Jumaat, 7 Jun 2024

SAHEH - HARGA MAKANAN NAIK !!!



Harga makanan semakin mahal, kata tinjauan UCSI 


RATA-rata responden dalam satu tinjauan yang dijalankan baru-baru ini melaporkan mereka menghadapi kekangan kewangan dalam membeli makanan sejak tiga bulan lalu, kata Pusat Penyelidikan Undian UCSI.

Menurutnya, sejumlah 682 (49%) responden berkata mereka mengalami kekangan kewangan semasa pembelian makanan.

Akibat keadaan kewangan mereka itu, daripada 682 responden, 51% tidak makan makanan yang sihat dan berkhasiat, 37% melangkau makan, dan 12% terpaksa meminjam wang daripada rakan.

Pusat itu menjalankan tinjauan terhadap 1,381 rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas baru-baru ini untuk mengukur persepsi semasa mereka terhadap keselamatan makanan.

Ketua Jabatan Sains Makanan dan Pemakanan UCSI, Prof Dr Tan Choon Hui berkata Malaysia mesti melakukan lebih banyak lagi untuk meningkatkan keselamatan makanan.

Beliau berkata antara cabaran keselamatan makanan di Malaysia termasuk halangan sosio-ekonomi, pembandaran, pertumbuhan penduduk, perubahan iklim, lebih bergantung kepada import, kekurangan tenaga kerja dan pembaziran makanan.

“Kita perlu meningkatkan dasar kerajaan dalam keselamatan makanan dan pengurusan sisa, kesedaran pengguna.

“Perlu ada penggunaan teknologi makanan yang lebih baik dalam industri makanan yang boleh meningkatkan keselamatan makanan di Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Tinjauan UCSI juga bertanya kepada responden tentang ketersediaan dan kos makanan biasa di Malaysia.

Keputusan menunjukkan bahawa ayam adalah makanan yang paling mahal pada 67%, diikuti oleh ikan pada 45%, dan telur pada 41%.

Berbanding tahun lepas, harga makanan yang paling biasa di Malaysia meningkat dengan ketara dalam tempoh setahun, kata UCSI.

Responden juga ditanya tentang keperluan memasak biasa yang terlalu mahal di Malaysia.

Keputusan menunjukkan gula berada di bahagian atas senarai dengan 64%, diikuti lada dengan 62%, dan minyak masak dengan 40%.

Apabila ditanya mengenai persepsi mereka tentang diet seimbang, UCSI berkata responden dalam kajian 2024 menunjukkan pemahaman yang lebih baik tentang makna sebenar diet seimbang berbanding tahun sebelumnya, dengan peratusan meningkat daripada 26% kepada 68%.

Tinjauan itu juga bertanya kepada responden tentang kekerapan menyediakan makanan mereka sendiri.

Keputusan menunjukkan bahawa bilangan orang yang menyediakan makanan mereka sendiri pada tahun 2024 telah meningkat berbanding tahun 2023, meningkat daripada 28% kepada 47%.– 7 Jun, 2024.


INI KAJIAN

ILMIAH BUKAN

BERITA PALSU

AMIN

INI BELUM MASUK

AKIBAT SUBSIDI

DISEL DI HAPUS

AMIN

BALING 1974

BERULANG 

KEMBALI

JADI KL 2024

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan