Ahad, 30 Jun 2024

TURUN ANWAR TURUN


12 individu terlibat perhimpunan anti-PM dipanggil, kata polis

POLIS mengenal pasti 12 individu termasuk penganjur Perhimpunan Aman Demi Negara yang berlangsung di tempat letak kereta awam berhadapan Kompleks Seri Perdana, Presint 19 di Putrajaya semalam.

Ketua Polis Kuala Lumpur Rusdi Mohd Isa berkata mereka semua akan dipanggil untuk direkodkan keterangan tidak lama lagi.

“Polis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2012,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Rusdi berkata, penganjur tidak mendapat permit untuk mengadakan acara itu seperti yang dikehendaki di bawah Akta Perhimpunan Aman (Akta 736) kerana tiada kebenaran diberikan oleh pemilik tanah, Perbadanan Putrajaya.


Rusdi sebelum ini memberi amaran kepada penganjur mereka akan melanggar undang-undang jika ia meneruskan perhimpunan kerana gagal mendapat persetujuan pemilik tanah, Perbadanan Putrajaya seperti yang dikehendaki di bawah Akta Perhimpunan Aman (Akta 736).

Perhimpunan semalam dihadiri kira-kira 200 orang.

Mereka melaungkan “Undur Anwar Undur” dengan ada yang mengejek perdana menteri kerana gagal menurunkan harga minyak selepas mengambil alih Putrajaya tahun lepas.

Polis dari balai polis daerah Putrajaya dan dari kontinjen Kuala Lumpur hadir mengawal orang ramai.

Peguam Rafique Rashid Ali, ahli Bersatu Tun Faisal Ismail Aziz dan Badrul Hisham Shaharin juga dikenali sebagai Chegubard hadir dalam perhimpunan dua jam itu.

Terdapat lapan penceramah tetapi tiada seorang pun yang terkenal. Majoriti daripada mereka adalah pencipta kandungan anti-kerajaan di TikTok.

Tiada bendera politik yang kelihatan semasa perhimpunan tersebut kerana ramai peserta perhimpunan membawa papan tanda DIY (buat sendiri) mereka sendiri.

Penganjur - Demi Negara - juga berkata mereka akan mengadakan perhimpunan yang lebih besar dengan lebih ramai peserta pada masa akan datang sekiranya kerajaan gagal memenuhi tuntutan mereka. – 30 Jun, 2024.


TURUN 

ANWAR TURUN

AMIN

LAUNGAN BARU

REFORMASI BARU

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: