KAMAL DAN SADDAR
Tahun 1975 aku sampai ke kota Baghdad dari Beirut. untuk kali pertama. Ketika itu Presiden Iraq ialah Ahmad Hasan al-Bakr. Timbalan Presiden ialah Saddam Hussein. Dalam kota ini untuk pertama kalinya aku mula mengetahui tentang Sunni dan Shia. Ketika membesar di Jelebu aku pernah mendengar tentang dua mazhab ini. Aku dibesarkan dalam keluarga dan masyarakat Melayu Islam Budaya justeru keluarga dan jiran kami tidak ambil pot hal Sunni Shiah ini.
Di Baghdad – ibu kota Iraq - aku sempat berkenalan dengan pemimpin pelajar Iraq dan para aktivis muda dari Palestin. Mereka arif tentang hal dua mazhab ini. Bukan arif dari sudut teoloji tapi arif dari sudut budaya Arab. Malah dari mereka aku mula mendengar surah surah tentang Imam Ali, tentang Karbala dan Najaf. Di Baghdad juga untuk pertama kali aku melihat wajah kacak Imam Ali terpampang dalam kedai makan.
Aku masih ingat kepada Bashir – pemimpin persatuan pelajar Iraq dari Universiti Basrah. Kami berkenalan mesra di Baghdad. Hari akhir sebelum Bashir pulang ke Basrah dia bertanya ‘ di Malaysia Sunni boleh kahwin dengan Shia atau tidak ? ’ Aku tak faham sebenarnya soalan ini. Aku terangkan di Malaysia yang selalu timbul persoalan ialah China atau India nak kahwin Melayu. Sunni nak kawin Shiah ini tidak pernah aku dengar.
Bashir memandang tepat muka aku. ‘ Kekasih aku Sunni dan aku Shiah …kami graduate tahun depan… keluarga menghalang….’ Aku terkejut. Baru aku sedar bahawa Bashir minta simpati. Tapi aku tidak ada pandangan dalam hal ini. Aku hanya berupaya menghulur tangan salam berpisahan.
Tahun 1977 aku sampai ke Baghdad untuk kali kedua. Presiden Iraq ialah Saddam Hussein. Kali ini paspot aku telah dirampas oleh Kedutaan Malaysia. Aku nyeludup lari ke Pakistan. Di Pakistan aku menjadi pendatang haram. Aku menumpang tinggal dengan anak mahasiswa Patani di Karachi. Aku tumpang tidur di bilik mereka di International House Karachi Universiti. Bilik number 4 yang menjadi alamat surat menyurat aku ketika di Pakistan. Sosok Melayu Patani dan Melayu Malaysia untuk warga Pakistan tidak ada beza. Aku selamat menyamar sebagai orang Siam.
Di Karachi Universiti aku berkenalan dengan ramai pelajar luar negara. Pelajar dari Iran, Uganda, Palestin, Somalia, Afrika Selatan, Iraq dan Lebanon. Pelajar Petani ditakrif pelajar dari Thailand. Kebanyakan pelajar luar negara menginap dalam asrama. Ketika itu tidak ada pelajar Melayu dari Malaysia yang belajar di Universiti Karachi. Aku selamat.
Semua ini berlaku sebelum Revolusi Iran. Sebelum kejatuhan Shah Reza Pahlavi. Sebelum dunia kenal nama Ayahtollah Khomeini. Sebelum dunia bukan Islam tahu adanya Sunni Islam dan Shia Islam.
Dalam Univeristi Karachi aku berkenalan dengan Kamal anak Kurdish dari Iraq. Kami jadi sahabat baik. Dia hairan kerana aku pernah sampai ke Shaqlawa wilayah utara Kurdistan hampir dengan sempadan Turki. Kamal sendiri belum pernah sampai kesana.
Pernah dalam satu jamuan makan malam pelajar luar negara Univeristi Karachi aku diminta membuat tayangan slide. Ketika itu aku yang telah mula bermain dengan kamera. Secara jujur aku merakam aktiviti mahasiswa luar negara dari Karachi Universiti. Kamal aku takrifkan sebagai mahasiswa dari Kurdistan.
Satu minggu kemudian Kamal dimarahi oleh pemimpin pelajar Iraq. Mereka marah kerana aku mentakrifkan Kamal sebagai siswa dari Kurdistan. Untuk Iraqi bangsa Kurdish tidak wujud. Di Iraq hanya ada Arab Iraqi. Kurdish bangsa hina yang menempel.
Masa berjalan musim berubah. Pelajar baru masuk. Dan satu hari aku diberitahu bahawa Kamal telah jatuh cinta dengan siswi yang baru masuk. Aku mengingtai intai nak melihat rupa Saddar. Kawan-kawan gumbira kerana Saddar gadis manis lagi bergetah dari Karachi ini telah memilih Kamal.
Ketika ini juga kawan aku Yunus Ali sampai ke Karachi sesudah bergerila di Beirut. Yunus telah memberikan aku buku – Ali And Nino. Buku ini dicetak pada tahun 1937 garapan Kurban Said (1905-1942). Kurban Said dan buku ini hingga hari ini masih menjadi kontrovesi. Tapi bukan bab ini yang ingin aku surahkan.
Ali dan Nino membawa kesah cinta terhalang. Ali lelaki Islam bercinta dengan Nino gadis Kristian latar belakangkan kota Baku dalam suasana Revolusi Bolshevik di Azerbaijan.
Di hadapan mata aku di Karachi Kamal anak muda Kurdish sedang jatuh cinta dengan Saddar gadis Sindhi keluarga Shiah warga Pakistan . Mereka bercinta di Karachi berlatarkan Revolusi Iran.
Aku rasa Kamal dari kelas berada. Dia memiliki motosikal. Tidak ramai pelajar di Pakistan yang berupaya memiliki motosikal. Sesekali aku ternampak Saddar memboceng dan Kamal yang memacu. Untuk kami pelajar luar negara si Kamal dan si Saddar telah menjadi Laila dan Majnun – Ashik dan Mashuk. Kawan-kawan tahu bahawa mereka berdua bukan cinta main main. Chinta Kamal dan Saddar menuju ke jinjing pelamin.
Satu petang di chai khana – warung teh - Kamal bersurah. Desas desus telah mula tersebar bahawa keluarga Saddar tak suka percintaan Saddar dengan Kamal. Kesah percintan mereka dalam kampus sudah sampai ke telinga keluarga.
‘ Emak dan ayah aku akan datang minggu depan…’ Mereka nak berjumpa keluarga Saddar… ‘
‘ Nak jumpa keluarga Saddar ..Wow… Nak masuk meminng ke?’ Dengan gumbira sambil ketawa aku bertanya.
Kamal menerangkan bahawa dari desas desus yang di dengarnya keluarga Saddar tak mahu menerima Kamal saorang Kurdish dari mazhab Sunni. Kamal terasa ayah dan emak Saddar menganggap Kamal ini dari keluarga miskin. Untuk membuktikan anggapan ini salah emak dan ayah Kamal akan datang membawa buah tangan.
‘ Bawa apa dari Baghdad? ‘
‘ Cincin, rantai, gelang dan emas permata… sebagai hadiah…’ Kamal menerangkan kepada aku. Aku menjadi hairan dengan adat istiadat dan cara masyarakat Pakistan. Aku merasa macam ada jual beli.
‘Kalau mereka nak emas… keluarga kami akan bawa emas…’ Kata nokhtah dari Kamal.
Aku sempat bertemu dengan emak dan ayah Kamal. Emaknnya berpakaian tradisional Kurdish. Ayah Kamal saperti lelaki Eropah – kacak berjaket tweed, baju puteh lengan panjang dan berkasut kulit hitam. Dari cara pemakaian aku yakin mereka pastilah orang berada di Kurdistan.
Satu minggu sesudah ayah dan emak Kamal pulang aku mendengar berita tidak baik. Saddar hilang. Saddar telah tidak datang ke kampus. Kamal tercari cari tapi tak jumpa. Apakah Saddar hilang diculik? Hilang kemana ? Tidak ada sesiapa yan tahu. Terbukti kedatangan emak dan ayah Kamal telah menghasilkan babak buruk.
Beberapa bulan kemudian aku mendengar yang Saddar awalnya disorokkan di luar Karachi. Kemudian satelah mendapat visa Saddar telah di bawa lari ke Kuwait untuk disimpan dirumah kakaknya. Bagaimana Kamal mendapat berita ini aku kurang pasti. Apa yang jelas keluarga Saddar berkeras mahu memisahkan Saddar dari Kamal.
Sesekali aku terserempak dengan Kamal di chai khana. Aku tak sanggup bertanyakan hal Saddar. Berat mana mata memandang berat lagi hati sosok yang ditinggal kekasih.
Dua minggu sebelum kampus ditutup aku mendengar berita bahawa Saddar cuba membunuh diri di Kuwait. Dari desas desus aku dengar Saddar telah dikurung oleh kakaknya di Kuwait. Aku yakin ini berita saheh.
Cinta Oh cinta. Lalu aku baca sekali lagi Ali and Nino. Bacaan kedua ini memberi aku pemahaman dalam tentang beberapa babak ritual Shiah dalam bulan Muhharam. Dulu di kampong aku hanya tahu Ashura kerana ada bubur Ashura bila ada kenduri surau. Kini pemahamam aku tentang makna Ashura lebih dari makan bubur. Malah di Karachi aku dapat melihat ritual mengingati Perang Karbala dengan laungan Ya Hasan Ya Husin.
Kampus dibuka kembali. Tahun bermula. Tetiba Kamal membawa berita yang Saddar telah diterbangkan pulang ke Karachi. Aku jangka Saddar masih ingin menyambung kembali belajar yang telah ditinggalkan.
Pagi itu aku di chai khana sedang minum. Mata aku merayau memandang ke arah dalam kampus. Aku ternampak Kamal bermotosikal. Dia seorang diri. Sambil minum teh aku memerhati kedatangan posman. Aku sentiasa menunggu posman. Posman adalah jantan yang aku harap-harapkan ada membawa surat untuk Maruding Kasa No4 International Hostel Karachi Universiti. Maruding Kasa ialah nama yang aku gunakan untuk menerima surat.
Pagi itu nasib aku baik. Ada sepucuk surat untuk Maruding dari Kuala Lumpur. Sebelum sempat aku membuka surat itu Kamal telah sampai membawa Saddar ke meja aku.
Aduh ! Saddar kurus kering. Saperti baru keluar dari wad batuk kering. Gadis dihadapan aku ini bukan Saddar yang aku kenali. Manis telah hilang. Aku mengucapkan selamat datang. Saddar cuba tersenyum. Kamal beredar mencari kerusi dan memesan minuman.
‘ Lama tak jumpa…’Aku memulakan surah. Lalu Saddar bercerita bagaimana dia dikurung oleh kakak sendiri di Kuwait. Sebagai jawapan Saddar telah enggan makan minum hinggkan dia wajib mendapat rawatan doctor. Gadis Sunni ini telah bersedia untuk berkorban demi kekasihnya jejaka Shiah. Aku gumbira kerana Saddar akhirnya telah pulang ke Karachi untuk bertemu Kamal. Kegumbiraan aku menjadikan aku lupa tentang surat dari Kuala Lumpur.
Pulang ke bilik aku membuka surat. Ada potongan akhbar dari Utusan Malaysia. Seorang mahasiswa dari Kelab Umno yang belajar di Karachi telah membuka kesah aku dalam Perhimpunan Agong Umno. Pelajar ini menyeru kerajaan mengambil tindakan ke atas aku di Karachi.
Dua hari kemudian aku membungkus barang-barang- barang meninggalkan Karachi. Aku menyeberang ke Pintu Wagah – sempadan Pakistan India di Lahore Punjab. Aku meninggalkan Pakistan menuju ke New Delhi.
Aku putus hubungan dengan Pakistan. Sampai hari ini aku tidak tahu apa terjadi kepada Kamal dan Saddar. Pada tahun 2016 filem Ali And Nino dibuat. Aku tahu filem ini wujud dalam portal internet. Aku masih belum bersedia untuk menonton filem ini. Aku belum sanggup melalui kembali detik detik cinta agung yang gagal. Amin.(TT)
DISIARAKAN DALAM
PORTAL MALAYSIANOW
SILA LAYARI
Boleh buat filem lagi nih Tajuk "BUKAN dari Jemapoh ke Manchester." Lepas ni nak cari kat google Ali & Nino.
BalasPadamMinggu lepas lu cerita hal Budak Sekolah nutoh Mak Chik ..minggu ni Sunni nutoh Syiah ..corito kawan REFORMASI lu bojubo bilo lak ..?
BalasPadam