MAKAN MALAM - MALAM ITU
Malam itu – jamuan makan malam itu mungkin sekali imbas – sekali pandang tidak ada apa apa yang menarik. Makan malam disebuah restoran masakan China di wilayah Subang Jaya Seksyen 19. Seberang jalan disebelah restoran ialah warung-warung kereta sorong dan gerai-gerai kedai makan yang menayangkan – masakan Tom Yam , Satay dan Mee Rebus. Wilayah ini - bak kata warga Belgium – rien de spécial - tak ada apa yang teristemewa.
Kami datang untuk makan malam sebagai merayakan sambuatan Tahun Baru China yang akan sampai pada Sabtu 25 haribulan ini. Sembilan orang kami datang : 3 lelaki China, seorang wanita China bersama suaminya India dan empat Jantan Melayu. Seorang kawan Gan Yap Swee – bekas Setia Usaha Agong Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia (PKPM) gagal datang.
Petang Ahad yang kami pilih itu telah dilanggar hujan. Gan - kawan lama kami menarik diri atas nasehat doctor. Gan tidak boleh terkena percikan air hujan kerana kaki kanannya baru dipotong akibat pembekuan darah dikaki.
Restoran yang dipilih bukan yang teristemewa atau tersohor. Kami pilih kerana restoran ini dekat dengan rumah kawan kami yang kami panggil Towkay . Kawan kami ini telah mula bertongkat justeru untuk memudahkan pertemuan kami datang ke wilayah yang paling hampir dengan rumah Towkay.
Petang itu restoran ini penuh dengan pelanggan kerana Ahad terakhir sebelum Tahun Baru China. Saya ternampak ramai juga orang India dan Bengali makan semeja dengan kaum keluarga China dalam restoran ini. Pasti mereka datang untuk sama-sama merayakan kesampaian tahun baru. Ini budaya Malaysia.
Berapa ramai Melayu? Hanya kami empat orang dalam restoran itu. Amin.
Saya diminta membuat pilihan makanan. Restoran ini adalah restoran ditanggung sendiri. Lalu saya memesan asam kukus Talapia, Udang kukus, Lala goreng, Sotong goreng tepung, Kambas goreng telor masin, Kucai goreng dan sayur kegemaran saya – Tiga dalam Satu. Saya amat yakin – Tiga dalam Satu – adalah masakan asli dari Tanah Melayu. Terong, kacang bendi bersama Sang Petai digoreng dengan udang kering.
Saya amat yakin – Tiga Dalam Satu - adalah masakan lahir dari Tanah Melayu bukan dari Chez Maxim dari Paris atau masakan Wan Li dari Beijing atau kedai makan Den Glydene Freden di Stockholm. Petai tidak tumbuh di Belgium atau di Peranchis. Petai hanya tumbuh dibumi tropical Alam Melayu.
Bila makanan sampai semua terbahak ketawa kerana saperti silap mata saya mengeluarkan sebotol Sauvignon dari kerpai buruk saya. Air anggur dari New Zealand ini menjadi ganti yesang tanda bukti bahawa kami setia kepada budaya Malaysia. Kami pun berkenduri. Yummy yummy yummy.
Dari fakta sejarah - kami semua berkenalan ketika ‘berpesta’ di Universiti Malaya (UM). Tentang umur? Kami semua telah melintasi Enam Siri kecuali Mus yang datang membantu Towkay Lim. Empat dari kami berasal usul dari Kolej Kelima UM. Empat lagi dari Non Hostelite Organisation (NHO). Badan NHO ini bertanggung jawab menyusun pelajar yang tidak tinggal dalam kampus. NHO telah lama menjadi arwah.
Towkay Lim bekas guru ilmu alam ialah ahli Majlis ke 16 ketika saya saya menjadi Setiausaha Agong Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) dan Adi Timbalan saya. Baskaran suami King - anggota pengarang Mahasiswa Negara – akhbar resmi PMUM. Suami isteri ini bekerja dengan universiti. Haris warga asal kelahiran Bukit Bintang anggota Kelab Sosialis. Chee Kok Tiang dan Ong Hin - dua kaki bising ahli sukan Kolej Kelima. Chee saperti Haris seorang ahli perniagaan. Ong setelah lulus dari UM meyambung belajar di Amerika untuk menjadi bomoh. Kini Bomoh Ong membuka klinik di Raub. Manakala Adi bekas tahanan ISA adalah bekas Ketua Pengurus Iklan syarikat Utusan.
Ditakdirkan – kami semua dipertemukan dalam UM. Kami adalah generasi pasca Mei 13. Kami juga adalah generasi pasca Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU 1971) . Akta ini cuba memadamkan semangat kejujuran dan pejuangan anak muda mahasiswa sesudah Mei13. Tugas AUKU1971 gagal meleset. Amin.
Pada tahun 1971 – babak gelap lagi hitam Mei 13 – baru selesai. Babak pergaduhan Bani Melayu dengan Bani China dan Bani India. Satelah bergaduh berbunuh maka pada 16 Mei 1969 darurat diistihar. Parlimen digantung. Majlis Keselamatan Negara (MAGERAN ) mengambil alih kuasa. Pada minggu pertama saya di UM bulan March 1971 – Parlimen dibuka kembali satelah digantung selama dua tahun.
Sila bertanya : apakah pada ketika ini – pada tahun 1971 - suasana dan ambience perkauman keras mendadak? Apakah pada ketika ini hubungan kaum menjadi tegang? Apakah ketika ini anak-anak muda pelajar diuniversiti tidak bercampur sesama sendiri. Apakah ketika ini anak muda Bani Melayu merasa tergugat apabila melihat salib di gereja di hadapan bangunan KWSP Petaling Jaya? Apakah pada ketika ini kami pelajar Melayu di UM merasa gentar dan tercirit-cirit apabila melihat mahasiswa dan mahasiswi China membakar tanglong?
Tidak. Tidak. Tidak. Jawabnya tidak. Kami di UM terus berpesta merayakan kemudaan kami. Anak semua bangsa - bangsa semua agama yang muda merayakan kemudaan mereka. Kami sederap sebaris sama saperti anak muda pelajar di Hong Kong, Jakarta, Paris, London, San Francisco , New York, Tokyo , Melbourne atau New Delhi. Budaya muda ialah berpesta.
Ketika di kampus – kami bertemu bekenal , bercinta., jatuh cinta, bertemu kekasih, ditiggal kekasih, gagal dapat kekasih. Kami tidak memilih bangsa atau agama. Jika serasi maka kami menjadi pasangan. Amin
Bashkaran bertemu King jatuh cinta berumah tangga dan mendapat dua anak lelaki.. Haris bertemu Anges dan berumah tangga. Adi berkawin diluar kampus. Hanya Hishamuddin Rais yang setia untuk terus menjadi peneraju Kelab Gagalis dan berpesta merayakan Hari Gagalis pada 14 Febuari setiap tahun.
OOOH.. bagaimana mana dengan belajar jika asik berpesta dan jatuh cinta? Belajar? Wajib diberiathu disini kami yang masuk ke UM bukan kecik anak. Kami dipilih ke universiti bukan kerana kami Melayu. Bukan kerana kami Bumiputera. Atau kerana ayah kami Ketua Bahagian United Malays National Organisation. Tidak. Tidak. Tidak. Pepereksan kami dinilai dinegara kapir luar negara. Mustahil ada soalan bocor. Justeru dalam pestaan-pestaan kami masih menyerlah berjaya mencari ilmu.
“ Ingat tak tiga gadis cun bergetah masuk Fifth Kolej tahun 1972? “ Adi ketawa sambil bertanya.
‘ Yes yes… mana satu.. ada Mahani.. ada Faridah dan ada Shahrizat..’ Saya membuka nostalgia.
‘ Ingat tak siapa tiap pagi datang dengan motosikal ambil Sharizat ..’ Adi menyoal sambil bubuh miyak untuk merancak perbualan.
‘Swee Eng yang cute tu…Acai yang dapat…’Chee memberi penjelasan.
“ Mahani kahwin dengan John Zainal Carrie… cerai kemudian Mahani kahwin dengan politikus besar dari Perlis…’ Adi memberi kuliah sejarah sexualiti Kolej Kelima.
Kami semua terbarai ketawa. Hanya Mus yang tidak tahu buah butir tentang apa yang sedang kami bualkan. Kami berlapan kembali melayari detik-detik enak ketika kami mendewasa dalam satu suasana yang amat menjanjikan. Dunia dan alam yang kini sudah jauh hilang.
Malaysia - Tanah Melayu dizaman kami mengikuti kuliah - terletak diatas landasan budaya yang tepat. Kami belajar ke universiti agar Malaysia tidak menjadi negara buta huruf. Justeru untuk tidak menjadi negara buta huruf kami semua buta warna.
Tidak ada India dalam Bashkaran atau Anges. Tidak ada China Bukit untuk Lim, Ong , King dan Chee. Kita tak siapa pernah mempersoalkan bahawa Pardi ayahanda Haris ialah Jawa pendatang. Kami tidak pernah bertanya apa warna kad pengenalan Adi Satria anak wakil konsol Indonesia di Pulau Pinang Tidak ada siapa yang berani mempertikaikan susur galur salasilah Jakun Biduanda Hishamuddin Rais.
Lim, King, Chee dan Ong tidak pernah meminati Dong Zong. Di Kolej Kelima Don Zong tidak wujud dan tidak dibenarkan wujud. Chee dan Ong dibesar di Sungai Petani dengan keselesaan becampur gaul dengan pelajar Melayu dari Sultan Abdual Hamid Kolej. Bhaskaran tidak memasuki Persatuan Tamil di Universiti Malaya. Basi menjadi anggota Kelab Sosialis. Lim dan Bhaskaran bertemu di High Scool Muar dimana ayahanda Bashkaran menjadi guru bahasa Inggeris.
Kami anak kelahiran Tanah Melayu. Kami tahu nikmat petai. Kami tahu apa itu Talapia Kukus ala Nyonya. Dalam masa yang sama kami juga adalah warga dunia. Kamu juga tahu nikmat Sauvignon dan Mouton Cadet. Kami juga warga dunia. Kami merayakan budaya sejagat. Tetapi asas budaya jati diri kami lahir dari bumi Tanah Melayu.
Para tamu dalam restoran China pada malam itu pasti tidak sedar disatu sudut ada sembilan sosok yang sedang cuba menghidupkan kembali detik-detik yang hilang. Ambiance yang terlungkup. Suasana budaya yang hancur. Setia kawan yang tidak dimungkinkan lagi wujud. Masa yang terhilang.
Penulis Perachis Marcel Proust ( 1871-1922) telah menulis nobel A la reserche du temps perdu – atau Mencari Masa Yang Terhilang. Tapi masa dan zaman yang hilang garapan Proust ini telah menjadi tulang belakang rujukan budaya Peranchis.
Adi, Haris , Mus dan Isham adalah Melayu tapi mereka bukan Arab. Mereka penganut Islam Budaya. Lim, King, Chee dan Ong adalah China tapi bukan China Dong Zong. Budaya mereka adalah budaya China Malaysia. Bhaskaran ialah India tapi bukan dari budaya Bharattiya Janata Party.
Pada petang itu sembilan sosok ini sama saperti Marcel Proust merayakan kembali zaman yang hilang. Mengingat kembali budaya setiakwan yang telah dimusnahkan. Sembilan sosok ini menunjukkan bahawa kami anak semua bangsa dari semua agama bersetia merayakan kehidupan diatas muka bumi.
Akhirnya sebelum kami ditangkap dan didakwa oleh Jakim kerana minum air anggur dalam restoran China ditanggung sendiri biar saya ucapan Gong He Fa Chai untuk anak semua bangsa. Opps…apakah ucapaan saya ini juga akan diharamkan. (TT)
----------------