Ahad, 23 November 2014

DARI LIDAH PENGARANG







DARI LIDAH 

PENGARANG


heboh heboh tentang hadi
semakin banyak didengar
sebenarnya heboh tentang hadi
bukan satu pekara yang baru
tahun 80'an memang heboh tentang hadi
kemudian tak heboh lagi
kemudian diheboh hebohkan 
tentang amanat haji hadi
sebagai propaganda jahat dari musuh

akhir akhir ini 
heboh tentang hadi meledak kembali
ini berikutan dengan perlantikan
menteri besar selangor

hadi dikatakan uzur
hadi dikatakan telah berumur
hadi dikatakan hilang akal
hadi dikatakan telah nyanyok

wajib diterangkan disini
dalam budaya orient
dalam budaya timur
melihat umur berbeza dari
masyarakat occidental barat

di timur lagi tua
di timur lagi berumur
lagi dihormati
lagi dilihat kebijaksanaan
lagi dilihat berpengalaman

justeru dalam budaya melayu
ada pepatah: telah banyak makan garam
ertinya telah memiliki banyak pengalaman
ertinya dihormati kerana telah berumur

lihat umur ayatollah khomeinei di iran
lihat umur morarjai desai di india
lihat mao zedong di china
lihat deng xiaoping peng di china
umur tidak menghalang memimpin

apa yang menimbulkan heboh ini
bukan umur hadi
bukan otak hadi
bukan kesehatan hadi
yang menimbulkan heboh
ialah perangai hadi

amat memeranjatkan ialah
perangai hadi memberi jawapan 
apabila ditanya kenapa tidak hadir
dalam permusyuaratan pakatan rakyat
jawapan hadi memeranjatkan

ini bukan jawapan sang bijak
ini bukan perangai bijak


jawapan sabagini seharusnya
tidak muncul dari mulut hadi
jawapan sademikian tidak 
menggambarkan kepimpinan yang baik
malah hadi memimpin parti islam
justeru  hadi gagal memperlihatkan
ketrampilan islam yang 
hadi  sendiri selalu mengheboh-hebohkan

sekalali lagi dinyatakkan disini
umur bukan satu halangan 
dalam budaya politik timur
rashid al-ghannushi pemimpin ikhwan tunisia
lebih berumur  dari hadi

justeru
terpulanglah kepada ahli parti hadi
sama ada hadi terus memimpin
atau hadi berundur
ini agenda dalaman parti
orang luar dipersilakan 
jangan masuk campur

apa yang jelas perangai hadi
yang tidak memiliki sifat setiakawan 
membawa mudarat dalam pakatan rakyat
amin




-------------

12 ulasan:

Awanama berkata...

Ini dari LUDAH pengarang

"Dia (Abdul Hadi) tidak datang mesyuarat disebabkan malas atau uzur? dia uzur. Kenapa paksa orang uzur hadir mesyuarat. Kerja 'orang bodoh' ini (mempersoalkan ketidakhadiran Hadi)," ~Nik Aziz

“Saya tak perlu diminta (hadir), (kalau) saya nak hadir, hadirlah,” katanya." ~Abdul Hadi Awang (Beliau berkata demikian kepada pemberita di Gombak hari ini)

Woiiiiiiiii... pokemon betul. Uzur tapi dari Ganu boleh pulak sampai Gombak? Uzur kepala bana lu. Ini memang otak dah uzur.

*
**

Awanama berkata...

Hadi.

Ada pepatah Melayu Asli , "Bahalol ber mula dari huruf "B"..."

Khalas !!!!

Awanama berkata...

1.aiiik!!gang pas tak nyesalpun!!ko pulak yang lebih-lebih!!
2.carilah penyokong sendiri!!kalau dulu pun menang dengan ehsan penyokong pas!!tu pun ada hati nak salahkan pas pulak!!
3.Ko jangan jadi macam anjing!!!walaupun ko kawan baiak anjing!!nanti akan terkena pribahasa!!!bagai melepaskan anjing yang tersepit!!!
4.kah!kah!kah!!!

DD KAYBEE berkata...

Nasib manusia itu kadang ditentukan oleh simbol atau misteri tersembunyi di wajah pemilik...contoh ya..mahathir..walaupun dia ngaku melayu...mana yang biasa denvan simbol ni pasti akan termuntah....itu sebab dia panjang umur semata mata Allah nak dia sedar benda kecik je....KEKEEEEEELINGAN dia...simple as that..satu contoh lagi manusia panjang umur ni....daim zainudin....ALLAH nak dia tahu...kumis tipis hiasan dia tu buruk tapi daim tak juga sedar sedar....another one brother..nik aziz....DIA nak TGNA tengok depan mata dia apa kerosakan dalam PAS yang dia gagal nak bentuk...tapi ini semua takder sikit uin kena kat hadi dan susah bagi kita untuk menekanya..misteri bukan...satu simbol pun tiada kat hadi...lihat betapa maksumnya manusia nama hadi ini...tapi jangan silap...hasil kajian aku...simbol dan misteri hadi dapat aku rungkai yang kamu semua blur tentang hadi....nasib hadi sebenarnya bergantung pada nama HADI itu sendiri..lihat apa yang DIA nak tunjuk kat hadi....beheheh...tentu kamu semua blur kan...mari aku pecahkan misteri itu...apa itu hadi......HADI itu adalah....HANYA AKU DAN IKAN......kakkakakakakakkakakakkakakka

Libang Libu berkata...

Kahkahkahakh!!!

TT for PAS prez!
TT for PAS prez!

Kahkahkah!

Tq bbyk Tuan TT, penerangan anda amat mudah sekali dipaham.

Awanama berkata...

Hadi adalah mewarisi penyakit bebal don quisot de la mancha.seekor rusa masuk kampung,tercengang cengang hairan lihat kampung dan cuba menyamar menjadi ayam sbb terdengar kokokan belakang rumah.wahai umat melayu.baca lah sirat don quisot berperang dengan kincir angin.

Awanama berkata...

Aikkk....Wan Zizah tak dapek jadik MB Sangor pun korang nak salahkan Hadi?

Jokovi ali jadi MB Sangor pun korang nak salahkan Hadi?

Hebat betol pengaruh Hadi!

Awanama berkata...

TT, aku di masa Hadi keluar amanat haji hadi,umur aku baru 20 tahun.sekarang aku masih belum mati.Aku percaya yang Hadi ni dah terkena penyakit EEEEEEEEEEEbodek gerombolan ketuanan melayu.Siapa nak percaya presiden PAS?Cakap juga macam mat monggol.Kerja mesti tipu melayu.Sorang guna perjuangan melayu, sorang lagi guna perjuangan islam, tapi akhir sekali dua-dua kaki temberang.Orang temberang menjemput semua manusia masuk neraka.kah..kah..kah..

foo berkata...

kahkahkah...hang la anjing wahai babi tanpa nama...muka hg mesti hodoh... confirm...kahkahkahkahjahkahjahjah

Awanama berkata...

isham, contoh2 pemimpin yg kau senaraikan tu semuanya bukan pemimpin melayu.

pemimpin melayu islam mana ada yg bijaksana. bila tua, semua jadi bahalol. bila pegang kuasa lebih dari 2 penggal mula la naik gila. dulu "ini parti kita" selepas 2 penggal "ini parti saya"!! hahaha mmg bahalol, termasuk la penyokong.

Awanama berkata...

Almarhum Ayatollah Khomeini...aku salut!!!!!

anaksultan berkata...

bila orang luar buat stetmen cakap islam tak kompeten, islam tak progresif, islam tak strategik.. takde siapa boleh bantah.. pasal ketua 'parti Islam' sudah membuktikan kebenaran stetmen tu.. patut laa mahathir suruh gugurkan perkataan 'Islam' tu kat parti ni.. lagi banyak timbul pitnah berbanding dakwah...