Isnin, 24 Jun 2024

POLITIKUS BERKATA BETUL



Ahli politik Britain dakwa Barat

 pencetus pencerobohan

 Putin di Ukraine

LONDON: Ketua parti sayap kanan Britain, Reform UK, Nigel Farage, berkata peluasan Kesatuan Eropah (EU) dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) ke arah timur menjadi pencetus kepada pencerobohan Presiden Russia ,Vladimir Putin ke atas Ukraine.

Kenyataan itu yang dibuat pemimpin politik itu dalam temu bual bersama BBC dan disiarkan hari ini, mendapat kritikan hebat di seluruh spektrum politik Britain menjelang pilihan raya 4 Julai ini, yang mana parti Farage diramalkan memenangi jutaan undi.

Farage berkata, beliau tetap berpegang dengan kenyataan yang dibuat sejurus selepas pencerobohan Moscow ke atas Ukraine Februari 2022, yang disiarkan di media sosial bahawa langkah itu adalah "akibat peluasan EU dan NATO."

Katanya, beliau sudah meramalkan perang di Ukraine seawal 2014.

"Adalah jelas bagi saya bahawa peluasan NATO dan EU yang sentiasa ke arah timur memberi alasan untuk lelaki itu menyatakan kepada rakyat Russia, 'Mereka datang untuk kita semula' dan untuk berperang.

"Kita mencetuskan perang ini... sudah tentu ia salahnya (Putin), dia menggunakan apa yang kita lakukan sebagai alasan." kata Farage dalam temu bual BBC itu.

Russia melancarkan operasi ketenteraan khasnya di Ukraine sebagai sebahagian daripada perjuangan yang lebih luas ke atas Barat, yang dikatakan mahu menjatuhkan Russia.

Kyiv dan Barat menolak dakwaan itu dan menuduh Russia melancarkan perang penaklukan haram.

Kempen selama berdekad Farage menentang keahlian Britain dalam EU dan imigresen besar-besaran menjadikan beliau salah seorang ahli politik negara yang paling dikenali dan membawa pecah belah.

Kemasukan mengejutnya dalam saingan pilihan raya menjejaskan harapan Perdana Menteri Konservatif, Rishi Sunak untuk menutup undian pendapat yang kini didahului Parti Buruh berhaluan tengah.

Reform UK tidak mungkin memenangi banyak kerusi di parlimen, namun parti itu boleh memecah undi hak pusat di seluruh negara.

Parti itu hanya memegang satu kerusi di parlimen sebelum ini, yang diperoleh apabila seorang ahli parlimen konservatif berpaling tadah.

Kenyataan Farage mengenai Ukraine mendapat kecaman.

Sunak berkata, Farage "salah sama sekali", menuduhnya membuat kenyataan yang membahayakan keselamatan Britain dan sekutunya.

Jurucakap pertahanan parti Buruh, John Healey menyifatkan kenyataan Farage sebagai memalukan dan melabelnya sebagai "pemohon maaf Putin."

Farage kemudian menyiarkan di X:
"Putin salah untuk menyerang sebuah negara yang berdaulat dan EU salah untuk berkembang ke arah timur. Semakin cepat kita menyedari perkara ini, semakin hampir kita akan menamatkan perang dan membawa keamanan."

WOIT

INI CONTOH

POLITIKUS

BERCAKAP BENAR

AMIN

EROPAH & NATO

PUNCA PERANG

UKRAINE

KHALAS

Tiada ulasan: