pemimpin partinya disingkirkan daripada Kabinet.

Surat bertarikh 11 Oktober itu, yang ditandatangani bersama bekas presiden Umno, Najib Razak dihantar menjelang panggilan mengadap Anwar ke Istana Negara pada 13 Oktober, di mana presiden PKR itu perlu membuktikan dakwaannya mempunyai sokongan majoriti ahli Parlimen di Dewan Rakyat.

Akan tetapi dua hari sebelum itu, Zahid bertemu Muhyiddin di kediamannya di Bukit Damansara.

Dalam pertemuan itu, Zahid memberikan komitmen sokongan Umno kepada perdana menteri, selepas Anwar mengumumkan mempunyai “sokongan kukuh dan meyakinkan” untuk menumbangkan kerajaan Muhyiddin.

Sumber dalaman yang mendedahkan mengenai pertemuan itu kepada MalaysiaNow berkata, bukan itu sahaja, Zahid turut menawarkan Bersatu pimpinan Muhyiddin untuk menjadi ahli ketiga Muafakat Nasional.

Muafakat Nasional adalah piagam yang ditandatangani Umno dan PAS ketika mereka masih pembangkang, sebagai langkah dua parti teras Melayu itu untuk merasmikan kerjasama selepas bermusuh selama berdekad-dekad.

Menteri Umno terkejut

Bagaimana surat ke Istana Negara yang dihantar secara rahsia tanpa pengetahuan sesiapa terbocor kepada umum?

Dua hari selepas itu pada 15 Oktober, wakil daripada Istana Negara menghubungi Muhyiddin untuk memberikan salinan surat Zahid.

“Malam itu juga, PM memanggil semua menteri Umno ke rumahnya dan mendedahkan kepada mereka surat sokongan kepada Anwar dari Zahid dan Najib.”

Dalam pertemuan itu, menteri-menteri Umno membangkitkan empat tuntutan kepada Muhyiddin, mengatakan mereka diberikan tekanan daripada akar umbi parti.

“Mereka berkata Umno tidak diberikan kedudukan setimpal dalam kerajaan Perikatan Nasional,” kata seorang pembantu menteri yang tahu mengenai pertemuan itu kepada MalaysiaNow.

“Ketika itu menteri-menteri Umno yang hadir terkejut dan mengatakan mereka tidak pernah menyokong Anwar. Mereka berjanji akan membawa perkara ini pada mesyuarat Majlis Tertinggi.”

Keesokan harinya, perincian surat itu didedahkan kepada MalaysiaNow. Tidak berapa lama selepas itu salinan dikatakan surat itu tersebar di media sosial.

Sementara itu, mesyuarat Majlis Tertinggi Umno untuk membincangkan berkenaan surat itu ditangguhkan sebanyak tiga kali.

“Ketika ini, Zahid sedar menteri-menteri Umno sudah tahu mengenai suratnya,” kata sumber itu.

Zahid mahu menteri Umno dipecat

Pada 17 Oktober, Muhyiddin yang juga presiden Bersatu mengadakan pertemuan dengan Zahid dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk membincangkan tentang Muafakat Nasional.

Turut bersama dalam pertemuan itu ialah Ahmad Maslan, Takiyuddin Hassan dan Hamzah Zainuddin, ketiga-tiganya merupakan setiausaha agung Umno, PAS dan Bersatu.

Pada akhir perbincangan, Muhyiddin bertanyakan Zahid mengenai surat sokongannya kepada Anwar yang dihantar ke Istana Negara.

“Bila PM hendak menunjukkan surat itu, Zahid kata ‘tak mau surat itu dibawa keluar’.”

Seorang pegawai Muhyiddin kemudiannya menyerahkan surat itu kepada Hamzah yang kemudiannya memberikannya kepada presiden PAS.

“Hadi menunjukkan reaksi amat terperanjat.”

Zahid kemudiannya menuntut dilantik sebagai timbalan perdana menteri sebelum menyenaraikan nama pemimpin Umno yang perlu digugurkan daripada Kabinet.

Ini termasuklah Menteri Luar Hishammuddin Hussein, Menteri Kesihatan Dr Adham Baba, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin dan Menteri Perpaduan Negara Halimah Sadique.

Tuntutan Zahid itu “memanaskan” lagi pertemuan itu.

‘Apa yang sebenarnya awak mahu?’

Muhyiddin kemudiannya mempersoalkan Zahid tentang niatnya dan apa yang dimahukan.

“Zahid jawab perdana menteri mungkir janji,” kata sumber dalaman itu.

“Muhyiddin kemudian berkata tidak pernah menjanjikan apa-apa. Zahid kemudian berkata, apabila Umno menyokong Bersatu untuk menubuhkan kerajaan, ia adalah untuk Dr Mahathir Mohamad menjadi PM dan bukannya Muhyiddin.

“Muhyiddin tanya lagi apa lagi yang Zahid tidak puas hati. Zahid kata dia sebagai presiden Umno tidak dilantik menjadi timbalan perdana menteri.”

Pada ketika ini Hamzah menyampuk: “Is it about your case? (Adakah disebabkan kes kamu?).”

Zahid mengatakan “tidak”.

“Jadi apa?” Hamzah bertanya lagi.

“Saya malu nak bagi tahu tapi banyak perkara yang tak betul,” kata Zahid.

Muhyiddin kemudian memberitahu Zahid beliau tidak mencampuri urusan mahkamah.

“Katanya, sebagai kawan dia doakan Zahid akan didapati tak bersalah oleh mahkamah.”

Zahid berdepan dengan 47 pertuduhan melibatkan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram melibatkan dana kepada yayasan miliknya, Yayasan Akalbudi.


PORTAL BERITA

INTERNET BERI

PELUANG UNTUK

ORANG RAMAI 

TAHU APA SABENAR BERLAKU

AMIN

DULU HANYA

 MONOPOLI

UTUSAN RTM TV3

SEKARANG

SEMUA CERITA 

BOCOR

AMIN 

TERIMA KASEH

 RONALD REAGAN




5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bekas Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan Lt Jen Datuk Sheikh Moksin Sheikh Hassan serta dua lagi pegawai kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) didakwa di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur hari ini, atas 17 pertuduhan menerima dan meminta suapan daripada sebuah syarikat kontraktor berhubung beberapa projek di Kementerian Pertahanan (Kementah).

Sheikh Moksin, 59; Lt Kol Che Ahmad Idris, 54 dan Brig Jen Mohammed Feizol Anuar Ayob, 50, masing-masing mengaku tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan terhadap mereka dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Datin Sabariah Othman.


Che Ahmad yang merupakan Ketua Cawangan Peperangan Siber Strategik, Bahagian Staf Perisikan Pertahanan, Kementah ketika kejadian didakwa atas satu pertuduhan meminta suapan RM500,000, satu pertuduhan setuju terima suapan RM500,000 dan tiga pertuduhan menerima suapan RM105,000 daripada Pengarah Urusan Syarikat FEHM Entity Sdn Bhd (FEHM Entity) Elias Jemadi Tajudin sebagai dorongan melantik syarikat tersebut secara rundingan terus bagi perkhidmatan senggaraan untuk bahagiannya di Kementah.

Dia dituduh melakukan perbuatan itu di Kompleks Perumahan Tun Osman Jewa, Kementah, di Kuala Lumpur antara September 2019 dan 7 April 2020.

Mohammed Feizol Anuar yang merupakan penasihat ketenteraan Menteri Pertahanan semasa kejadian, didakwa atas lima pertuduhan menerima suapan berjumlah RM128,000 daripada Elias Jemadi melalui Pengarah Eksekutif FEHM Entity Hishamuddin Johari dan Pengurus Projek syarikat sama Nurin Nazwa Elias Jemadi sebagai dorongan untuk membantu menyerahkan Surat Niat untuk menjadi rakan strategik dan kontraktor senggaraan bagi peralatan perisikan untuk Bahagian Staf Perisikan Pertahanan di Kementah.

Kah kah kah
Ini semua cina merah
Atau melayu hijau
Pencerahan TT
Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Jap aku tak faham rakam tulis ni. Dimana bahagiannya Anwar angkat sumpah? Kan selasa minggu minggu minggu lepas dia cakap ada sokongan kukuh macam madey cakap 2 tahun dulu,macam mudin cakap 7 bulan dulu? Bukan bila siapa saipa cakap ada sokong kukuh boleh terus angkat sumpah ke?

hamim berkata...

Bocor sana bocor sini, semua tempat boleh bocor. TT! Apa lagi yang dah bocor??? Lempeng janda baik meleleh ke? Kalau meleleh sebab apa? Sebab dah bocor?

panglimo potaseh berkata...

Prihal rasuah dalam Kem. Pertahanan kita ..bila kita dgr kita boleh terpancot 3 kali dalam satu masa. Alhamdulilah ..berkat maskot "Allah Mohd" para pelahap ini dilindungi ..berterusan menikmati pangkat, dgaji, emolumen, obat dan pencen ..syookor niekmat dunia akhirat ..AMIN.

Unknown berkata...

Zahid Hamidi memang hang tak layak bagi apa pun jawatan lagu baguih hang Najib Aziz lembaga hitam berambus dari UMNO baru rakyat rasa percaya kat sikit kat umno