Khamis, 7 Mac 2013

PERANG DAN ILMU SEMIOTIK



APA ITU ILMU SEMIOTIK
semiotik ialah memahami makna dan tanda imej
dalam ilmu semiotik imej juga memiliki nahu
saperti satu karangan
saperti surat kiriman
imej atau gambar juga memiliki nahu
nahu yang boleh dibaca
boleh dirungkai 
untuk melahirkan  tanda makna 

dalam kata yang senang
imej yang bisu dan kaku itu
boleh bercakap mengeluarkan suara
untuk kita semua fahami

APA ITU PROPAGANDA
propaganda ialah menjual satu jalur pandangan
kepada orang ramai
propaganda mengharapkan jalur pandangan ini
akan diterima pakai

IMEJ SATU

MEMAHAMI IMEJ SATU
lihat keseluruhan apa yang wujud dalam bingkai ini
jangan hanya melihat apa yang besar
atau yang yang jelas tertera
lihat dan amati seluruh bingkai

imej utama ialah tertangkapnya 2 orang  gerila suluk

perhatikan betul betul
ada  11 orang pihak keselamatan
dalam bingkai ini
dan hanya ada dua orang gerila sulu

ini maknanya  pihak keselamatan lebih ramai

lihat pula senjata pihak keselamatan
lengkap dengan senapang jenis  m16
buatan amerika
dipinggang soldadu  terikat pula peluru
nisbah nya pihak keselamatan lebih gagah
lebih hebat
lebih gah


ini ditujukan untuk mak cik dan pak cik felda
dengan harapan mereka akan melihat imej soldadu ini
sebagai imej najib razak
najib yang hebat

dan bukan najib sebagai jantan takut bini

ini kerana yang  beri arahan kepada soldadu ini
ialah sepupu najib
najib  menumpang glamour

perhatikan pula  gerila suluk
ini lah pertama kalinya dalam dunia ini
gerila memakai baju puteh
inilah pertama kalinya dalam dunia ini
malah dalam alam maya ini
gerila memaki selipar jepun
ketika bergerila

ini memang hebat
gerila berselipar jepun!

muka sang gerila di padamkan
ini untuk menjaga air muka sang gerila

kenapa muka dipadamkan?
mungkin si gerila  masih memiliki hutang pada along
takut-takut sang along ternampak muka gerila ini
maka akan menyerbu minta hutang
atau mana tahu kalau kalau tarantino ternampak imej gerila ini
maka ianya akan datang untuk mengambil gerila ini
untuk berlakon dalam filem pernag terbarunya : full mental jungket

baju puteh yang dipakai ini bertujuan
untuk mengamalkan apa yang dikatakan
oleh mao tse tung : gerila wajib macam ikan dalam air
ikan ialah gerila
air ialah rakyat
maka gerila suluk ini
wajib dilihat  sama saperti rakyat sabah

pakai baju puteh
pakai selipar
dan tak ada senjata
mao tse tung tidak terpernah terfikir pekara ini

bagaimana gerila suluk ini menyerang
tidak pula diketahui
apa senjata yang dipakai
juga tidak diketahui

mungkin dalam selipar jepun ini
tersimpan senjata yang maha hebat


IMEJ DUA

IMEJ KLASIK PERANG LAHAD DATU
ini akan dinobatkan sebagai imej klasik
untuk dijadikan imej rujukan
tentang perang sulu
atau perang lahad datu
atau sandiwara al-lahad datu

imej klasik ini akan dikenang sampai bila bila
saperti imej anak perempuan bogel
dalam perang vietnam

dalam imej ini tidak ada muka yang kelihatan
semuanya membelakangi juru kamera
kelihatan jelas perkataan POLIS
ertinya piak berkuasa telah sampai

senjata tidak kelihatan
tetapi cukup untuk kita yang melihat
bahawa si gerila telah ditangkap
dihadapannya  kamarad gerila ini juga tertangkap
walau pun tidak jelas


perhatikan betul betul
di hadapan subjek induk ialah
dua buah motosikal
sebuah van puteh
dan pokok pokok  sawit
ini bermakna tangkapan beralaku  dalam kampong

kemungkinan dua motosikal ini milik gerila
jika ini betul bermakna
gerila suluk ini bukan sahaja datang bersampan
mereka juga datang dengan motosikal

ini satu taktik gerila yang baru
datang bermotosikal
mungkin menyamar sebagai mat rempit
mungkin


menggunakan motosikal ini
memperlihatkan satu kemajuan
dalam hal penaklukan
pada 8 disember 1941  jepun mendarat di kota baru
kemudian turun ke selatan tanah melayu

jepun hanya menggunakan basikal dan berjalan kaki

gerila sulu lebih hebat  dari soldadu jepun
jepun naik basikal
gerila sulu naik motor
dan munkin naik van

hebat - memang hebat

perhatikan di sebelah kiri
ada papan tanda
tetapi kita TIDAK dapat melihat
apa yang tertera:
apakah ini tanda sekolah
apakah ini tanda balai raya
atau ini tanda: undilah dacing

waspada!
imej ini menjadi klasik
bukan kerana motor
bukan kerana van
bukan keranapapan tanda

tetapi  kerana:
logo baju puteh yang dipakai oleh gerila ini


uniform gerila ini
dengan bangganya menayangkan
imej jantan bersongkok?

mungkinkah ini imej tian chua
kerana yb china ini juga sering bersongkok
mungkinkah ini imwej  yb teng
yang bersongkok kerana yb teng ialah
speaker dewan undangan selangorn yang sering memakai songkok

tak mungkin ini imej elizebeth wong
kerana dia perempuan

juga ini bukan imej che
bukan imej mat indra
bukan imej mat sabu
bukan imej tok guru
bukan imej anwar ibrahim

justeru imej siapa ini?

untuk mengetahu imej siapa ini
maka kita wajib membesarkan imej tersebut
tidak cukup dengan kanta
kita juga wajib mengetahui
maklumat diluar teks


pertempuaran hebat ini berlaku di semporna
ini kawasan yang di menangi
oleh united malays national organisation

siapa YB SEMPORNA?

presto!
jawabnya ialah shafie afdal

terbonggeng lah
kantoi mantoi
yerbukti gerila ini ialah penyokong kuat
shafie afdal

siapa sahfie afdal?
sosok ini ialah naib presiden united malays national organisation

apa pasal pakai baju shafie afdal

jawabnya cukup senang
gerila ini adalah pelakon tambahan
dalam sandiwara al-lahad datu
gerila-gerila ini adalah gerila upahan
di upah oleh united malays national organisation


KENAPA  INI BERLAKU
cukup senang untuk faham
rakyat sabah telah muak dengan united malays national organisation
rakyat sabah berkata: ini kali laaaaah
mereka akan menghumbankan parti ketuanan melayu ini
dalam pru  yang tak lama lagi akan berjalan

maka satu sandiwara  wajib dipentaskan
untuk menakut nakutkan rakyat sabah
untuk menaikan semangat nasionalisma melayu
untuk dilihatkan najib bukan takut bini
untuk memadamkan kes siasatan kad pengenalan segera
untuk memadamkan cerita bala
untuk memadamklan cerita deepak

sayangnya pengarah sandiwara ini kurang bijak
penjaga  pakaian tidak hati hati
prop master kureng hati hati
muka shafie afdal telah membuktikan kepada dunia
bahawa ini semua adalah sandiwara


IMEJ KLASIK PERANG VIETNAM
NOTA
baju t zahida rafik
sedang dicetak
kah kah kah
KANGKANG
ini dinamakan
KANG KANG GERILA SULU

-------

34 ulasan:

Unknown berkata...

ni bodoh yg lari mencicit takut kena isa? bertaubatla..

Awanama berkata...

ko terlepas pandang.

tahanan itu tidak bergari. tapi masih meletakkan tangan kebelakang seperti digari.

Unknown berkata...

laaa.....namapun gerila,dia akan menyamar jadi apapun. buat itu taK KENA, INI TAK KENA. LAST APA YANG KENA? ko sorang ja yang betul dlam dunia ni. klu berani pi la bedepan ngn peluru haha. bodo.

Unknown berkata...

Bodo nak ulas pun kena approve. blum jadi PM lagi, benda ulasan ni pun ko tapis......sama saja perangai manusia ni.bt benda ikut kepentingan sendiri. bodo.

Awanama berkata...

sokong

Pahang! berkata...

hahahaha.. kelakor la sendiwaryrai ni...

DIDI KOTA BELUD berkata...

Cain mmamat tu...nasib baik tak kena gari.....terbarailah teory aku tentang sandiwara ini...thank tt......kou menghuraikannya........semiotik betul.....ini mesti gerila yang selalu pau rokok kalau minum BAHAR ( tuak kelapa merah ).....itu sebab kena petik oleh yang kena pau tu...puas ati dio kalau minum peteng ni...kaki pau sudah masuk dalam....heehehehe...aman damai minum BAHAR (kalau minum dua gelas...berdengung ) malam ni denga rokok wismelak....hehhehee......polis ni tangkap bayang bayang....huyooo....susah kerja tu...kena kursus kat pentagon baru boleh tangkap.....patutlah rm 100 ribu sesenang je dan memanjang masyuuuukkkk derma untu mangsa penganas....kayalah lepas ni.......satu teory lagi tt.....ini mungkin.........polis tidak menxapat kerja sama orang kampung...jadi mereka menangkap main rambang saja........tengoklah sendiri.......dalam tangkap ada kempen.....behhehehehehehhhe.....

Awanama berkata...

TT...Hang jangan hina orang Sempoerna. Hang ingat orang Sempoerna bodoh sangat ka nak pakai baju Shafie Afdal. Hang sudah silap baca TT. Itu memang orang Suluk Filipina. Sebelom depa mai mendarat di Sabah, depa sudah baca politik Sabah. Kalau dah kena kepung, nak selamat pakai je baju UMNO. Gerenti tak kena tangkap. Tapi orang Suluk dari Filipina ni bodo, pakai baju Shafie Afdal tapi tak ada I/C. Itu yang kena pegang dengan polis tu! Kahkahkah

Awanama berkata...

TT melihat dengan mata; tetapi sayangnye berfikir menggunakan dengkul.

Awanama berkata...

kan dah ckp doh
umno akan memerintah malaysia dulu kini dan selama-lamanya
kahkahkahkahkah

yb berkata...

Pelarian famous dari peninsula ada yang berkampong jauh di sudut-sudut sana, jauh dari kuatkuasa. Kesian kampong-kampong indah permai dinodai.

Unknown berkata...

borhan hassan, abis tu motosikal tu cmna?? polis naik motosikal?? hahahahahaha

Awanama berkata...

ada lg kemusykilan. kenapa time nak tangkap 'gerila' or ''gorila' 4 org ni,wartawan dibenarkan pulak ikut sama? dibenarkan segala rakaman visual? sedangkan sebelum ini wartawan lgsg tak dibenarkan berada dalam kawasan peperangan dengan alasan keselamatan? atau memang ini untuk propaganda or propagandhi, supaya imej visual tangkapan disebarkan kerana sume sudah diatur untuk menutup kepincangan drama, dimana aktor2 suluk tidak langsung mengikut skrip yg disediakan oleh sutradara or sutra xde dara? just my 2 cents....

Awanama berkata...

他那和,魄力题库

Awanama berkata...

Everything is Money,money and more money. Money talks ,ACTS and does !
I dont really trust the late night show>

MHK berkata...

Bro,
Lazimnya serangan dilancarkan sebelum subuh. Ini adalah faktor, serang orang yang terlena. Lihat di benua arab, kapal terbang berakkan senjata satu malam berterusan.

Soalannya
Kenapa buat serangan selepas matahari naik? Apa terjadi sebelum subuh?

Macamana lanun boleh lesap hilang kalau askar/sniper ada "night vision" dan segala kelengkapan canggih?

Saya percaya serangan terakhir ini adalah"face saving exit" untuk kedua belah pihak.

Awanama berkata...

analisa tuan tt tak tepat la. mungkin sebab tuan tt memandang dari kacamata politik semenanjung dan tuan tt sendiri bukan orang sabah dan tidak pernah menetap di sabah.

kat sabah mana ada nasionalisme melayu tuan tt oi. macam mana nak menaikkan nasionalieme melayu di sabah kalau org melayu adalah antara orang yg paling minoriti di sabah.

di sabah ni kalau yang muslim - majoritinya datang dari etnik bajau, suluk, brunei, bugis, kedayan, iranun dan bumiputera muslim yang lain.

di sabah ni lebih kepada perebutan kuasa antara bumiputera muslim dengan bumiputera bukan muslim yang majoritinya di wakili oleh etnik kadazan-dusun-murut.

nasionalisme melayu tak wujud di sabah la tuan tt. itu semenanjung punya politik daaa. di sabah politiknya adalah antara muslim dgn bukan muslim.

Awanama berkata...

TT, kau guna ilmu simbiotik.Tapi aku punya ilmu lagi cepat meneka. Kalu nak tau,yang pertama sapa pemimpin dia?Kalu jawapannya mat monggol dari gerombolan,ilmu simbiotik tak perlu guna.Jawapan sepantas kilat dan lebih laju dari supercomputer.Asalkan mat monggol semua kerjanya akan menjadi taik lembu!Kah..kah...kah..

Puncanya berdasarkan kepada ilmu sesumpah yang di anutinya.Dalam agama gerombolan sudah cukup dengan bersumpah dan membersih diri mereka dari kekotoran.Mereka online dengan Tuhan. Tapi mereka tak sedar Tuhan lagi cekap dari mereka.

Sumpahlah sebanyak manapun tetapi tahi mereka selalu nampak di celah kang kang. Macam gambar betina lendir tu, kalau kang kang pantatnya berulat!Sebab supercomputer telah diprogramkan jika objek itu ada kena mengena dengan gerombolan terus menjadi taik!kah..kah..kah.

Ilmunya mudah, puak gerombolan kuat makan rasuah.Madey keling kata orang makan rasuah seperti makan babi.Tak perlu sinbiotik,tapi ilmu kilat memang kata ahli-ahli gerombolan memang babi-babi haramjadah!Kah...kah..kah..

Awanama berkata...

gorila tongah hisap fit kono tangkap kah kah kah

gorila tu lak pakai slipar jopun kah kah

alahai bro,itu gorila dtg sbb nak mintak BRIM, sepatutnya syafie bedal dtg tapi bila polis yg dtg maka dia guna baju putih sbg bendera...maka mata-mata suruhan pun dtg la nak cuba rasuah kalau-kalau boleh setel tapi entah macamana tertekan lak picu pestol sendiri, kono tolo..mampuih!onta macamano najib lak meraung topuk dahi gosok dado.. utk mencuri hati org islam dia pun mintak buat fukwa..fukwa punya fukwa, mati syahid bro!!!

tapi TT,

the drama had gone wild to cover the farce.

with amok fury your reasoning, however logical, becomes powerless.

when such daulah is concern,Mao can can only laugh in his grave kah kah kah

Awanama berkata...

kah..kah..kuh...lu bodo atau memang ditakdirkan bangang semula jadi ...hisamuddin...semua lu ingat konspirasi macam komunis yang berteater??? kah...kah...kah...ini isu patut lu tunjuk patriotik lebih tinggi dari UMNO...mak cik kampung akan sokong lu....dan Pakatan Rakyat....tapi lu sama dengan PKR tunjuk bangang....Tian Chua pun tunjuk kebangangan yang teruja!!! kah..kah...kah...mana lu punya otak???? tertinggal kat kondom ka????

Awanama berkata...

sandiwara sebelum PRU

DIDI KOTA BELUD berkata...

maklumat sulit pdrm.......1400 puak moro akan membuat huru hara di kota kinabalu bila bila masa...sasaran...polis....sila ambil perhatian....budak budak sabah yang baca ni...sedia untuk pulang......mereka mau perang...kita bagi mereka perang....setitis darah mak bapak aku tumpah...aku sumpah....akan ku sembeleh puak moro ni hidup hidup.....anak anak sabah....inilah masanya...marah kamu...marah aku juga...jom balik...kita perang ala pemengal kepala......pengal dan terus pengal....

Awanama berkata...

MEMALUKAN MALAYSIA ADA SANDIWARA MCM NIH..MMG BETUL ADA KES2 KT MALAYSIA YG SEBELUMNYA MMG PROPAGANDA PIHAK TETENTU.. MMG INI CUKUP JELAS.. HANYA ORG2 YG KURANG PAHAM DAN KURANG JURANG PEMIKIRANNYA SAJA AKAN PERCAYA MENTAH2 TNPA BNYK BERFIKIR CARA LOGIC AKAL.. NAK CONTOH LEBIH JELAS GOLONGAN ITU MCMANA, LIHAT KOMEN DIATAS.. CUBA TNYAKAN PADA MEREKA ..'KOMUNIS TU APA PADA ERA DITANAH MELAYU?'..PASTI ANDA2 SEMUA MAKLUM APA YG AKAN MEREKA JAWAB.. TOLONG! SEBELOM NK TEGAKAN NEGARA MALAYSIA.. PAHAMI DULU SEJARAH MALAYSIA..

Awanama berkata...

Kenape xde wartawan luar? Al jazera, cnn,bbc dan mmcm lg..xkan diorg x brrminat kot..kah kah kah..

Awanama berkata...

Hebat woh..majlis fatwa ckp syahid tu..hebat diorg tu..tp bg aku, syahid atau tidak adalah milik Allah swt..kita hanya boleh brrharap dan mendoakan, dan bukan kuasa majlis fatwa kbgsaan yg meanugerahkan..

Awanama berkata...

Inilah kau TT, kan lembu lembu dah mengamok! Hau hau hau hau....lembu naik minyak ke turun minyak?

Awanama berkata...

tuan tt

yang saya keliru bagaimana askar boleh naik air asia pi sabah patut le farnandaz kaya raya..
aduhai 1malaysia...
kepada pengomen niza dan borhan kalu bodoh dok diam2..bongok

zmy

Awanama berkata...

Tak bergari mungkin guna cable tie.
Tapi tak juga.
teknik gari ibu jari ke sekarang?
Hebat.
Jari buat simbol.
budak pengkid-da tlg tafsir makna jari tu.

Awanama berkata...


komen aku...

selain dari org2 di area situ dan laporan media, yg kebanyakkannya media arus perdana, kita semua tidak berada di situ dan selamanya tidak akan tahu apa sebenarnya yg berlaku.

fahami apa yg tt selalu tulis : SANDIWARA. buka minda anda, fikir di luar kotak. walau 9 11 dulu korban 3000 org-dikorbankan utk kepentingan mereka yg melakukannya.

jadi aku kini mahu tunggu lebih banyak berita dari media alternatif dan orang tempatan situ. mungkin lambat lagi, mungkin tak ada langsung.

kalau korang tengok berita bernama tadi, ketua polis & atm nak sebut 52 terkorban pun macam teragak-agak. cuba baca body language mereka, terutama ketua polis tu.apa pasal?

Bernama, beberapa gambarnya sebelum ini boleh dipertikaikan, seperti ada kesan photoshop tapi mampuih nak mengaku.

ni pun tt dah cuba menghuraikan 'the background' melalui gambar sahaja. kerana hanya gambar dan footage dari media arus perdana sahaja yg kita ada utk analisa.

kebenaran pasti akan terbukti jua satu hari nanti.



Awanama berkata...

Pasni tentera raja bersiong nong chick pula yg serang Pantai Dalam kot...tentera Shafie Afdhal da serang sabah,raja bersiong pon nk tunjuk power gak...kah kah kah

Awanama berkata...

Saya rase dia merujuk kpd semgt nasionalisme di semenanjung, not sbh

Awanama berkata...

Link dari Utusan Online ini berkaitan dgn gambar yg TT siarkan.

http://xtive.utusan.com.my/video.php?v=794

Para pengganas ni semua jenis pakai selipar jer.

Tengok sampai habis, bahagian terakhir masa 2 "suspek pengganas" tu nak di bawa keluar seorg polis suruh dia berlakon letak tangan di atas kepala.

Bila seorg pois yg lain suruh letak tangan di belakang, bukan di kepala, kawan polis tu cakap "PELAN SIKIT..ADA MALAYSIA KINI..."

Sila tengok dan nilai sendiri..

gorila berkata...

sejarah dunia ni bro tt... tentera paling hebat dalam sejarah tamadun manusia adalah tentera Sulu.... serang negara jiran berpenduduk 28juta hanya dengan 200 tentera

Awanama berkata...

Kang aku kata ko bongok dah ko memang bongok...

kah kah kah...

Ko ingat yang kena tangkap semuanya tentera kesultanan sulu aje ke...

Orang "awam" yang disyaki pengganas nak biarkan bebas sebebas-bebasnya aje ke...

Apalah punya bongok...

kah kah kah.