KESEDARAN
AKU INI MELAYU
Sultan
Husin seorang pemadat candu – atau dalam bahasa anak muda hari
ini Mat Gian Candu telah menjualkan Singapura kepada tokan candu yang
bernama Sir Stamford Raffles pada tahun 1819. Pada tahun 1924
Perjanjian Anglo-Dutch telah ditanda tangani. Maka terpecah Bumi
Melayu – menjadi Tanah Melayu dan Indonesia.
Pada
tahun 1874 Perjanjian Pangkor telah ditanda tangani – satu demi
satu Bumi Melayu jatuh ke tangan Baginda Queen. Pada tahun 1909
Penjanjian Anglo-Thai ditanda tangani. Empat wilayah Melayu Utara
Semenanjung dijadikan milik Siam.
Penjajah
British dengan licik telah menempatkan Tuan Residen sebagai penasehat
kepada Sultan. Sesiapa yang hendak menjadi Sultan walau pun namanya
Atan jika sedia bersekongkol dengan British pasti akan dinobatkan
sebagai Sultan.
Pada
tahun 1905 Malay College Kuala Kangsar (MCKK) didirikan. Pada tahun
1922 Sultan Idris Training College (SITC) telah didirikan. Pada tahun
1917 Revolusi Bolshevik berjaya membasmi kuasa kaum feudal di
Rusia. Semenjak berlakunya Revolusi Oktober 1917 ini – dunia terus
berubah. Revolusi di Rusia bukan hanya merobah lanskap politik Eropah
tetapi ianya juga merobah lanskap politik tanah jajahan yang dijajah
oleh kuasa Eropah.
Ketika
Revolusi Rusia berlaku Tanah Melayu di bawah tangan British, Jawa dan
Sumatra di bawah tangan Belanda. Kerajaan Melayu Melaka, Mataram ,
Majapahit, Acheh, Patani – semuanya tunduk dibawah kuasa British
dan Belanda yang datang dengan teknoloji senjata yang terbaru.
Kuasa
penjajah datang dengan kapal wap, senapang dan meriam. Tombak,
lembing , panah dan jampi serapah tidak dapat menandingi ledakan
meriam dan letupan senapang.
Penjajah
British dengan bijak telah mendirikan Malay College untuk mendidik
anak dan cucu cicit kaum bangsawan Melayu agar mereka menjadi budak
suruhan yang setia kepada Baginda Queen. Mereka dididik untuk menjadi
Buah Kelapa – gelap diluar puteh didalam. Lepasan dari MCKK
menjadi tulang belakang pentabiran British dari zaman penjajah hingga
ke zaman pasca 1957.
Dalam
masa yang sama – British juga memerlukan warga yang tahu membaca
dan menulis. Maka anak-anak petani dan nelayan perlu juga diajar
membaca dan menulis. Mereka yang 'cerah otak' TIDAK diterima masuk
ke MCKK kerana tidak ada darah bangsawan lalu mereka dikampongkan ke
Tanjung Malim.
Lulusan
MCKK dan SITC ini menggambarkan dua jalur pembelajaran yang
melahirkan dua pandangan Bani Melayu hingga ke hari ini. Dua garis
ini adalah kesinambungan dari Garis Tamdun Bangsa Melayu.
Apa
dia Garis Tamadun Bangsa Melayu?
Garis
ini telah wujud dalam Canon Corpus Melayu – Hikayat Hang Tuah. Dua
garis ini ialah garis Hang Tuah dan Garis Hang Jebat. Hang Tuah
mewakili garis kesetiaan tanpa belah bagi. Manakala Jebat adalah
garis perlawan untuk menegak keadilan. Dua garis ini masih bermain
dalam kancah politik dunia Melayu hingga ke hari ini.
Kita
lihat bagimana MCKK melahirkan pegawai British yang cekap, baik,
jujur berhemah tetapi gagal untuk memahami bahawa
tanah tumpah darah dan bangsanya sedang dijajah. Anak dan cucu cicit
bangsawan gagal untuk merasakan apa itu penjajahan kerana mereka
sendiri dipilihara oleh penjajah British. Mereka hidup dipinggir
kuasa British. Kerana itu sering kali mereka cuba berlagak lebih tuan
dari tuan. Lebih kuali dari belanga. Lebih British dari British.
Sama saperti watak Ridhuan Tee dalam kontek hari ini – lebih Melayu
dari Melayu.
Ini
tidak berlaku dengan lepasan SITC. Dari Tanjung Malim munculnya
fikrah melawan. Pencerahan dari pembacaan telah membuka kesedaran
bahawa Tanah Melayu sedang dijajah. Perasaan dan kesedaran ini telah
digembelingkan dalam satu oragnisati politik. Pada tahun 1938 secara
resmi Ibrahim Yacob telah menubuhkan Kesatuan Melayu Muda dengan cita
dan niat untuk memerdekakan Tanah Melayu.
Di
Seberang Selat Melaka lebih awal lagi telah wujud kesedaran untuk
merdeka. Organisasi ISDV – Indies Social Democratic Association –
telah melancarkan serangan bersenjata terhadap Belanda pada akhir
tahun 1917. Walau pun gagal tetapi jelas bahawa pengaruh Revolusi
Rusia telah sampai ke alam Melayu. Kegagalan Pemberontakan di
Surabaya ini telah melahirkan Serekat Islam pada tahun 1917. Pada
tahun 1927 telah tertubuh Parti Nasionalis Indonesia.
Apa
yang ingin dijelaskan disini ialah perkataan saperti Parti Politik,
Siasah, Penjajah, Ekonomi, Imperialisma, Nasionalsima – kini telah
menjadi bahasa ucapan harian dan bahasa tulisan oleh pemikir bangsa
di Tanah Melayu dan juga di Indonesia. Perkataan-perkataan ini
sarat dan bunting dengan ajenda merdeka. Bunting dengan ajenda
melawan penjajah. Bunting dengan garis Hang Jebat.
Dalam
suasana dan ketika ini sayugia diingatkan bahawa Britiah telah
membawa masuk ratusan ribu Pendatang Asing dari China dan India.
Mereka ini selain dari menjadi buruh adalah juga penggerak sistem
ekonomi kapitalis yang ditaja oleh penjajah British.
Kaum
buruh dari China dan India ini hakikatnya kesetiaan mereka BUKAN
kepada Tanah Melayu. Budaya, bahasa dan cara hidup mereka tidak
lahir dari Sungai Pahang, tidak berteduh dibawah Gunung Tahan, tidak
dipukul ombak Pantai Cinta Berahi. Tidak ditaburi belacan dan budu.
Tidak dihiasi oleh petai dan jering.
Untuk
Pedatang Asing ini Tanah Melayu ini hanya tempat mereka 'cari makan'.
Tetapi mereka juga sedar sebagai kuli mereka hanya memiliki
kemungkinan untuk memperbaiki ekonomi kehidupan mereka di Tanah
Melayu. Di negara asal mereka mustahil mereka mendapat mencari
sesuap nasi. Hakiktnya - hidup mereka lebih lumayan dari apa yang
mereka kecapai di China atau India.
Pekara
ini bukan susah untuk difahami. Lihat sahaja hari ini bagaimana warga
Bangla, Myamar, Indon – berduyun-duyun menerbus masuk ke Malaysia
untuk memperbaiki ekonomi kehiduapn mereka. Mereka sanggup bergolok
bergadai – sanggup menyabung nyawa untuk sampai ke Kuala Lumpur.
Ini sebenarnya adalah 'ulang tayang' sejarah kesampaian Orang Asing
ke Tanah Melayu. Ulang tayang ini diharapkan akan menimbulkan
kesedaran sejarah kepada Orang Melayu bahawa baginilah asalnya Orang
China dan Orang India datang ke Tanah Melayu di bawa oleh British
dahulu.
Kuli
India dan China ini - sebagai Pedatang Asing - mereka juga TIDAK
terlepas dari penindasan penjajah. Mereka membanting tulang di ladang
getah dan lombong bijeh untuk mengkayakan Mem dan Tuan yang tinggal
di Hamstead atau di Notinghill. Mereka memburuh untuk membesarkan
dompet Baginda Queen.
Oganisasi
yang paling sesuai dan bertanggung jawab menyusun mereka pastilah
organisasi buruh. Maka pada tahun 1930 Parti Komunis Malaya telah
ditubuhkan secara resmi di Kuala Pilah. Uncle Ho Chin Minh dari
Hanoi telah datang ke Batu Kikir sebagai wakil Komunis International
untuk merayakan penubuhan PKM.
Dua
organisasi KMM dan PKM walau pun membawa ajenda MERDEKA tetapi lubuk
mereka amat berbeza. KMM adalah anak tulin Tanah Melayu. Budaya,
bahasa dan gaya hidup mereka lahir dan muncul dari Bumi Melayu.
Manakala Orang India dan Orang China – budaya, bahasa, gaya hidup
mereka lahir di India atau di Tanah Besar China. Perbezaan ini wajib
diakui jika kita mahu memahami politik yang sedang berlaku dihadapan
mata kita hari ini.
Tahun-tahun
sebelum pecahnya Perang Dunia Kedua ialah zaman dimana konsep
Melayu sebagai satu bangsa dalam satu tanah air diolah dan
diwujudkan. Ini bukan bermakna sebelum ini Manusia Melayu tidak
wujud. Manusia Melayu telah wujud berjuta tahun di Tanah Melayu.
Tetapi konsep – Kita Ini Melayu – hanya wujud apabila Manusia
Melayu bertemu Orang Lain – The Other. Orang Lain ini ialah Orang
China, Orang India dan Orang Puteh.
Sebelum
bertemu dengan Orang Lain – ada Melayu Kedah, Melayu Singapura,
Melayu Johor dan dan dan – tidak wujud konsep Melayu saperti mana
yang kita rasakan hari ini. Justeru kaum nasionalis kiri Melayu dan
warga SITC telah berjaya melakukan konstruk budaya untuk menimbulkan
kesedaran Aku Melayu dan Tanah Melayu ialah tanah tumpah darahku.
Lalu
timbul persoalan – jika Tanah Melayu ini tempat tumpah darah
Manusia Melayu- bagaimana pula dengan Orang China dan Orang India
yang bukan sadikit jumlahnya.
Saya
cukup yakin The Other- Orang Lain – China dan India yang ada di
Tanah Melayu pada ketika KMM melaungkan MERDEKA – pasti telah
dibincangkan. Untuk memahami Orang Lain dalam Tanah Melayu ini kita
wajib kembali melihat gerakan nasionalisma sebelum dan sesudah
Perang Dunia Kedua.
Membuka
sejarah sebelum dan sesudah perang kita akan bertemu kembali dua
garis Tamadun Bangsa Melayu. Garis Hang Tuan dan Garis Hanmg Jebat. (TT)
KAMARAZAMAN TEH
PEMIMPIN PKM
ANAK MUDA
MENYAMBUNG TRADISI
NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan
akhbar minggun ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45
------------