Ahad, 22 September 2024

PRESIDENT SRI LANGKA MARXIST ?



Calon Marxist Sri Lanka mendahului awal dalam undian presiden

COLOMBO: Pemimpin Sri Lanka berhaluan Marxist, Anura Kumara Dissanayake, mendahului awal hari ini dalam usahanya untuk menjadi presiden seterusnya negara yang dibebani hutang itu.

Kira-kira 75 peratus daripada 17 juta orang yang layak di negara pulau Lautan Hindi itu mengundi pada pilihan raya Sabtu, bagi memilih pemimpin yang mampu meningkatkan pemulihan ekonominya yang rapuh.

Dissanayake memenangi kira-kira 54 peratus daripada setengah juta undi yang dikira setakat ini dalam pilihan raya, menurut data Suruhanjaya Pilihan Raya Sri Lanka.

Pemimpin pembangkang Sajith Premadasa berada di tempat kedua dengan 20 peratus, beberapa ribu undi di hadapan Presiden Ranil Wickremesinghe di tempat ketiga.

Pilihan raya itu bertukar menjadi referendum mengenai langkah penjimatan Presiden penyandang, Wickremesinghe, dilaksanakan sejajar dengan pinjaman AS$2.9 bilion (RM12.2 bilion) dari Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) awal tahun lalu.

Dissanayaka, 55, berikrar untuk merundingkan semula perjanjian IMF yang tidak popular, di mana Wickremesinghe menggandakan cukai pendapatan, menghapuskan subsidi tenaga dan menaikkan harga.

Keputusan awal menunjukkan ketua pembangkang Sajith Premadasa mempunyai 19.98 peratus undi, hampir sama dengan Wickremesinghe yang mempunyai 18.59 peratus.

Jika dipilih, Dissanayaka akan menjadi ketua negara Marxist pertama Sri Lanka.

Pihak berkuasa mengisytiharkan perintah berkurung malam lapan jam di seluruh negara sementara keputusan diumumkan melalui pengiraan manual, kerana Sri Lanka tidak mempunyai pengundian elektronik.

Wickremesinghe sedang mencari tempoh baharu untuk meneruskan langkah penjimatannya selepas menuntut kredit untuk menstabilkan ekonomi selepas kegagalan membayar hutang negara pada 2022. - AFP

INI BAHAYA

UNTUK KAUM

KAPITALIS

AMIN

CALON INI

WAJIB DIHALANG

AMIN

DITEMBAK SEPERTI

TRUMP ATAU

PETI UNDI HILANG

KAH KAH KAH

AMIN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan