Selasa, 14 Mac 2017

BERITA BAIK UNTUK BANGSA JOHOR






BERITA BAIK

AMAT BAIK

UNTUK WARGA

BANGSA JOHOR

Dasar baru China: Johor didakwa bakal hadapi lambakan projek terbengkalai

Berikutan tindakan drastik Kerajaan China mengawal pengaliran keluar modal, ramai pakar ekonomi meramalkan berlakunya lambakan projek hartanah terbengkalai khususnya di negeri Johor.
Timbalan Presiden Amanah, Salahudin Ayub dalam satu kenyataannya berkata, adalah difahamkan projek super mega Forest City yang hampir keseluruhannya mensasarkan pasaran dari negara China akan paling awal terkesan.
Ia adalah akibat daripada dasar Bank Pusat China yang menekan rakyatnya yang membeli hartanah di luar China supaya menghabiskan pinjamannya atau membayarnya di dalam negara China sahaja.
Sebagai bukti jelas, katanya, syarikat pemaju China iaitu Country Garden yang membangunkan projek Forest City telah pun menutup semua pusat jualannya di China.
Ini bermakna, tidak akan ada jualan baru dan padahnya adalah cukup besar untuk mengisi saiz projek Forest City yang luasnya 1,385 hektar, katanya.
"Adakah Kerajaan Negeri Johor di bawah Team Johor pimpinan Datuk Seri Khalid Nordin tidak meneliti Kajian Kemungkinan (feasibility study) terhadap projek Forest City?
"Adakah pentadbiran Team Johor juga tidak sedar akan kemungkinan berlakunya gelembung ekonomi (bubble economic), gelembung spekulasi dan gelembung kewangan yang telah berlaku di Dubai dan Indonesia?" soal Salahudin dalam kenyataan itu.
Menurut beliau, ahli-ahli ekonomi dan pemain sektor hartanah bersekala besar bimbang pasaran tempatan dan Timur Tengah tidak akan mampu mengisi lompang yang ditinggalkan di Forest City.
"Besar kemungkinan projek Forest City akan menjadi "great white elephant" yang akhirnya kelak terpaksa di bailout oleh kerajaan Team Johor.
"Sekali lagi airmata dan keringat rakyat terus menjadi taruhan," katanya bimbang.

BILA PROJEK

BUNGKUS

TANAH WARGA

BANGSA JOHOR

TERUS SELAMAT


------------------

4 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Yahoo .. gelembung ekonomi sudah mari .. ia macam anak dara dientot-entot, las las perut pun mengelembung. Bangsa Johor siap siaga lah .. Lu bukan Dubai yang kaya dengan pancotan minyak .. Lu apa ada. Ini bukan masalah Kajian Kemungkinan .. ini masalah memancot tak pakai sarkot .. las las bunting, mengelembung .. tambah lagi sekor Bangsa Johor kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Bangsa Johor berfikir aras tinggi kerana Tanah terbaik dikasi kat orang Tiongkok dgn pegangan bebas...anak bangsa Johor sendiri duk kat rumah lebih baik sikit dari reban ayam dgn pajakan 60 tahun....Ini seperti kata pepatah melayu.."Kera dihutan disusukan,anak dirumah mati kebuluran"....Hebat kamu bangsa Johor!

Usop ali berkata...

tektik yang arab buat di pengerang ..akhirnya ditiru oleh china pulak....kita tunggu n lihat apa citer.....

Tanpa Nama berkata...

Welcome To Bahalol Land