Rabu, 29 Mei 2013

PESANAN ANAK MUDA


Pesan Safwan Anang 
Buat Rakyat Malaysia

Semalam empat orang aktivis iaitu Haris Ibrahim (ABU), Safwan Anang (SMM), Tian Chua (PKR) dan Tamrin Ghaffar telah ditangkap untuk siasatan dibawah Akta Hasutan. Dakwaan ini berkenaan ucapan mereka pada program Malam Anak Bangsa Malaysia pada 13 Mei lalu.

Hari ini kesemua mereka telah  dibawa ke mahkamah untuk dibaca pertuduhan. Mereka semua tidak mengaku bersalah dan masing-masing dikenakan ikat jamin sebanyak RM 5000. 

Namun Safwan Anang membuat keputusan di luar jangkaan bahawa dia enggan diikat jamin. Semasa pendengaran perbicaraan beliau menyatakan bahawa dia tetap menjunjung sistem raja berperlembagaan serta menghormati undang-undang dan keputusan mahkamah. Namun apa yang mendukacitakan ialah seluruh sistem di negara ini telah menjadi tunggangan untuk kepentingan politik UMNO/BN.

Beliau sempat memberi 3 pesanan penting kepada kami supaya disampaikan kepada rakyat seluruhnya;

1) Penahanan dan dakwaan ini bermotifkan politik. Tindakan saya ini sebagai protes dan memberi signal penolakan terhadap salahguna kuasa untuk kepentingan hayat UMNO/BN.

2) Tindakan saya juga demi sayangkan negara dan ingin pulihkan demokrasi yang makin tenat.

3) Dan ini juga mesej jelas kepada anak muda bahawa kita benar-benar serius perjuangkan hak kita. Saya di dalam tetapi saya yakin kalian di luar sana tetap akan terus bangkit brrjuang lawan penipuan!

Dalam fasa kebangkitan anak muda hari ini, UMNO/BN jelas terdesak sehingga sanggup menggunakan apa cara sekalipun demi menjaga survivial politik mereka yang kian rosak. Tangkapan kepada mahasiswa dan anak muda jelas bermotif politik demi menyekat kemaraan dan kebangkitan yang kian memuncak. Kerajaan minoriti ini jelas tergugat dengan kebangkitan rakyat.

Demi menyelamatkan demokrasi yang kian nazak di Malaysia, Safwan Anang rela untuk terus dikurung di lokap. Safwan Anang rela berhadapan dengan polis dan SB sepanjang di dalam lokap nanti. Safwan Anang rela untuk tidur beralas simen dan makan ala kadar seperti banduan. Safwan Anang berkorban masa untuk bersama isterinya yang sedang mengandung. Ini semua demi perjuangan menuntut keadilan. 


Justeru saya seru seluruh mahasiswa, anak muda dan rakyat yang cintakan keadilan untuk sama-sama bangkit lawan regim yang jelas menindas rakyat dengan kekuasaan. Ayuh kita nyatakan solidariti untuk Safwan Anang dengan berhimpun secara aman di hadapan Lokap Sungai Buloh.

Sekian

Mohammed Bukhairy Mohammed Sofian
Presiden PMIUM / Sekretariat SMM
29 Mei 2013 | 2.00pm

-------

11 ulasan:

hasilox berkata...

Umno kini macam babi mabuk mengejar anak ayam. haha

Awanama berkata...

1.Elokla ko dengan adam adli jadi aparentis tukar tiub!!merempat sepanjang hayat!!
2.ber kah!kah!kah! beramai-ramai!!masuk lokap korang jawabla sorang-sorang!!
3.kah!kah!kah!guna akai dikepala lutut!!dua-dua budak arts!!kalau dap perintah malaysia!!layak angkat tong taik dap jeee!!!

Awanama berkata...

Sokongan Melayu terhadap Pakatan merosot @ 2013.
Ulasan dan analisa:

http://helenang.wordpress.com/2013/05/29/analisa-pru13-perwakilan-melayu-pakatan-menyusut-berbanding-2008/

Bilangan MP Melayu PKR menyusut daripada 20 orang (2008) menjadi 16 orang sahaja pada masa kini. PAS mempunyai 21 orang MP dalam Parlimen 2013 berbanding 23 orang MP dalam Parlimen 2008.
Gelombang Melayu menolak PKR dan PAS telah menukar warna Kedah menjadi biru daripada hijau.

Walaupun Pakatan sekarang ini sangat kuat di Selangor Darul Dakyah (24/7 propaganda Selangor.tv, Media Selangorku, Selangor Times, Selangorkini dan banyak lagi), prestasi PAS telah jatuh di ibunegeri Melayu Selangor. (Shah Alam ialah sebuah kawasan 69.9% peratus pemilih Melayu, 14.9 peratus pemilih Cina dan 14.2 peratus pemilih India.)
Majoriti undi yang diperolehi Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad di Shah Alam tidak banyak meningkat — 9,314 undi (PRU12) berbanding 10,939 undi (PRU13).

Namun undi yang diberikan kepada lawannya telah meningkat banyak. Abdul Aziz Shamsuddin (Umno) telah mendapat 24,042 undi di Shah Alam dalam 2008.

Zulkifli Nordin, walaupun hanya dicalonkan pada saat-saat terakhir, tetapi masih berjaya meraih 38,070 undi berbanding 49,009 undi bagi Khalid Samad.

Bermaksud undi yang diperoleh oleh BN-2013 mengatasi undi yang diperoleh oleh BN-2008 sebanyak 14,028 undi.

Gejala ini mencerminkan backlash Melayu terhadap Pakatan, memandangkan Zul Nordin seorang last minute candidate yang bukannya anak jati Selangor pun.

Awanama berkata...

Sebab tu la En Zul yakin 110% boleh menang. Itulah gunanya SPR!!!!

مهمد شفاريز berkata...

Lagi 1 contoh macai yg da mkn hasutan kepale jebon najib al tantuya...

Awanama berkata...

lembu 10:01 ptg,

b4 lu nk hentam org, pndang kiri kanan dulu. kat blog UBN pun lu tak diterima, even dikutuk dicaci maki lagi, kan? mlm tadi kat blog PK lu kena ludah la, BHAI!! kahkahkah dah kena maki kat sana, lagi mau merempat dalam TT. so, sekarang sapa lagi hina? sendri makan pengat....

Awanama berkata...

Anon yang pro-BN ni masih dalam mentaliti kemelayuan.Masih mentaliti Melayu lwn bukan Melayu.Orang dah ke bulan dan balik, bro.Menang tipu nak buat apa? Atau menang dipangkah orang yang takut hidup dengan orang lain.Baiklah buat komuniti satu bangsa di mana-mana pulau.

Unknown berkata...

PTG : Jgn nak merepek kat cni la..pemikiran sempit nk tnjuk cerdik ..org mcm ko nie la dipanggil melayu utan.. PTG - PEMIKIRAN TUA GANYUT!

Awanama berkata...

1.8.38 pagi!!apa peduli!!ini demokrasi bhaii!!jiwa merdeka!!tak boleh dicucuk idung oleh mana-mana pihak!!
2.ko ada berani!!lagi pun orang pro.!!bodoh ke apa berpihak pada mana-mana puak yang selalu guna akai dikepala lutut!!
3.kah!kah!kah!!

Awanama berkata...

Hey "Tanpa Nama 29 Mei 2013 10.01 PTG" : ini pesanan ku untuk kau jenis penakut lagi hina. jangan lah kau jenis mediore lagi bacul ni nak menghina pemimpin pejuang rakyat ini dengan meletakkan "kejayaan" kau yang tiada impak lagi lemah & lemau itu sebagai kayu pengukur...Ye Adam Adli belum dpt sijil spt kamu tapi aku yakin, dia akan meninggalkan nama sebagai pejuang rakyat yang tulen diusia yang muda ni & akan pergi jauh dalam hidup sbg manusia yang memberikan munafaat kepada yang lain & bukan katak di bawah tempurong spt kamu, yang merasakan dunia kau yang sempit itu adalah syurga..sunggoh kesian melihat manusia perasan, lemah lagi lemau spt kamu memberikan komen2 negatif. Aku doakan bros Hisham/TT, Adam Adli, Safwan Anang, DSAI, Tn Guru yang ku kasihi senantiasa dipelihara Allah snt sbgmana Dia pelihara orang-orang yang soleh. Persetan puak2 ni...mari kita lawan kezaliman, penipuan & sistem bodoh lagi membodohkan ini! Allahu Akbar!

Awanama berkata...

Apelah ko buang masa pegi bagi link "helenang wordpress.." tentang sokongan Melayu yg merosot terhadap Pakatan ni wahai Tanpa Nama 29 Mei 2013 10.28 PTG." Ko sendiri tahu yang SPR tu adelah UMNO/BN & umno/bn tu lah jugak SPR. Tentu sekali bila masuk bertanding, PR mesti kalah sebab sistem PRU yang tak adil & X telus. umno memang nak berkuasa selama nya di negara yang kaya ni & ia suka dengan orang2 Melayu bodoh spt kamu. Itu lah sbb dia suka dgn para profesor kangkung, dia suka jika bebudak universiti tak boleh berfikir hanya berupaya utk menghafal memanjang & tak masuk pun tersenarai dlm universiti terbaik di dunia (X spt zaman Tukartiub dulu2..)Kalo nk terus diperbodohkan pilih lah UMNO BN...