Rabu, 5 Jun 2024

JANGAN BERHENTI BERANCUK


Malaysia menuju ke arah negara tua menjelang 2043


PERDANA Menteri Anwar Ibrahim hari ini berkata hanya 23 tahun masa diambil untuk Malaysia diunjurkan sebagai negara tua, dengan 14% daripada populasi berusia lebih 65 tahun.


Sementara itu, Pengerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Ahmad Badri Mohd Zahir berkata Malaysia sedang menuju ke arah menjadi negara tua menjelang 2043 hasil daripada peningkatan jangka hayat dan penurunan kadar kelahiran.

Menjelang 2060, nisbah orang dewasa umur bekerja kepada individu warga emas akan menurun dengan ketara kepada tiga berbanding satu, berbanding 10 berbanding satu pada 2020.

Ahmad Badri berkata walaupun jangka hayat yang lebih panjang mencerminkan kemajuan, anjakan demografi akan membawa cabaran kepada masyarakat Malaysia, terutamanya dalam penjagaan kesihatan, kemudahan penjagaan warga emas dan jaminan pendapatan persaraan.

“Cabaran utama ialah perubahan landskap pekerjaan di negara ini, yang semakin bergerak ke arah pekerjaan tidak formal melalui kerja gig dan bekerja sendiri.

“Segmen yang semakin berkembang ini, yang terdiri daripada hampir empat juta pekerja, berisiko lebih besar untuk melarat di usia tua berikutan kekurangan caruman wajib untuk program pencen dan persaraan rasmi,” katanya pada majlis sama.

Bagi mengatasi cabaran ini, kerajaan telah menyokong dan meningkatkan simpanan persaraan bagi sektor tidak formal melalui i-Saraan, yang menggalakkan caruman sukarela kepada KWSP.

“Selaras dengan matlamat Ekonomi Madani untuk meluaskan perlindungan sosial kepada semua, KWSP sedang meneroka inovasi selanjutnya kepada skim KWSP untuk menampung sektor tidak formal dengan lebih baik,” katanya.

Beliau menyebut bahawa langkah baru-baru ini melibatkan penstrukturan semula akaun KWSP untuk ahli di bawah 55 tahun, menawarkan lebih fleksibiliti untuk semua orang. – 4 Jun, 2024.

WOIT

JANGAN BERHENTI

BERANCUK

AMIN

KURANG PANCUT

ATAS PERUT

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan