Khamis, 13 Februari 2014

TIPU BERAS ORANG KAMPONG



ADAKAH MENTERI PERTANIAN MENGELIRUKAN ORANG AWAM MENGENAI IKRAR BERTULIS OLEH BERNAS
Kenyataan Media oleh Gooi Hsiao Leung, bertarikh 12.2.2014 .

Adakah Menteri Pertanian, Ismail Sabri Yaakob mengelirukan orang awam apabila beliau berkata kerajaan telah menerima ikrar bertulis daripada ( Padiberas Nasional Berhad) BERNAS , bahawa setelah penyenaraian keluar daripada BURSA Malaysia, BERNAS akan melaksanakan penstrukturan semula senarai semula , di mana pihak yang berkepentingan seperti Nafas (Persatuan Kebangsaan Peladang) dan Nekmat (Persatuan Nelayan Kebangsaan) akan setiap diperuntukkan 5 % pemilikan ekuiti dalam BERNAS .

Dalam satu pengumuman awam semalam oleh BERNAS menjawab pertanyaan oleh BURSA Malaysia berhubung artikel yang disiarkan oleh TheEdge pada 10.02.2014, BERNAS telah mengeluarkan kenyataan yang menyatakan bahawa selepas siasatan penuh daripada pengarah dan pemegang saham utama, BERNAS menafikan pengetahuan langsung mengenai sebarang susunan bertulis dimana :

(i) mana-mana penyusunan semula korporat (BERNAS) termasuk rancangan penyenaraian semula (dalam BURSA Malaysia) akan berlaku, dan

(ii) di mana Persatuan Kebangsaan Peladang (" Nafas " ) dan Persatuan Nelayan Kebangsaan (" Nekmat " ) dimana akhirnya masing-masing akan memegang pegangan 5% dalam entiti baru yang akan disenaraikan.

Penafian oleh BERNAS sedemikian mengenai susunan bertulis secara langsung bercanggah kenyataan Menteri Pertanian sendiri yang lebih awal diterbitkan oleh Bernama pada 26.11.2013, dimana beliau menyatakan bahawa kerajaan telah menerima ikrar ditulis daripada BERNAS bahawa cadangan penyenaraian keluar itu tidak akan menjejaskan para pemegang saham dan tanggungjawabnya terhadap petani dan pengilang , dengan menekan bahawa ;

1) penyenaraian keluar itu hanya sementara sehingga proses penstrukturan semula syarikat yang selesai, dan

2) BERNAS akan disenaraikan semula di Bursa Malaysia, dengan Nafas dan Nekmat masing-masing mendapat lima peratus pegangan saham dalam syarikat itu , yang menurut Menteri adalah lebih daripada sebelum ini.

Saya sebelum ini pada November secara awam menekan Menteri Pertanian untuk mengemukakan ikrar bertulis yang didakwa dikeluarkan oleh BERNAS untuk penelitian awam tetapi gagal mendapat sebarang maklum balas daripada Menteri. Saya juga membangkitkan satu usul segera di Parlimen untuk membahaskan "penyusunan dan penyenaraian semula" rancangan BERNAS selepas penyeneraian keluar daripada BURSA Malaysia, seperti yang didedahkan oleh Menteri, tetapi usul saya telah ditolak oleh Speaker.

BERNAS merupakan aset strategik penting negara , dimana hasil penyenaraian keluar BERNAS boleh menjejaskan beratus-ribu petani padi. Ini adalah perkara yang sangat serius, dan sebarang langkah oleh kerajaan untuk mengelirukan pihak-pihak berkepentingan dan para petani untuk mendapatkan penyenaraian keluar BERNAS diluluskan adalah pengkhianatan tanggungjawab kerajaan untuk menjaga kepentingan terbaik mereka. Menteri Pertanian mesti menjelaskan kenyataan terbaru oleh BERNAS dengan segera.

Gooi Hsiao Leung
Ahli Parlimen Alor Setar
Naib Pengerusi PKR Kedah

------------

Tiada ulasan: