Ahad, 23 Jun 2024

MENYERANG LEBIH MUDAH



Putrajaya mesti perbaiki komunikasi yang lemah, kata pemerhati

KAEDAH komunikasi Putrajaya lemah dengan maklumat yang betul tidak sampai kepada orang ramai secara berkesan, kata pemerhati.

Mereka berkata kerajaan tidak menyampaikan mesej yang betul pada masa yang sesuai untuk kesan maksimum.

Ini dapat dilihat dalam kekeliruan yang sering terjadi menerusi pengumuman kerajaan atau dasar baharu seperti pemotongan subsidi diesel baru-baru ini.

Hisommudin Bakar dari Ilham Center berkata, komunikasi pentadbiran sekarang tidak teratur dan berterabur.

Beliau berkata, tiada persiapan rapi oleh kerajaan atau pelbagai agensinya dalam membuat pengumuman penting.

“Lihat pengumuman mengenai Hab Pangkalan Data Pusat (Padu), Program Bantuan Subsidi Madani (Budi Madani), rasionalisasi subsidi, harga baharu telur… tiada penjelasan yang meyakinkan mengenai persoalan yang dibangkitkan rakyat,” kata penganalisis politik itu kepada The Malaysian Insight.

Hisommudin berkata strategi komunikasi kerajaan masih sangat bergantung kepada “pembelian media” dengan media arus perdana.

Beliau berkata, kerajaan perlu memberi perhatian dan fokus kepada media sosial di mana “perang maklumat” berlaku di dunia maya.

“Berdasarkan data Ilham Centre, peralihan kebergantungan orang ramai terhadap maklumat di media sosial mencapai 56% berbanding medium lain.

“Malah pengaruh radio, TV dan surat khabar menyusut teruk,” katanya.

“Ia menunjukkan medan perang psikologi berlaku di media sosial, tetapi kerajaan bertindak balas dalam media arus perdana. Dua bidang yang tidak berhubung secara langsung.

“Ini menyebabkan naratif media kerajaan tidak berkesan.

“Media kerajaan juga hilang maklumat kreatif tidak seperti dalam media sosial. Infografik (mereka) juga tidak menarik, tidak ada kandungan video yang bagus malah tidak menggunakan elemen berpengaruh sebagai jurucakap kerajaan.

“Ringkasnya, komunikasi kerajaan adalah kosong dan sangat lemah…ia perlu mengikuti trend semasa,” katanya.

Hisommudin berkata jika keadaan tidak diubah, Putrajaya perlu kekal defensif dalam konteks berdepan tekanan daripada rakyat.

Setakat ini talian rasmi kerajaan dikeluarkan melalui kenyataan akhbar atau melalui Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil yang juga jurucakap kerajaan.

Pada Mac lalu Menteri Kewangan II Amir Hamzah Azizan mengakui kerajaan mesti meningkatkan komunikasinya bagi mengelakkan sebarang kekeliruan.

Presiden MCA dan bekas menteri pengangkutan Dr Wee Ka Siong juga mendakwa komunikasi yang lemah dan kenyataan bercanggah daripada kerajaan mengelirukan rakyat.

Usaha kolektif

Bekas ahli Parlimen Charles Santiago berkata kerajaan mesti mempunyai pelan komunikasi yang jelas mengenai penyebaran maklumat.

Jika ini tidak dilakukan dengan betul, bekas ahli parlimen Klang itu berkata ia boleh merugikan kerajaan.

“Rakyat menyokong kerajaan tetapi pada masa yang sama, apabila mesej tidak disalurkan dengan betul, orang salah faham.

“Disebabkan mesej lemah, apa yang berlaku ialah semua jenis kritikan dikemukakan terhadap kerajaan yang bertentangan dengan tujuan dan matlamat projek yang dimaksudkan,” katanya.

Santiago yang kini pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) berkata, kerajaan tidak boleh mengelak kesan negatif apabila mereka melaksanakan sebarang dasar baharu.

Beliau berkata kerajaan mesti menangani jurang dan isu-isu balas yang menjejaskan pelaksanaan dasar itu.

“Pasti akan ada kesan apabila kerajaan memperkenalkan dasar baharu atau apabila mereka membuat sesuatu. Anda tidak boleh lari daripada itu. – 21 Jun 2024


WOIT

MELAWAN

MENYERANG 

MENGUTUK 

MENGHASUT

LEBIH

MUDAH DARI 

BERTAHAN

AMIN

KAMI MENGHASUT

MENYERANG BILA

KAMI SUKA 

AMIN

 BILA LETIH 

KAMI REHAT

AMIN

INI TAKTIK

PERANG GERILA 

MAO ZEDONG

AMIN

MADANON WAJIB

SENTIASA BERTAHAN

KAH KAH KAH

MEMPUKI MAK KAN

HARGA DISEL LEBIH

MUDAH DARI

MINTA RAKYAT 

TERIMA 

HARGA MAHAL

AMIN

 SEMUA INI DIBANTU

OLEH LEBONG &

JANJI ANWAR

KAH KAH KAH

TANPA KLIP

JANJI ANWAR 

JANJI RAFIZI

SERANGAN 

KURANG CUN

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: