Sesiapa yang nak derma atau menunaikan zakat untuk warga miskin kota, boleh salurkan kepada dapur jalanan.
tahun lepas dan tahun ini - Insya Allah - saya membayar zakat di Dapur Jalanan. Salurkan zakat terus kepada warga miskin kota.
maklumat info, sila cari dan tekan like Facebook page DapurJalanan KualaLumpur dan follow twitter: dapurjalananKL
-yang mahu menyumbang boleh masuk ke akaun dapur jalanan
al-Quran ada menyatakan kewajipan membayar zakat. Asnaf zakat, disebut dalam al-Quran adalah lapan. Salah satu Asnaf itu adalah 'Amil, bukan satu-satunya asnaf zakat adalah amil.
membayar zakat kepada kerajaan adalah dibawah maksud membayar zakat kepada 'amil. Amil semestinya dilantik oleh kerajaan, bukan pandai-pandai individu hendak melantik dirinya sendiri. Ia disebut sebagai "Ulil al-Amri".
Memberi zakat kepada amil, kerana untuk memudahkan pembahagian harta zakat kepada yang berhak.
Memudahkan itu, kerana ada sebilangan pembayar zakat tidak tahu orang yang layak terima zakat jika dibayar dengan terus kepada asnaf. Justeru, membayar kepada amil untuk memudahkan pengagihan zakat bagi individu seperti ini.
Namun, bukan semua manusia berhadapan kesusahan seperti itu. Malahan, amat ramai yang dapat memberikan zakat kepada orang yang layak jauh lebih baik dari apa yang Amil agihkan.
Memandangkan Amil punyai tugas mengurus zakat, sudah pasti amil diberikan imbuhan melalui satu perlapan dari keseluruhan hasil kutipan zakat. Semakin banyak hasil kutipan zakat, semakin banyak hasil yang diperolehi oleh Amil menerusi satu perlapan daripada bahagian asnaf itu.
al-Quran menawarkan lapan asnaf sebagai alternatif kepada pembayar zakat membayar zakat, bukan memberikan hak monopoli mengutip zakat kepada amil sahaja. Jika mewajibkan membayar zakat kepada Amil sahaja, sudah pasti pilihan tujuh yang berbaki yang disenaraikan oleh al-Quran sudah menjadi haram. Jika haram, menandakan orang membayar zakat terus kepada asnaf tujuh yang berbaki sebagai tidak sah dan berdosa. Ia mempamerkan, membantu orang yang memerlukan zakat tanpa melalui kerajaan pula satu dosa dan maksiat. Keadaan ini sudah pasti mustahil dan bercanggah dengan semangat dan roh ajaran Islam.
Alasan mereka, ia adalah arahan kerajaan. taati arahan pemerintan wajib. Makanya, membayar zakat terus kepada kerajaan juga jadi wajib. Semasa mereka menyatakan alasan itu, mereka mungkin terlupa bahawa arahan pemerintah yang wajib ditaati selama ia memberi kemaslahatan.
Pemerintah yang tidak memberi maslahah kepada rakyat, ia tidak wajib ditaati. Ini kerana, nabi saw ada menyatakan dalam hadis saheh, "ketaatan dalam perkara makruf (kebaikan)".
Memberi pilihan untuk membayar zakat merupakan isu kebebasan yang memberi implikasi keyakinan. Kita berasa yakin dan percaya dengan individu yang diberikan zakat, apabila kita sendiri melihat individu penerima zakat dan mengetahui tentang individu penerima zakat. Membayar zakat dengan keyakinan merupakan kebaikan dan kemaslahatan. Ekoran itu, al-Quran memberikan hak memilih membayar zakat sampai 8 asnaf pilihan. Namun, bagi mereka yang terbeban untuk mencari orang miskin, sudah pasti kemaslahatan itu dengan memberi zakat melalui amil zakat.
yang pasti, amil zaman moden ini bukan berbentuk individu sahaja, sebaliknya terbentuk dalam bentuk institusi, badan, jabatan yang melibatkan kepada pegawai-pegawai pengurusan yang sudah pasti diberikan gaji. Gaji mereka tidak dapat dibayar, jika badan, institusi atau jabatan itu tidak mempunyai kewangan. Justeru, mereka menggunakan alasan bahagian amil sebagai salah satu asnaf zakat sebagai sumber gaji mereka.
Bila banyak hasil kutipan zakat, sudah pasti bahagian mereka semakin banyak. Ini memberi maksud, kantong institusi, badan atau jabatan zakat ini semakin banyak. Jika kurang hasil kutipan zakat, bermakna kantong mereka juga tidak banyak.
justeru, Mewajibkan membayar zakat kepada amil, malahan memfatwakan tidak sah membayar zakat kepada selain amil, merupakan projek untuk memastikan kantong insitutsi, badan dan jabatan zakat semakin banyak. Jika memfatwakan bahawa zakat boleh dibayar terus kepada orang yang memerlukan merupakan kerugian bagi kantong institusi, badan atau jabatan zakat.
Fatwa mewajibkan itu, ada unsur kepentingan. Kepentingan institusi, badan dan jabatan zakat membebankan hukum wajib kepada rakyat.
rupa2nya, hukum haram - halal kini, bukan kerana arahan wahyu, tetapi ada arahan nafsu. Ia tidak difahami, kecuali berfikir secara mendalam terhadap peranan wahyu.
benarlah Ben Bayyah kata, "kita berusaha untuk membebaskan akal dengan agama, dan membaikkan agama dengan akal".
Wallahu 'Alam.