MELAYU ITU APA
Sekali imbas tajuk tulis saya ini kelihatan mengada-ngada. Atau dilihat bahawa saya cuba menimbulkan pekara yang bukan-bukan. Tetapi hakikatnya - Melayu itu apa? Pertanyaan ini adalah sebahagian dari induk persoalan nasional yang belum selesai-selesai.
Mahathir Muhamad anak lelaki Iskandar Kutty. Zahid Hamidi pendatang dari Jawa. Azeez Tabung Haji dilaporkan berbahasa Tamil bersama keluarga dirumah. Khairy Jamaluddin berkulit gelap legam. Melayu cerah berkulit sawo matang.
Kita selalu mendengar ayat-ayat ini. Semua ayat-ayat ini adalah manifestasi dari pertanyaan Melayu itu siapa? Pertanyaan ini muncul hasil dari persoalan nasional yang belum selesai-selesai.
Wajib diberi tahu bahawa dalam dunia ini hanya M-E-L-A-Y-U yang diberi difinasi - apa dan siapa itu Melayu - melalui Perlembagaan. Bangsa-bangsa lain dalam dunia wujud melalui etnik dan keturunan bangsa. Ertinya ada Melayu yang wujud berasaskan perlembagaan bukan melalui bangsa atau etnik. Amin.
Artikel 160 Perlembagaan Malaysia mentakrifkan pelbagai istilah yang digunakan dalam Perlembagaan Malaysia. Menurut Perkara 160 (2) Perlembagaan Malaysia, orang Melayu itu mestilah beragama Islam, mengamalkan adat budaya Melayu, bertutur menggunakan bahasa Melayu dan lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau Singapaura, atau pada hari merdeka telah bermastautin di Persekutuan atau Singapura.
Tetiba Perlembagaan Persekutuan telah mengikat Melayu dengan agama yang datangnya dari Saudi Arabia. Pelik tetapi benar.
Pentakrifan ini berlaku ketika Anak Melayu masih ramai belum bersekolah jauh sekali sampai ke Universiti. Ini berlaku ketika belum wujud secara ampoh pemikir jati diri dan intelektual Melayu. Ini berlaku atas paksaan Inggeris.
Latar belakang wujudnya konsep Melayu yang dikahwinkan dengan agama Arab ini kerana Inggeris mahu mengundur dari Tanah Melayu. Kuasa kolonial Inggeris sesudah Perang Dunia keDua telah jatuh muflis.
Keadaan ini bertambah buruk apabila kuasa kolonial Inggeris telah dipukul terok oleh perjuangan senjata anak semua bangsa di bawah pimpinan Parti Komunis Malaya.
Garis politik kanan ini diterima kerana wujudnya pembelotan dari parti United Malays National Organisation. Parti ini adalah kumpulan parti Melayu berhaluan kanan yang dieram dan menetas dalam kerandut Inggeris.
Sebelum Inggeris mengundur pada tahun 1957, saya masih ingat lagi bagaimana arwah emak saya seorang guru telah memperlekehkan apa yang dikenali sebagai DKK dan DKA. DKK ialah darah keturunn Keling dan DKA ialah darah keturunan Arab.
Sila ke Arkib Negara dan rujuk kembali DKK dan DKA yang dilaporkan oleh Utusan Melayu pada tahun 1955-1956. Sayangnya wacana DKK dan DKA ini hanya sampai ke tahap sebut menyebut sahaja. Utusan Melayu - satu satunya lembaga pengurus fikrah Melayu telah gagal mengupas apa itu negara bangsa dengan fikrah intelektual yang tuntas.
Melorohnya masuk Orang China dan India menjadi rakyat Tanah Melayu gagal dibincangkan secara menyeluruh. Elit dan kaum feudal Melayu telah belot dan bersekongkol dengan Inggeris. Tanpa mengambil pandangan meyeluruh Orang Melayu.
Sayugia, dari segi sejarah wajib diberitahu secara hitam puteh disini bahawa wujud satu lagi garis Melayu yang terbuka, maju dan progresif. Fikrah dan pandangan ini datang dari Melayu Kiri yang diwakili oleh sosok-sosok saperti Shamsiah Fakeh, Samad Ismail, Musa Ahmad , Rashid Mydin, Boestaman, Abdulah Sidi dan Pak Sako.
Kaum Kiri Melayu berkumpul dibawah payung Putera. Mereka telah menerima konsep sesiapa sahaja yang ingin bermastautin di Tanah Melayu akan dianggap Melayu. Persetujuan ini telah dihitam puteh dalam Perlembagaan Rakyat 1947.
Putera - adalah gabungan enam parti politik Melayu Kiri. Dalam Perlembagan Rakyat 1947 difinasi siapa itu Melayu tidak dikahwin dengan Islam. Khalas.
Putera telah bekerja sama dengan badan politik bukan Melayu untuk memerdekakan Tanah Melayu dari kuasa kolonial. Hasilnya wujud barisan bersatu - united front - dengan AMCJA ( All Malaya Council of Joint Action atau Barisan Bertindak SeMalaya).
United Front garis kiri ini telah disabotaj dan dimusnahkan oleh Inggeris yang berkerjasama dengan garis kanan Melayu yang diwakili oleh United Malays National Organisation melalui Darurat.
Perentah Darurat telah diistihar pada 20 Jun 1948. Hampir kesemua pemimpin Putera ditangkap oleh Inggeris. Yang sempat selamat lari telah masuk ke hutan untuk memulakan perjuangan bersenjata melawan Inggeris.
Latar belakang sejarah yang saya rakamkan ini wajib diketahui oleh generasi sekarang. Ianya penting. Ini bertujuan untuk membuktikan bahawa difinasi Melayu yang wujud hari ini bukan satu yang multak. Bukan satu yang monolitik.
Terbukti - dari segi sejarah tidak wujud hanya satu pandangan - siapa itu Melayu. Amat jelas difinasi Melayu yang wujud dalam Perlembagan hari ini berlatar belakangkan kepentingan Inggeris dan pembelotan United Malays National Organisation.
Bangsa Melayu tidak ada sangkut paut dengan agama Arab. Adalah salah apabila mentakrifkan Melayu maka kita anggap semua Melayu itu juga beragama Islam. Ini tidak betul dari segi fakta. Melayu ialah kumpulan bangsa, satu kumpulan etnik atau satu ras yang wujud di Kepulauan Melayu.
Di Pilipina ada Melayu beragama Christian. Di Bali majoriti Melayu beragama Hindu. Di Sumatera ada Melayu beragama Christian dan Buddhist. Masih ramai Melayu yang percaya kepada hantu dan polong, batu, hutan dan banir kayu. Malah ramai juga Melayu yag tidak percaya kepada apa sahaja bentuk agama.
Jangan silap tafsir Melaka dibuka oleh Parameswara anak raja Hindu. Ini bukan bermakan Parameswara dari India.Dia Melayu yang bragama Hindu. Hindu Prince yang ditulis dalam buku sejarah bukan bermakna dari India. Parameswara dari Majapahit i.e Jawa
Wajib juga saya beritahu bahawa 700 tahun dahulu mengikut Baru Bersurat dari Terengganu Bani Melayu ini telah ada tuhan sendiri - Dewata Mulia Raya.
Justeru mengkahwinkan apa itu Melayu dengan agama Arab hanya berlaku di Malaysia. Ini konsep kanan. Ini konsep kolonial Inggeris. Lahir dari kepentingan Inggeris. Konsep yang tidak ilmiah. Konsep yang tidak berjejak dibumi nyata. Konsep yang cuba memadamkam sejarah bangsa.
Hari ini konsep kanan siapa Melayu masih diteruskan oleh kaum kerabat saki baki parti politik yang pernah dieram oleh Inggeris. Konsep kanan ini secara lumayan telah digunakan sebagai senjata politik.
Konsep - kita Melayu maka kita Islam ini - menjadi modal yang telah membonsaikan fikrah Melayu itu sendiri. Bonsai yang maha sangat ini telah dibuktikan dengan gagalnya Melayu di Malaysia menerima hakikat bahawa ada Melayu di Alam Melayu ini yang beragama Christian, Hindu , Buddisht atau tidak beragama.
Jadi siapa Melayu? Dalam keadaan kebonsaian Melayu ini biar saya terangkan disini dengan sajelas mungkin. Yang bonsai pun saya rasa akan faham apa yang saya tulis ini.
Jarak Shanghai dari Peking ialah 2,652 km. Dari Taiwan ke Peking jaraknya 1,851 km. Dari Yenan ke Peking jaraknya 4,355 km. Semua ini adalah bumi China. Jarak beribu-ribu baru jauhnya tidak pernah menjadi persoalan. Bahasa dan budaya yang berbeza-beza juga tidak pernah dipersoalkan. Semua China.
Jarak New Delhi dengan Mumbai ialah 1,404.5 km. Dari Delhi ke Tamil Nadu jaraknya ialah 2,470.5km. Dari Delhi ke Calcuta ialah 1,470km. Bahasa, pakaian, budaya yang berbeza-beza tidak dipersoalkan. Semua India.
Jarak Kuala Lumpur ke Medan ialah 674 batu. Jarak Tanjung ke Medan hanya 274 km. Dari Melaka ke Dumai hanya 107Km. Dari Kuala Lumpur ke Jakarta hanya 733 batu atau 1188 km.
Tetapi kita terdengar Zahid Hamidi adalah pendatang Jawa. Ustaz Badrul Amin pendatang dari Banjar. Shafie Afdal pendatang dari Pilipina. Takiyuddin pendatang dari Patani.
Kita tak pernah mendengar ayat yang mengatakan Mao bukan dari China dia pendatang haram dari Hunan - 1,611 km dari Peking. Atau Mahatma Ghandi bukan India- pendatang dari Afrika Selatan.
Kenapa agaknya Zahid Hamidi , Badrul Amin atau Shafie Afdal dipersoalkan dari mana asal usul mereka.
Ini buktikanya persoalan nasional belum selesai. Hakikatnya Zahid atau Shafie adalah Melayu. Semua lahir dalam bumi dan Alam Melayu. Mereka bukan pendatang. Sama saperti Mao Zedong bukan pendatang dari Hunan yang memiliki bahasa yang asing di Peking. Atau Ghandi juga bukan pendatang ke Delhi dari Afrika Selatan.
Apa yang saya tuliskan disini wajib masuk ke dalam kepala, ke dalam akal dan fikrah orang China dan India. Ini kerana mereklah yang selalu menimbulkan pekara ‘ Melayu pendatang ‘ .
Tujuan Orang China dan India menimbulkan ‘ Melayu juga pendatang’ tersirat niat jahat. Mereka ingin menunjukkan bahawa semua kita ini pendatang. Tidak ada siapa yang awal wujud di Tanah Melayu. Tanah Melayu ini bumi kosong. Tanah Melayu ini bukan asal usul Bumi Melayu.
Mengikut hujah ini Tanah Melayu ini adalah wilayah pendatang.
Sikap ini sikap salah. Ini sikap jahat dari pendatang baru. Sikap ini wajib dilawan. Sejarah membuktikan bahawa bumi Melayu ini hanya dipisah-pisahkan pada tahun 1824 melalui perjanjian Anglo-Dutch Treaty. Empat wilayah Melayu - Petani, Yala, Setul dan Naratiwat menjadi hak Siam melalui Anglo-Siamese Treaty 1906.
Jangan silap - pendatang ke Bumi Melayu ialah orang China dan India. Mao Zedong bukan pendatang Hunan ke Peking. Ghandi bukan pendatang dari Mumbai ke Delhi.
Pendatang ke bumi Melayu ini adalah sosok-sosok yang sebutan besi , air, nasi , babi dan padi bukan timbul dari bumi ini.
Langsat , durian , petai dan rambutan tidak ada sebutan dalam bahasa asal mereka. Mereka memiliki kata-kata yang amat berbeza dari kata-kata asal usul Melayu. Maka mereka inilah pendatang.
Apa yang dapat saya rumuskan disini ialah pertanyaan siapa Melayu itu memerlukan jawapan. Persoalan nasional wajib difahami. Penyelesaian masalah persoalan nasional akan terungkai kerana jawapan tidak dapat dipisah dari soalan. (tt)
NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-10-45
------------------