Ahad, 16 Jun 2024

TUTUP TANGKAP PENJARA


Tapisan media sosial meningkat di Malaysia, kata laporan

MALAYSIA membuat 1,862 permintaan - purata 10 setiap hari kepada TikTok untuk mengeluarkan kandungan pada separuh kedua 2023, 5.5 kali ganda daripada jumlah enam bulan sebelumnya, lapor Straits Times (Singapura).

Memetik laporan ketelusan dua kali setahun TikTok, ia berkata pada 2023 menyaksikan 2,202 permintaan, lebih 30 kali ganda meningkat daripada 70 permintaan yang dibuat pada 2022 menjadikannya jumlah permintaan tertinggi di dunia kepada TikTok untuk mengalih keluar kandungan dalam tempoh itu.

Jumlah permintaan tertinggi seterusnya kepada TikTok pada separuh kedua 2023 dari Australia dengan 651 penyerahan manakala di Asia Tenggara, Indonesia berada di tempat kedua dengan 351, manakala Singapura meminta alih keluar sebanyak 47 kali.

Malaysia sahaja bertanggungjawab untuk lebih satu perempat daripada tuntutan penyingkiran dunia dalam tempoh ini.

Bagaimanapun TikTok tidak memberikan butiran kandungan yang diminta untuk dihadkan di Malaysia dan hanya mengatakan bahawa ia akan berbuat demikian jika terdapat pelanggaran garis panduan komuniti atau undang-undang tempatan.

Trend yang sama turut diperhatikan pada platform yang diuruskan oleh pemilik Facebook Meta yang turut menjalankan aplikasi perkongsian foto dan video Instagram.

Meta melaporkan hampir 8,600 sekatan kandungan digunakan di Malaysia pada 2023, lonjakan 15 kali ganda daripada 553 yang digunakan pada 2022.

Memetik sumber yang terlibat dalam media sosial menerusi sektor awam dan swasta, Straits Times melaporkan tuntutan untuk sekatan ini terus berkembang pada 2024 dengan pihak berkuasa menumpukan kakitangan ke platform pukat tunda untuk kandungan yang menyinggung perasaan.

“Sebahagian besar adalah bersifat politik. Mungkin lebih 90 peratus,” kata seseorang yang terlibat dalam proses sekatan kandungan.

Meta berkata dalam laporan ketelusannya untuk separuh kedua 2023 bahawa ia mengehadkan akses di Malaysia kepada lebih 4,700 item yang dilaporkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Ini termasuk ucapan kebencian berdasarkan agama yang melanggar Kanun Keseksaan Seksyen 298A, kritikan terhadap kerajaan dan kandungan yang memecahbelahkan kaum atau agama serta buli yang melanggar Akta Komunikasi dan Multimedia (CMA) seksyen 233 dan 211 yang kontroversi.

Bahagian ini menjenayahkan kandungan yang lucah, tidak senonoh, palsu, mengancam atau menyinggung perasaan dengan niat untuk menjengkelkan, menyalahgunakan, mengancam atau mengganggu sesiapa sahaja. – 15 Jun 2024.



WOIT

TUTUP TANGKAP

PENJARA

KAH KAH KAH

HANYA INI CARA

MADANON 

NAK SELAMAT

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan