Jumaat, 5 Julai 2024

KEMARIN - SAPA SASARAN SKMM ?



Hisham Rais bukan subjek siasatan - SKMM

Aktivis Hishammuddin Rais bukan subjek siasatan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Sebaliknya, kata badan kawal selia multimedia itu, keterangannya diambil bagi membantu siasatan susulan kandungan jelik yang dipercayai dikongsi semula di blognya.

“Tiada sebarang penahanan atau sitaan peranti dibuat, dan siasatan telah selesai pada pukul 6.45 petang,”kata SKMM.

Dalam kenyataan hari ini, SKMM berkata, sebarang siasatan terhadap mana-mana individu dijalankan berlandaskan peruntukan undang-undang.

SKMM juga mengesahkan mereka, dengan kerjasama polis, merakam percakapan Hishamuddin di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields, Kuala Lumpur, pada pukul 3.15 petang.

Tanpa mendedahkah butiran lanjut, SKMM berkata  siasatan itu bagi membantu siasatan berkaitan “satu kes”.

Zaid Malek, peguam Hishammuddin, bagaimanapun sebelum ini berkata siasatan itu berkaitan tulisan berkaitan status kesihatan Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

WOW

SAPA SASARAN

SKMM ?

AMIN

PENULIS ASAL?

SAPA SAPA

AMIN

KALAU PEMUAT

NAIK  KOMPUTER

DI GELEDAH

DIDATANGI  4 

PEGAWAI SKMM

4 PEGAWAI POLIS

AMIN

BERAPA TRAK

AKAN DATANG

KE RUMAH

PENULIS ASAL?

AMIN

KHALAS

BERSUARAN KINI SATU JENAYAH




Adakah PM tidak boleh dikritik, kata peguam


PUTRAJAYA mesti menghentikan siasatan terhadap aktivis terkenal Hishamuddin Rais berhubung kritikan yang didakwanya terhadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim, kata peguamnya Zaid Malek hari ini.

Zaid berkata siasatan dan serbuan ke rumah Hishamuddin semalam jelas merupakan taktik untuk menakut-nakutkannya.

“Siasatan terhadap Hisham adalah satu kemarahan,” kata Zaid dalam satu kenyataan.

Hishamuddin disoal siasat polis semalam berhubung catatan blognya yang menimbulkan persoalan mengenai kesihatan Anwar.

Dia disoal siasat di balai polis Brickfields di Kuala Lumpur, sebelum dibawa ke rumahnya. Dia kemudian dibawa semula ke balai polis untuk merekodkan kenyataannya.

Zaid berkata polis ingin merampas komputer Hishamuddin semalam namun memutuskan untuk tidak berbuat demikian.

Peguam itu juga berkata posting yang disiasat pada 25 April itu pada asalnya ditulis oleh bekas ahli Parlimen Tamrin Ghafar.

Hishamuddin disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Dalam kenyataannya hari ini, Zaid berkata Seksyen 233 CMA adalah undang-undang zalim dan menekan yang dijanjikan untuk dimansuhkan oleh gabungan politik Pakatan Harapan yang diketuai oleh Anwar.

“Sebaliknya, mereka menggunakan Seksyen 233 terhadap seorang veteran dan aktivis hak sivil yang dihormati yang pernah berganding bahu dengan Anwar Ibrahim dan pemimpin PH lain untuk Malaysia yang lebih baik.

“Siasatan itu adalah satu sandiwara kerana jelas bahawa tulisan Hishamuddin yang sedang disiasat bukan ditulis oleh beliau, tetapi adalah penerbitan semula tulisan orang lain,” kata Zaid.

Beliau menambah, kira-kira 10 pegawai polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia menyertai operasi menggeledah rumah Hishamuddin semalam.

“Ini jelas merupakan taktik untuk menakut-nakutkan Hishamuddin,” katanya.

Zaid turut mempersoalkan keperluan siasatan ke atas kritikan terhadap PM.

“Adakah undang-undang sekarang PM tidak boleh dikritik? Sungguh mengerikan bahawa ini berlaku di bawah seorang PM ‘reformis’ yang pernah bercakap dengan penuh hormat mengenai hak kebebasan bersuara.

“Namun, dia kini secara sewenang-wenangnya menggunakan pihak berkuasa terhadap pengkritiknya, menggunakan undang-undang yang pernah dia janjikan untuk dimansuhkan.

“Adakah kita kini mencontohi Korea Utara atau China di mana pemimpin itu berada di atas kedaulatan undang-undang?”

Tambahnya, jika Anwar merasakan dirinya telah difitnah dengan tulisan tersebut, dia boleh memfailkan saman sivil seperti semua rakyat lain.

“Dia tidak memegang jawatan istimewa di bawah undang-undang dan dia tidak berhak untuk reputasi peribadinya dilindungi oleh pihak berkuasa penguatkuasaan yang dibiayai awam.

“Ia adalah satu penyalahgunaan kuasa dan pembaziran wang pembayar cukai untuk pihak penguatkuasa menggunakan sumber untuk memelihara reputasi peribadi PM.”

Zaid berkata siasatan bermotif politik terhadap Hishamuddin perlu digugurkan serta-merta.

Beliau juga berkata kerajaan mesti menggantung penggunaan Seksyen 233 sementara menunggu pemansuhan.

“Biarlah penganiayaan Hishamuddin menjadi yang terakhir di bawah Seksyen 233 CMA yang terkenal.” – 5 Julai, 2024.



APAKAH BERSUARA

BERCAKAP

MENGKRITIK KINI

JADI SATU JENAYAH

AMIN

HANYA  KERAJAAN

YANG LEMAH

JADI YANG ZALIM

AMIN

KERAJAAN

YANG POPULAR

TAK PERLU TAKUT

AMIN

KHALAS

SUNGAI BAKAP - SATU AMARAN !!!



Menjelang PRK Sungai Bakap, PH sekali lagi berdepan kegagalan raih sokongan Melayu


Faktor Rafizi Ramli, kenaikan diesel dan isu BlackRock menjadikan peluang Pakatan Harapan (PH) menang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Bakap esok sesuatu yang mustahil.

Ini ditambah pula dengan realiti yang PH memerlukan sekurang-kurangnya 15% sokongan pengundi Melayu untuk menang selesa.

Bagaimanapun, penganalisis menganggap ia sesuatu yang sukar dicapai, menjadikan gabungan itu terpaksa melalui satu lagi kegagalan mendapatkan sokongan orang Melayu yang rata-rata masih bersama Perikatan Nasional (PN) sejak pilihan raya umum dua tahun lalu.

Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berkata ini ditambah dengan realiti bahawa PAS yang mewakili PN di Sungai Bakap, kawasan yang terletak di antara Parit Buntar (Perak) dan Bandar Baharu (Kedah), tidak memerlukan sokongan bukan Melayu untuk mengekalkan kerusi itu.

"Undi bukan Melayu mungkin tak ada masalah bagi PH, dan PAS tak ada masalah kalau mereka tidak dapat undi bukan Melayu kerana mereka (sudah) cukup dengan undi Melayu sahaja." 

Pengundi Melayu di Sungai Bakap, salah satu kerusi negeri di bawah Nibong Tebal, kerusi Parlimen diwakili Menteri Pendidikan Fadhlina Siddiq, membentuk 59% daripada 39,222 pengundi, diikuti Cina (22.5%) dan India (17.4%).

PH diwakil Joohari Ariffin manakala PN oleh Abidin Ismail, kedua-duanya anak tempatan.

Mazlan mengandaikan apa yang bakal berlaku di Sungai Bakap ialah situasi sama seperti di PRK Kuala Kubu Baharu Mei lalu.

Di Kuala Kubu Baharu, kekalahan calon PN berpunca daripada kegagalan mendapatkan sokongan yang signifikan daripada pengundi bukan Melayu. 

Sementara di Sungai Bakap, PH pula akan mengharapkan sokongan signifikan Melayu.

"Di Sungai Bakap, undi Melayu akan jadi penentu sebab itu kedua-dua pihak akan rebut undi Melayu," katanya.

Petugas kempen PN rata-rata berpuas hati dengan trend sokongan yang masih kuat bersama gabungan itu.

Manakala seorang petugas kempen PH yang mengikuti pergerakan calon hampir setiap hari berkata pihaknya masih "bergelut" untuk menarik undi orang Melayu. 

Ini disukarkan lagi dengan insiden pada awal kempen, yang menyaksikan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli cuba menyekolahkan seorang lelaki berbaju Umno yang mempersoalkan kenaikan harga minyak.

"Mereka (ahli Umno) tak puas hati bila tengok ahli Umno dilayan 'haprak' oleh menteri kerajaan perpaduan," kata salah seorang pekerja kempen PH.

Rafizi yang mengetuai kempen PH bagaimanapun menolak semua kritikan itu.

Malah, beliau yakin orang Melayu menyokong kerajaan.

"Sekarang, apabila kami bertanya kepada pengundi sama ada mereka berpuas hati dengan prestasi PN sepanjang tahun lalu, kami menjangkakan 70% akan menyokong mereka. Bagaimanapun, hanya 48% saja yang berpuas hati.

"Pengundi Melayu tidak berpuas hati sejak PN mengambil alih kerusi negeri. Jangan sebut pengundi Cina dan India. Sudah tentu mereka lebih tidak berpuas hati," kata Rafizi dalam salah satu ceramahnya.

Selain kelemahan Rafizi menangani kritikan, isu nasional seperti kenaikan harga diesel dan penjualan saham Malaysia Airports Holdings kepada sebuah syarikat milik BlackRock turut menyukarkan kempen PH.

Sementara itu, pengundi India dilihat semakin lantang menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, seperti mana di Kuala Kubu Baharu.

"Bagi pengundi India mereka banyak menaikkan isu kos sara hidup yang makin menghimpit mereka selain isu pembangunan dan layanan tak adil kepada mereka," kata Suthan Mookaiah, jurucakap Parti Masyarakat India Malaysia (MIPP) yang aktif berkempen sepanjang dua minggu di Sungai Bakap.

SATU KEJUTAN

UNTUK PN JIKA

KALAH LAGI

AMIN

SATU AMARAN

DARI RAKYAT

JIKA PH KALAH

AMIN

SATU PERMULAAN

UNTUK MENGERAK

GELOMBANG

MENOLAK KERAJAAN

MAHADANON

AMIN

KHALAS

PM SUNAK MENGAKU KALAH !!!!


PM SUNAK NGAKU

KALAH

AMIN

UK  ADA PM BARU

KHALAS

SAYA ULANAG BUKAN SAYA ULAM



SAYA ULANG

BUKAN 

SAYA ULAM

KHALAS

Unknown commented on 
"KERAJAAN MADANI
 TAK ADA MANDAT DARI RAKYAT"

saya ulam....i got nombo.. strong formidable convincing.. manang hari ini..2 tahun jadi PM minyak naik... saya ulam.. dulu harga petrol saudi 50 sen seliter.. kenapa minyak tak naik .. sebab saya belum jadi PM.. saya ulam..

BUKA MULUT BOHONG LAGI


ANWAR 

BUKA MULUT

BOHONG LAGI

KHALAS

APA TERJADI KEMARIN ?

Polis soal siasat Hishamuddin Rais isu catatan blog berkaitan PM


Aktivis politik Hishamuddin Rais disoal siasat oleh polis selama lebih dua jam hari ini berhubung catatan blognya yang menimbulkan persoalan mengenai status kesihatan Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Pengarah Lawyers for Liberty Zaid Malek, yang menemani Hishamuddin di balai polis Brickfields berkata catatan yang diterbitkan pada 25 April itu pada asalnya ditulis oleh bekas ahli parlimen Tamrin Ghafar.

“Dia (Hishamuddin) tiba di balai polis pada pukul 3.30 petang.

“Dia kemudian dibawa ke rumahnya di mana mereka (pihak berkuasa) mahu merampas komputernya, tetapi kemudian memutuskan untuk tidak melakukannya.

“Itu sehingga sekitar jam 5 petang. Kemudian mereka merakam keterangannya (di balai polis) yang berakhir sebelum jam 7 malam,” kata Zaid kepada Malaysiakini.

Awal hari ini, bekas naib presiden PKR Tian Chua berkongsi gambar anggota polis dan penguat kuasa SKMM di rumah Hishamuddin sedang memeriksa komputer aktivis itu.

Ditanya sebab yang mendorong siasatan terhadap Hishamuddin, Zaid berkata, "laporan dalaman".

Dalam catatan blog yang diterbitkan semula oleh Hishamuddin, Tamrin, anak kepada bekas timbalan perdana menteri Ghafar Baba, berkata dia telah dipanggil ke Bukit Aman pada 30 April berhubung artikel lain yang ditulisnya juga berkaitan dengan Anwar.

INI DI RUMAH GUA

KEMARIN

AMIN


BIDEN TAK MAHU TARIK DIRI



Presiden Biden tidak akan tarik diri

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden `sama sekali' tidak akan menarik diri dari saingan ke Rumah Putih, meskipun menerima tekanan selepas prestasi buruk dalam sesi debat berdepan seterunya, Donald Trump, menurut jurucakapnya semalam.

Kebimbangan kini melanda Parti Demokrat selepas debat minggu lalu dan desas desus dalaman mengenai calon pengganti Biden sebelum pilihan raya pada November ini semakin bertiup kencang.

Perkembangan itu diperkukuhkan kan lagi apabila keputusan kaji selidik menunjukkan Trump kini semakin ke depan.

The New York Times dan CNN melaporkan Biden, 81, mengakui kepada sekutu penting, usahanya untuk dipilih semula akan terancam sekiranya gagal meyakinkan orang ramai dia masih mampu melaksanakan tugasnya.

Jurucakap Rumah Putih, Karine Jean-Pierre menolak laporan itu dan menegaskan Biden `sama sekali' tidak berniat menarik diri sebagai calon Parti Demokrat.

"Presiden secara jelas akan kekal dalam saingan (pilihan raya presiden)," katanya kepada pemberita.

Biden mengakui kepada kakitangannya ketika kempen dan parti bahawa jawapan yang diberikan ketika debat itu tidak jelas serta tidak fokus terhadap Trump sekaligus merosakkan prestasinya.

"Biar saya katakan ini secara jelas dan semampunya, yang saya boleh - semudah dan secaraterus terang yang saya boleh: Saya sedang bertanding...tiada siapa yang menolak saya keluar.

"Saya tidak akan pergi. Saya berada dalam persaingan ini hingga akhir dan kami akan menang," kata veteran Demokrat itu, menurut Politico.

Pasukan kempen Biden kini berusaha keras untuk meyakinkan pengundi Demokrat bahawa prestasi buruk presiden terhadap Trump adalah sekali sahaja dan bukan pukulan yang mematikan harapannya untuk penggal kedua.

Namun, beberapa tokoh parti menyuarakan kehairanan mereka terhadap apa yang mereka lihat sebagai alasan dari presiden dan pembantunya.

Di Kongres, ahli undang-undang melihat prospek Demokrat untuk mengambil alih Dewan Perwakilan, mengekalkan Senat dan kembali ke Rumah Putih semakin pudar.

Kebimbangan itu bertambah apabila kaji selidik New York Times selepas debat, menunjukkan Trump mendahului dengan perbezaan terbesar pernah direkodkan iaitu 49 peratus berbanding 43 peratus sebelumnya berkemungkinan akan mengundi.

Enam hari selepas debat, Biden baru dilihat menyelesaikan siri panggilan dengan pemimpin kongres Demokrat. Malah kakitangan menyuarakan kehairanan terhadap kelewatan dalam usaha program jangkauan mereka.- AFP

RAMAI RAMAI

SOKONG BIDEN

JANGAN BERI DIA

TARIK DIRI

AMIN

INI MEMASTIKAN

TRUMP MENANG

AMIN

KERAJAAN MADANI TAK ADA MANDAT DARI RAKYAT


KERAJAAN MADANI

TAK ADA MANDAT

DARI RAKYAT

KHALAS

RAKAMAN TIAN CHUA


Tian Chua
Soponedtsrgflu2
h
8100ht0tuhg86afi3
7
0f59m76ul38l8lc84f1t524al6
  · 
Sdr Isham telah bekerjasama baik dengan pegawai siasatan. Setelah pegawai MCMC memeriksa komputer dan arkib dalam cloud, mereka buat keputusan tidak merampas hard-drive komputer Sdr Isham. 

Kini Sdr Isham kembali ke balai Brickfields untuk sambung rakaman percakapan siasatan. Beliau dijangka akan dibebaskan dalam satu jam.
Sdr Isham dipanggil bagi siasatan MCMC kerana "reposting" satu tulisan seorang veteran politik. Tiada tangkapan dilakukan terhadap beliau

INI RAKAMAN

FB TIAN CHUA

AMIN

CADANGAN MASUK AKAL


CADANGAN

MASUK AKAL

AMIN

Unknown commented on
 "BLACKROCK PEMBEKAL
 SENJATA BUNUH PALESTIN"

jangan berbelit-belit boikot Mcd lah, batu api batu hitam Blackrock, Blackstone

bajet prang Israel dan belanja beli sensata dtg dari Kongress Amerika Serikat - kalau berani BOIKOT AMERIKA!!

boikot juga Qatar - pengkalan tentera Amerika paling besar di timur Tengah yg berjiran dengan pejabat Hamas!

boikot China yg buat n run pelabuhan Israel

Tukartiub takder masalah pun merayakan the 4th of July :)

KAWAN BERTANYA - APA JADI KEMARIN


KAWAN 

BERTANYA 

APA JADI KEMARIN



JUMAAT 5 JULAI 2024
HA HA HA
MCMC DATANG KE RUMAH  GUA
BERSAMA  POLIS 
DAN INSPEKTOR POLIS
DARI BRICKFEILD PUN ADA SAMA

BUKAN SATU
BUKAN DUA
8 ORANG
SEMUA MEREKA
KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
BAYANGKAN AWALNYA
TAK TAK MENYALAK
GANGU PAGI YANG PERMAI

GUA IKAT EZI DAN TAK TAK DULU
KEMUDIAN BARU TAMU
YANG GUA TAK JEMPUT DATANG
MASUK KE RUANG TAMU
DAN JUGA BILIK GUA KERJA

GUA RASA MEREKA 
 BAIK BAIK BELAKA
KERANA TAK TAK 
TIDAK MENDERAM
MALAH TAK TAK & EZI 
BERBUDI BAHASA
SENYAP TERIKAT DI BALKONI

ADA KAWAN DI TANYA
APA YANG  POLIS DAPAT
DI RUMAH HISHAMUDDIN RAIS

KAWAN GUA  JAWAB
MEREKA JUMPA :
OATS PETAI AVOCADO
DAN TEMPE
DAN
SAEKOR KUCING DAN ANJING
KAH KAH KAH

TEMPE DAN KUCING
TAK BETUL
YANG LAIN SEMUA BETUL
KAH KAH KAH

ORANG BELGIUM KATA
C'EST LA VIE
INILAH KEHIDUPAN
AMIN

UK
WARGA  UK TURUN
MENGUNDI DARI 7 PAGI
HINGGA 10 MALAM
PARTI BURUH DI RAMAL MENANG

AMERIKA
DALAM TEMU BUAL DI RADIO
AKUI DIA SKREW DEBAT
 DENGAN TRUMP
TAPI
TIDAK AKAN UNDUR

ISRAEL
KERAJAAN ISRAEL
MEMBENARKAN WARGA YAHUDI
MERAMPAS TANAH WARGA PALESTIN
YANG AMAT LUAS 
DALAM SEJARAH 30 TAHUN

UK
KEPUTUSAN PRU
BURUH MENANGCEMERLANG
DALAM 200 TAHUN
INI KALI PERTAMA PARTI KONSERVATIF
MEROSOT SOKONGAN
ADA MUNCUL PARTI BARU
LEBIH KANAN YANG AMBIL
UNDI KONSERVATIF

HOKKIEN
PAGI INI KERING SEGAR
KL & KL SENTRAL BERKABUS NIPIS
MATA HARI TAK KELUAR

GUA DENGAR SUARA TEMPUA
HA HA HA
DAH MULA KEMBALI 
BUAT BANGLO DI HOKKIEN

HARI INI AKAN PANAS
PETANG MUNGKIN HUJAN
UDARA SEJUK DI HUJUNG MINGGU

BRO
SENYUM
DI PAGI JUMAAT

BRO
JIKA BANYAK PILIHAN 
LAGI PAYAH UNTUK
MEMILIH

BRO
MAMAT BLUR SELALU YAKIN
YANG TERUS YAKIN
PASTI MAT BLUR

BRO
JIKA RANCANGAN ITU
DI LIHAT BODOH
KEMUDIAN BERJAYA
IANYA TIDAK AKAN DI LIHAT
BODOH

BRO
JIKA LU BUAT LAWAK
ADA MAMAT KETAWA LAMBAT
INI MAMAT SLOOO
AMIN

LAKUKAN SEKARANG
LAKUKAN HARI INI

SELAMAT BERJUMAAT