Khamis, 3 Disember 2020

ANWAR - AKHIRNYA KEBENARAN SAMPAI

 

 

BOLEH TIPU

MAT SABU

BOLEH TIPU

GUAN ENG

KAH KAH KAH

TAPI AKHIRNYA

KEBENARAN SAMPAI

KAH KAH KAH 

NAK TIPU APA LAGI

KAH KAH KAH



'Anwar hilang sokongan 

sebagai calon PM

 jika gagal tolak belanjawan'

Beberapa penganalisis politik menyifatkan kredibiliti Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim akan tercalar sekiranya pembangkang gagal menolak Belanjawan 2021.

Malah, menurut Dr Nuurrianti Jalli, Anwar akan kehilangan sokongan dalam Pakatan Harapan (PH) sebagai calon perdana menteri sekiranya Belanjawan 2021 kerajaan PN diluluskan.

“Pada pendapat saya, jika dia (Anwar) gagal menolak Belanjawan 2021, Anwar mungkin akan kehilangan sokongan dari penyokongnya di dalam Pakatan Harapan (PH) sebagai calon perdana menteri mereka, malah juga boleh meragukan sokongan penyokong PH di luar parlimen.

“Sekarang, situasi adalah sokongan lebih banyak berpihak kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan dasar Belanjawan 2021 juga telah banyak memberi tumpuan kepada kesan Covid-19 kepada rakyat.

“Ini juga meningkatkan keyakinan di kalangan penyokong kerajaan sedia ada malah mungkin akan menarik penyokong baru,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Nurrianti turut berpandangan, ketika ini, Anwar tiada usul jelas atau asas untuk menentang belanjawan tersebut.

“Sekarang ini pada pendapat saya, Anwar tiada usul yang jelas dan apakah cadangan yang lebih baik sebagai asas tentangan Belanjawan 2021, ada sesetengah pemerhati hanya melihat Anwar sebagai bunyi bising di Parlimen tetapi tidak memberi kesan yang kuat terhadap perubahan polisi atau contohnya perubahan belanjawan.

“Namun kiritikan pembangkang (Anwar) itu perlu, untuk memastikan parlimen ada elemen semak dan imbang,” jelasnya lagi.

Kredibiliti tercalar

Senada dengan Nurrianti, penganalisis politik Arif Anwar Lokmanol Hakim turut menyatakan sekiranya Anwar gagal menolak belanjawan, keyakinan ahli PH terhadapnya juga akan berkurangan.

“Dengan (Anwar) gagal menolak belanjawan, ia pasti calar kredibiliti Anwar untuk terus jadi calon perdana menteri atau mengemudi pilihan raya umum (PRU15) nanti.

“Jika dari gabungan parti PH mula mempertikaikan hal itu (sokongan Anwar). Ia akan jadi dan sudah tentu keyakinan ahli PH kepada Anwar makin berkurangan,”jelasnya.

Setakat ini, Belanjawan 2021 telah memasuki peringkat kedua, iaitu pengundian jawatankuasa.

Meskipun terdapat cadangan dari pembangkang untuk membuat undian secara belah bahagi buat beberapa peruntukan kementerian, namun sehingga tujuh pusingan undian, pembangkang masih tidak berjaya memenangi satu pun undi belah bahagi berkenaan.

Pada peringkat dasar, terdapat cubaan dari pembangkang untuk membuat pengundian secara belah bahagi. Bagaimanapun, hal itu tidak berjaya setelah tidak mendapat sokongan 15 anggota parlimen yang diperlukan bagi proses itu dilakukan.

Anwar, yang sebelum ini tidak menyokong undian belah bahagi di peringkat dasar mengakui, dia telah meminta Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng untuk tidak menyokong cara pengundian tersebut.

Ini kerana kata Anwar, dia tidak mahu dilihat menolak insentif baru yang diumumkan oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Terdapat juga ahli parlimen yang berkata, Anwar bertindak demikian kerana enggan mendedahkan jumlah sokongan majoriti yang dimilikinya.

Beberapa anggota parlimen yang tidak mahu dinamakan sebelum ini berkata, Anwar yang juga merupakan presiden PKR telah berjanji untuk melepaskan jawatannya sebagai ketua pembangkang di parlimen jika gagal membuktikan dia memiliki sokongan majoriti di Dewan Rakyat.



 AWAL DULU

BLOG INI 

MENERANGKAN

SAPA  SABENARNYA

ANWAR IBRAHIM

AMIN

BLOG INI DIKUTUK

DITUDUH MAKAN

DEDAK MADEY

MAKAN DEDAK 

AZMIN

AMIN

SEKARANG  

SESUDAH 26/11/2020

KEBENARAN

SAMPAI 

AMIN

SAYANG 

PAKATA HARAPAN

 DAH RUNTUH

AMIN



2 ulasan:

  1. Khalid kata amanah xkkan bagi nuar altimatum.gua rasa kesemua MT amanah terer panjat pokok,ada tangan ungka.depa konpiden election nanti depa tak perlu ahli2 amanah utk jadi tukang gantung bendera,depa bule panjat pokok nyior sndri gantung bendera.khalid ada tangan ungka,abg mat ada tangan beruk,mujhid ada tangan org utan,salahuddin ada tangan chimpanzi. Kahkahkah

    BalasPadam
  2. blog ni sampahhhh la woi.....TT hari2 takde keje lain selain menipu...tulisan macam what the fuck... dendam kesumat kat anwar tak kesudahan....cuba tutup wajah sebenar TT yg penjilat kuat kote azmin semburit....bila confront, dia buat dek je...woi orang tak buta tak pekak la....kau terus lah jilat kote azmin tu....kebenaran apa lu cakap ni....fuck you la TT

    BalasPadam