Khamis, 6 Jun 2024

KES MURID DI LUAR TABII


Ibu bapa murid dijemur tengah panas persoal siasatan polis

KELUARGA seorang murid sekolah rendah yang didakwa dinilai doktor sebagai orang kurang upaya (OKU) mahu pihak berkuasa tidak terpesong daripada isu utama yang menyebabkan anak mereka berdepan masalah kesihatan.

Jurucakap keluarga itu Dayalan Sreebalan berkata pihak berkuasa kini lebih tertumpu kepada kecacatan murid berkenaan berbanding kesalahan yang dilakukan guru berkenaan yang menghukum murid berusia 11 tahun itu dengan memaksanya berdiri di bawah terik matahari lebih daripada dua jam.

“Laporan awal polis yang dibuat oleh ibu adalah mengenai hukuman yang dikenakan oleh guru ke atas pelajar itu dan tidak mengenai status OKU kanak-kanak itu.

“Tetapi siasatan polis kini lebih tertumpu kepada status budak itu sebagai OKU yang kini cuba didakwa dia  mengalami keadaan itu sebelum kejadian,” katanya pada sidang media hari ini.

Dayalan berkata laporan polis awal dibuat oleh ibunya Mogahana Selvi pada 30 April lalu.

Pada 25 Mei lalu Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Azam Ismail berkata polis menyelesaikan siasatan berhubung dakwaan ibu murid berkenaan dan kertas siasatan dirujuk ke pejabat pendakwa raya untuk tindakan lanjut.

Dayalan bagaimanapun berkata pegawai penyiasat (IO) baru-baru ini meminta Mogahana tampil memberi keterangan lanjut berhubung kes itu.

“Ketika memberi kenyataan, IO bertanya kepada ibu yang mengisytiharkan anak itu sebagai OKU.

“Kami juga mendapat maklumat daripada sumber mendakwa polis mengumpul rekod kurikulum sekolah budak itu dari darjah satu hingga empat.

“Mengapa polis mahu mengambil lebih banyak kenyataan sedangkan ketua polis berkata siasatan sudah selesai? Dan kenapa mesti ada dalam rekod sekolah budak lelaki itu?

“Adakah ini menunjukkan murid lelaki itu mempunyai kecacatan sebelum kejadian itu?” tanya Dayalan.

Dayalan sekali lagi menegaskan pihak berkuasa kini sedang berusaha untuk mengalihkan kes daripada objektif asal.

“Kes di sini ialah murid lelaki itu mengalami keletihan kerana dia diminta berdiri di bawah matahari terik selama lebih dua jam.

“Jadi siasatan harus dilakukan bagaimana hukuman sebegitu yang dilarang oleh kementerian masih dijalankan di sekolah awam,” katanya.

Dayalan yang memetik hantaran yang dibuat pegawai khas Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek, Thiyagaraj Sankaranarayanan di Facebook mempersoalkan kekurangan tindakan terhadap guru tersebut walaupun beliau bersetuju guru itu melanggar ‘Pekeliling Ikhtisas Bil.7/1995 Tatacara Mengenakan Tindakan dan Hukuman Terhadap Pelajar-Pelajar Sekolah 13. – 5 Jun, 2024.


  PELIK PELIK

AMAT PELIK

AMIN

PELAJAR DI JEMUR

INI PELIK

AMIN

CARA POLIS

SIASAT

INI JUGA PELIK

AMIN

SEMUA PELIK

KITA SEDANG MASUK

ZAMAN PELIK

DI LUAR TABII

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan