Khamis, 4 Julai 2024

BLACKROCK PEMBEKAL SENJATA BUNUH PALESTIN



1.9 juta penduduk di Gaza hilang tempat tinggal sejak perang meletus


GENEVA: Sembilan daripada setiap 10 penduduk di Semenanjung Gaza hilang tempat tinggal sekurang-kurangnya sekali sejak meletusnya perang antara Israel dengan Palestin, menurut agensi kemanusiaan, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Ketua Agensi Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan PBB di Wilayah Palestin, Andrea De Domenico berkata kira-kira 1.9 juta penduduk di Gaza dipercayai sudah hilang tempat tinggal.

"Kami menganggarkan sembilan daripada setiap 10 orang di Semenanjung Gaza dipindahkan secara dalaman sekurang-kurangnya sekali, jika tidak sehingga 10 kali, sejak Oktober.

"Sebelum ini kami menganggarkan 1.7 (juta) tetapi sejak jumlah itu, kami menjalankan operasi di Rafah dan mempunyai anjakan tambahan dari sana.
"Kemudian kami juga mempunyai operasi di utara bagi memindahkan orang," katanya yang bercakap dari Baitulmaqdis kepada pemberita di New York dan di sini.

Domenico berkata operasi ketenteraan seperti itu memaksa orang ramai untuk menetapkan semula kehidupan mereka secara berulang kali.

"Di sebalik angka ini, ada orang yang dihimpit rasa ketakutan dan rungutan. Dan mereka mungkin mempunyai impian serta harapan, namun harapan itu dilihat semakin pudar.

"Dalam sembilan bulan terakhir, mereka dipindahkan secara terpaksa dan bukan atas pemilihan sendiri. Umpama bidak dalam permainan papan," katanya.

Domenico berkata Semenanjung Gaza dibahagikan kepada dua oleh operasi ketenteraan Israel, dengan OCHA menganggarkan terdapat antara 300,000 hingga 350,000 yang menetap di utara wilayah yang dikepung itu serta tidak dapat pergi ke selatan.

Katanya, sejak perang bermula dianggarkan 110,000 berjaya meninggalkan Semenanjung Gaza sebelum lintasan Rafah ke Mesir ditutup pada awal Mei lalu.

"Sejumlah penduduk menuju Mesir selain berpindah ke tempat lain," katanya.

Perang Gaza paling berdarah berlaku selepas serangan Palestin ke atas Israel pada 7 Oktober lalu mengakibatkan 1,195 kematian, kebanyakannya orang awam, menurut pengiraan AFP berdasarkan angka Israel.

Menurut Israel, Palestin turut menahan 251 tebusan dengan 116 daripadanya kekal di Gaza termasuk 42 dikatakan tentera sudah pun mati.

Serangan balas Israel sejak itu sudah membunuh sekurang-kurangnya 37,953 orang, kebanyakannya orang awam, menurut data daripada kementerian kesihatan Palestin.AFP

WOIT

WAJIB TAHU

PEMBEKAL SENJATA

UNTUK ISRAEL

DATANG DARI

BLACKROCK

AMIN

SYARIKAT ZIONIS

YAHUDI YANG AKAN

MEMILIKI 39 AIRPORT

MALAYSIA

AMIN

ANWAR IBRAHIM

JUAL AIRPORT INI

PADA BLACKROCK

KHALAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan