Rabu, 22 Mei 2024

TANGKAP NETANYAHU !!!!


Netanyahu kecam ICC mahu menangkapnya


TEL AVIV – Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mengecam pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) kerana mendapatkan waran tangkap untuknya bersama pemimpin Hamas berhubung dakwaan jenayah perang dalam konflik Gaza.

Netanyahu berkata, beliau dengan rasa jijik menolak panggilan “Israel yang demokratik” dengan gelaran “pembunuh beramai-ramai”.

Ketua pendakwa ICC, Karim Khan berkata, terdapat alasan yang munasabah untuk mempercayai bahawa Netanyahu dan menteri pertahanannya, Yoav Gallant memikul tanggungjawab jenayah atas dakwaan jenayah perang dan kemanusiaan di Gaza.

ICC juga sedang mendapatkan waran untuk pemimpin Hamas di Gaza, Yahya Sinwar untuk jenayah perang.

Israel dan AS, sekutu utamanya, bukan ahli ICC, yang ditubuhkan pada 2002.

Tuduhan terhadap pemimpin Israel dan Hamas berpunca daripada peristiwa 7 Oktober 2023 apabila Hamas menyerang Israel, membunuh kira-kira 1,200 orang dan membawa 252 yang lain kembali ke Gaza sebagai tebusan.

Serangan itu mencetuskan perang semasa, yang mana sekurang-kurangnya 35,500 rakyat Palestin telah terbunuh di Gaza, menurut kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas di wilayah itu.

Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden turut berkata: “Ttidak ada persamaan antara Israel dan Hamas”.

“Jelas sekali Israel mahu melakukan semua untuk memastikan perlindungan awam,” tambah Biden.

Setiausaha Negara AS Antony Blinken mengulangi kecaman presiden, dengan mengatakan Washington “pada asasnya menolak Tindakan ICC dan menyifatkan langkah itu memalukan.

“ICC tidak mempunyai bidang kuasa ke atas perkara ini,” katanya.

Blinken juga mencadangkan permintaan untuk waran tangkap akan menjejaskan usaha berterusan untuk mencapai perjanjian gencatan senjata.

Khan juga memohon waran tangkap untuk Encik Gallant dan pemimpin politik Hamas Ismail Haniyeh, bersama ketua tentera kumpulan itu Mohammed Deif.

Beliau berkata, perdana menteri dan menteri pertahanan Israel disyaki melakukan jenayah termasuk kebuluran orang awam sebagai kaedah peperangan, pembunuhan, dengan sengaja mengarahkan serangan terhadap penduduk awam, dan pemusnahan.

Pendakwa raya berkata, jenayah yang didakwa bermula “sekurang-kurangnya 7 Oktober 2023” dalam kes pemimpin Hamas, apabila kumpulan itu melancarkan serangan ke atas Israel, dan “sekurang-kurangnya 8 Oktober 2023” untuk pemimpin Israel.

ICC mempertahankan pendiriannya pada hari Isnin, mengatakan walaupun “usaha besar” ia tidak menerima “apa-apa maklumat yang telah menunjukkan tindakan tulen di peringkat domestik [di Israel] untuk menangani jenayah yang didakwa atau individu yang disiasat,” ujarnya.

Panel hakim di ICC kini mesti mempertimbangkan sama ada akan mengeluarkan waran dan, jika mereka melakukannya, negara-negara yang menandatangani statut ICC diwajibkan untuk menangkap lelaki-lelaki tersebut jika mereka mempunyai peluang sedemikian. – Agensi

TIDAK ADA

JALAN LAIN

UNTUK HENTIKAN

PERANG

AMIN

TANGKAP 

PENJENAYAH

PERANG

KHALAS

Tiada ulasan: