Rabu, 2 Oktober 2024

OMBAK KANAN DAN PENDATANG


OMBAK KANAN

DAN PENDATANG


Tunjuk perasaan dan rusuhan anti pendatang haram yang berlaku sebulan dulu di United Kingdom sudah reda. Tetapi kemarahan Bumiputera United Kingdom terhadap kaum pendatang masih membara. Hakikatnya  agenda menolak pendatang haram dan kaum imigran ini belum selesai.

Fenomena anti imigran ini bukan hanya berlaku di United Kingdom.  Eropah – Eropah Timur dan Barat -  pada ketika ini sedang dihantui oleh masalah pendatang.  

Pendatang di Eropah  ini ada yang telah bermastautin lama -  satu dua tiga  generasi. Ada pendatang baru. Ada pendatang haram. Ada pendatang baru yang mahu menceroboh masuk.

Untuk memahami konsep pendatang ini  saya gunakan Tanah Melayu sebagai contoh. Ada persamaan dari apa yang kita alami di Tanah Melayu dengan apa yang sedang berlaku di Eropah. 

Di Tanah Melayu hasil dari kemarahan Bumiputera Melayu Islam ini terhadap pendatang ini di manifestasikan dengan babak Mei13.  

Sikap  Melayu Islam tidak selesa terhadap pendatang ini sedang kita saksikan hingga ke  hari ini. Kalimah Allah, stoking  kalimah Allah dan sijil halal ini adalah manifestasi sikap Melayu  Islam terhadap pendatang.

German adalah negara German Kristian berkulit putih. Italy adalah negara Itali Kristian yang di duduki oleh bangsa Italy yang berkulit putih. United Kingdom adalah negara yang diduduki oleh Anglo Saxon, Irish , Scots dan Welsh – semuanya Kristian berkulit putih.

Manakala Tanah Melayu – sebahagian dari kepulauan Melayu Nusantara – adalah  negara yang diduduki oleh Melayu Islam yang berkulit sawo matang. Kuasa kolonial Inggeris membawa masuk  pendatang asing - kaum China dan kaum India  ke bumi Melayu. 

Jenayah penjajah Inggeris ini telah mengubah  rupa bentuk Tanah Melayu.

Sebelum penjajah Inggeris membawa masuk pendatang  asing ,  Tanah Melayu ini adalah bumi khusus Melayu Islam termasuk Singapura.

China dan India dibawa masuk untuk tujuan membangunkan ekonomi penjajah Inggeris. Bani Melayu tidak ada pilihan dipaksa menerima pendatang asing  kerana kuasa – senapang dan peluru – berada di tangan penjajah Inggeris.  Mengikut Mao Zedong : Kuasa lahir dari muncung senapang.  

Hakikatnya Bani Melayu Islam tidak pernah dirujuk sama ada bersedia  menerima pendatang baru  ini atau tidak.

Bagaimana pula dengan Eropah yang berkulit putih – siapa pula yang membawa  pendatang berkulit hitam masuk?

Kalau Tanah Melayu penjajah Inggeris membawa masuk pendatang kerana kepentingan modal. Di Eropah juga  pendatang di bawa masuk kerana kepentingan modal kaum kapitalis.

Sesudah Perang Dunia Ke Dua bumi Eropah hancur.  Amerika yang koyak sedikit dalam perang telah mengeluarkan dana melalui Marshall Plan – Rancangan Marshall.  Ini adalah rancangan untuk bangun membina kembali Eropah.

Rancangan Marshall (1948)  menyediakan pasaran untuk barangan Amerika, mewujudkan rakan dagangan yang boleh dipercayai, dan menyokong pembangunan kerajaan demokratik yang stabil di Eropah Barat.

Amerika mengeluarkan dana sebanyak 13.6 bilion dolar  bersamaan 88 bilion dolar nilai tahun 1997. Penerima terbesar wang Marshall Plan ialah United Kingdom (menerima kira-kira 26% daripada jumlah keseluruhan). Sumbangan tertinggi seterusnya diberikan kepada Perancis (18%) dan Jerman Barat (11%). Sebanyak lapan belas negara Eropah menerima faedah Rancangan Marshall.

Wajib disedari Rancangan Marshall ini adalah rancangan kaum kapitalis yang  anti Rusia dan  anti negara Sosialis yang baru muncul di Eropah Timur selepas Perang Dunia Ke Dua.

Dana ini memungkinkan Eropah membangunkan ekonomi. Kilang dibuka kembali. Bangunan runtuh di baiki. Bangunan perumahan di dirikan.  Ekonomi Eropah rancak dan  kembali gah. 

Apa yang berlaku di Eropah pasca perang sama seperti yang berlaku di Tanah Melayu sebelum perang. Kolonial Inggeris memerlukan pendatang untuk menanam getah dan mem bijih timah.  Pendatang menjadi tenaga untuk memacu ekonomi.

Peranan modal dulu dan sekarang adalah sama. Modal mencari untung. Hari ini sejarah berulang. Justeru   buruh pendatang  asing di perlukan.  Tenaga buruh diperlukan untuk membina  ekonomi. 

Babak yang sama berlaku di Eropah. Pasca perang  United Kingdom membawa masuk anak-anak bekas tanah jajahan. Buruh dibawa masuk dari India dan Pakistan. Buruh berkulit hitam dibawa  masuk dari Carribbean. 

Manakala Peranchis membawa masuk warga Arab dari Algeria dan Tunisia. Belanda membawa masuk anak tanah jajahan dari Indonesia dan Suriname. Belgium membawa masuk warga dari Moroko.

Ketika ekonomi berkembang semua aman makmur.

Pada Julai 1957 Perdana Menteri UK Harold Macmillan berkata  ‘ You never had it so good...kamu tidak pernah merasa senikmat ini...’ Ini untuk menggambarkan tahun-tahun 50’an selepas perang warga UK hidup makmur.

Dalam masa yang sama ada juga ahli politik UK yang melihat jauh ke hadapan.  Mereka meramalkan membawa masuk pendatang dan imigran ini akan membawa bala.

Ucapan "Sungai Darah" telah dibuat oleh ahli politik British Enoch Powell pada 20 April 1968 kepada mesyuarat Pusat Politik Konservatif di Birmingham.  Enoch Powell, yang ketika itu merupakan Setiausaha Negara Bayangan untuk Pertahanan dalam Kabinet Bayangan Ted Heath.

Powell  mengkritik keras kadar imigresen dari Komanwel Baru – bawa masuk imigran dari bekas jajahan Empayar British ke United Kingdom sejak Perang Dunia Kedua. Powell meramalkan bahaya.

Pada 4 Ogos 2024 apa yang di ramalkan oleh Enoch Powell berlaku. Bumiputera  kulit putih  telah berdemo  dan merusuh di beberapa bandar di UK. Bumiputera UK kini menolak pendatang  dan imigran yang bukan berkulit putih.

Apa yang telah  dan sedang berlaku di UK ini bukan satu manifestasi yang hanya di hadapi oleh UK.   Bumiputera Eropah berkulit putih  sedang menentang  imigran dan pendatang  - lama dan baru  - yang sedang mengampuh Eropah – Timur dan Barat.

Dari kajian statistik  hari ini pendatang dan imigran di Belanda berjumlah 4.83% dari 18 juta penduduk. Belgium penduduk berjumlah 11 juta ada 2.2 juta imigran. Jumlah penduduk Peranchis berjumlah 68.4 juta ada 8.9 juta imigran. UK ada 66 juta penduduk dan 10 juta imigran dan pendatang. 

Ketika tulisan ini digarap German adalah negara teramai pendatang dan imigran -  sebanyak 16.5 juta, Peranchis 8.9 juta dan Sepanyol 8.2 juta.

Hakikatnya Eropah yang dulunya Kristian berkulit putih kini telah berubah. Perubahan demografi ini membawa perubahan sosial. Perubahan sosial membawa perubahan politik.

Justeru dari sini lahir teori - The Great Replacement (Bahasa Perancis: grand remplacement), juga dikenali sebagai teori penggantian atau teori pengubahan -penggantian budaya. Teori ini dikembangkan oleh pengarang Perancis Renaud Camus.

Teori asal menyatakan bahawa, dengan keterlibatan atau kerjasama elit dan kaum pemodal  penduduk etnik Perancis dan Eropah kulit putih secara amnya sedang secara demografi dan budaya digantikan oleh orang bukan kulit putih—terutamanya daripada negara Arab Islam.

Dalam bahasa mudah imigran mengubah budaya anak watan Bumiputera tempatan. Demografi Eropah sedang berubah. Dalam bahasa mudah Temasek menjadi Singapura. Dalam bahasa mudah Tanjung menjadi George Town.

Ketika tulisan ini digarap Austria sedang mengadakan pilihan raya umum.  Suasana politik sedang menunjukkan FPO - Freedom Party akan memunggah undi terbanyak. 

Party ini berkempen hanya dengan satu slogan – Ambil Kembali Negara Kita.  Parti ini berkempen secara jelas dan tuntas menolak imigran – menolak pendatang yang bukan berkulit putih. Garis politik kanan ini popular dan di terima dengan maju jaya oleh Bumiputera Austria.

Hari ini ombak kanan yang anti imigran dan anti pendatang sedang mengampuh.  Di setiap negara Eropah parti-parti berhaluan kanan yang anti imigran sedang mencanak maju.

Di Switzerland ada Swiss People’s Party. Di Italy ada Brothers of Italy yang kini menjadi kerajaan di bawah pimpinan Giorga Meloni. Meloni sendiri adalah hasil politik  saki baki dari serpihan parti fasis Mussolini. Parti Brothers of Italy menang berkuasa dengan  kempen  anti imigran.

Di Hungary ada Party Fidesz yang kini jadi kerajaan di bawah pimpinan politikus garis kanan Victor Orban.  Di Sepanyol wujud  Vox – parti aliran kanan yang semakin popular yang baru berumur 10 tahun.

Di Belanda PVV – Party for Freedom -  parti  garis kanan yang terbesar dalam kerajaan campuran konservatif terbaru di Belanda.

‘ If you want to come to Poland you will be killed ... ‘  Ini adalah  ucapan dari Dominik Tarczynski yang di pungut dari portal Modern Wisdom yang muncul di YouTube. Sosok berhaluan kanan ini adalah ahli Parlimen Eropah semenjak 2020 dari Law and Justice Party Poland.

Poland baru sahaja meluluskan undang-undang jika ada pendatang  cuba meredah masuk ke Poland secara haram mereka boleh ditembak mati.

Di German pula pada 1 September 2024 Party AFD – Alternative for Germany – telah menang dalam pilihan raya negeri. Kini AFD mendirikan kerajaan di wilayah Thuringian – bahagian Timur German. Parti ini jelas dengan agenda dan kempen anti pendatang dan imigran

Pada ketika ini ada 83 ahli Parlimen Eropah  dari parti yang berhaluan kanan  dari jumlah 720 dari 27 negara Eropah.

Hakikatnya ombak kanan sedang mengampuh Eropah. Dasar anti pendatang dan imigran ini bukan hanya sedang menghantui Eropah. Di Amerika juga Trump telah mengambil garis anti imigran dan anti pendatang haram.

Dasar dan kempen Trump ini adalah seirama dengan ombak kanan yang sedang  mengampuh di Eropah Timur dan Barat.

Pada Selasa 5 November 2024 ini warga Amerika akan turun mengundi. Mereka ada dua pilihan calon Presiden -  Trump atau Kamala Harris. 

Dasar Trump  tentang pendatang dan imigran ini amat jelas dan amat popular. Trump tidaklah seganas Poland yang akan menembak mati pendatang haram. Tapi kerajaan Trump akan menangkap dan menghantar pulang semua pendatang haram yang menceroboh masuk ke Amerika.

Dasar dan kempen Trump ini amat popular dikalangan Bumiputera Amerika. Tidak dapat tidak Kamala Harris terpaksa mencelah. Pada 10 September 2024  lalu Kamala Harris   membuat kenyataan jika dia menjadi Presiden dia juga akan   memperkasa undang-undang sempadan.

Garis politik Kamala terhadap tidak sekeras dasar anti imigran Trump.

Ombak kanan anti imigran dan anti pendatang ini tidak akan luntur dalam masa terdekat. Malah ianya akan mempengaruhi banyak negara termasuk kita di Malaysia.

Maka wajib kita semua bertanya apa jawapan kepada ombak kanan yang kita hadapi sekarang ini. Paling penting kenapa ombak kanan ini muncul. 

Apakah semua negara akan mengambil garis  Dominik Tarczynski dari Law and Justice Party  Poland – tembak dan bunuh pendatang haram. Sila tunggu minggu hadapan. (TT)


TULISAN INI DISIARKAN
JUGA DALAM PORTAL
MALAYSIA KINI
https://www.malaysiakini.com/columns/721191




2 ulasan:

  1. kenapa bani melayu minta bantuan orang putih bila kalah perang sesama sendiri? ada sindrom salahkan orang ke? kalau dah jenis pemalas, makan ditanggung sampai berak mencangkung, tak payah nak dabik dada jadi hero malaya! Kah kah kah!

    BalasPadam
  2. Sebabnya senang, dah la pendatang pas tu melalak nak nie nak tu..bising isle isle...tak sedaq tu negara kristian..itu bukan cari pasal ke? Bayang kalau cina india mintak tokong tokong..tak mampus ke? Patut ko kutip semua kat sana humban kepada gisbh. Kakakakak...

    BalasPadam