Jumaat, 26 April 2013

LAGI KES SPR NAK MENIPU






Kenyataan Media
25 April 2013

Membeli Undi dan Pengundi Luar

I. Ancaman dan keganasan terhadap pekerja Pakatan Rakyat, Pemantau dan sukarelawan pertubuhan awam semakin menjadi-jadi. Lebih dari 400 aduan polis telah dibuat. Pembelian undi dan rasuah adalah berleluasa. BN amat risau mereka akan tewas dan sedang menggelabah membeli undi dengan hadiah, wang dan baucer wang, dari RM50 di Pulau Pinang ke RM1000 di Sabah. Kita ada bukti video dan ini akan dikeluarkan dalam sikit hari lagi.

II. Dalam suatu lagi repot dan analisis keatas Daftar Pengundi yang akan dikeluar sikit masa lagi, terdapat beberapa penemuan yang menggemparkan. 28,593 pengundi berdaftar adalah orang Indonesia, Filipina, Pakistan dan Bangladesh – mereka yang dari negara-negara yang membekalkan kebanyakan dari pekerja asing di Malaysia. Sabah sahaja mempunyai 15,907 pengundi berdaftar kebanyakannya dari Filipina dan Indonesia. Selangor adalah kedua terbesar dengan 4,324 pengundi asing.

Kebanyakan pengundi asing ini akan mengundi di Sabah, Selangor dan Kuala Lumpur. Kawasan pilihanraya parlimen dengan jumlah terbesar mereka ini termasuklah Silam, Kibaran, Kelabakan, Sepanggar dan Tawau.

Apa yang lagi merisaukan ialah 16,589 dari pengundi asing ini diberikan “Kod Negeri” Sabah (ia-itu lahir di Sabah) walaupun mereka adalah dari Indonesia atau Filipina. Malah terdapat 42 pengundi asing dari Filipina, Indonesia dan Pakistan yang didaftarkan sebagai “Pengundi Pos” didalam Tentera dan Polis.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mesti menerangkan serta-merta kenapa terdapt beribu-ribu pengundi asing dalam Daftar Pengundi dan kenapa sesetengah dari mereka diberi Kod Negeri tempatan dalam kad pengenalan mereka, dan bagaimana ada yang berdaftar sebagai Pengundi Pos dalam Tentera dan Polis.

III. Pengundi Sabah khususnya dan Malaysia amnya telah tertipu keatas hak demokrasi mereka. BN masih berlengah-lengah lagi tentang bagaimana hendak selesaikan masalah “Projek IC” yang mereka sendiri ujudkan. Bagi Pakatan adalah jelas, kami akan mengarahkan SPR untuk membersihkan Daftar Pengundi dalam masa 100 hari pertama dalam kerajaan.

Saya menyeru semua pengundi yang sah agar keluar pada 5 Mei dan mengundi. Jangan biarkan mereka yang telah korupkan sistem demokrasi kita merampas demokrasi ini dari kita. Kita mesti pertahankan hak kita sebagai rakyat Malaysia.

Anwar Ibrahim




---------

5 ulasan:

lobak berkata...

Jangan dah terhantuk baru nak terngadah, kita perlu bertindak dari sekarang. Bukti dah berlambak. Takkan rakyat Mlysia nak senyap mcm najib??

Tanpa Nama berkata...

lu tipo bro....x sekolah ke lu.spr jujur ape,mereka satu petubuhan yg bebas,tulus dan mulus..lu x de bukti jgan fitnah..nak beedebat ckap,any time boleh? t malu dapat sakitpun dapat,de bran?tuuiiii

Tanpa Nama berkata...

Brp dapat...20 ghingget jer..
Bodoh bangang...hidup melayu..!!!! RM20...

DIDI KOTA BELUD berkata...

Hahahhaahaa....kalifah dio tekentut diajak berdebat dio pulak terhegeh hegeh nok....hahahaha...tak malu....tak dijemput datang...eh eh eh..siap pergi dapur senduk nasi...tak malu......

Tanpa Nama berkata...

kikikiki...aii 20 hanggorw bkan nuet ke? keapala hannorw toi ko ni!!! 4:10 lu na nene nunatttke