Rabu, 22 Mei 2024

HILANG FULUS TERUS HILANG SABAR


HILANG FULUS

TERUS

HILANG SABAR

AMIN

Unknown commented on
 "GEROMBOLAN.
 HILANG PUNCA FULUS"

Dulu sabar & senang ada kuasa skrg ilang kuasa ilang fulus ilang sabar sekaligus


Unknown commented on
 "BERAS HILANG - 
KINI PENGILANG PUN HILANG"

Sekarang umno ilang sabar kahkahkah

HARI WESAK


HARI WESAK


RABU 22 MEI 2024
HARI JADI
SIDARTA GAUTAMA BUDDHA
SATU SAMBUTAN
DI MALAYSIA
HARI CUTI UMUM

PUTAR PUTAR
WAYANG TEATER
UCAPAN ANWAR UMUM
HARGA MINYAK DISEL
AKAN NAIK HARGA

MINYAK DISEL UNTUK
LORI BAS TUKANG ANGKUT
JIKA MINYAK PENGANGKUTAN
NAIK HARGA
BARANG LAIN AKAN IKUT NAIK
JENG JENG JENG

ISREAL
GELABAH MINTA NEGARA
LAIN UNTUK BOIKOT
WARAN TANGKAP SETANYAHU

SIAM
SATU LAGI BOEING
ROSAK DI UDARA
DALAM PERJALANAN
DARI LONDON KE SINGAPURA
BERHENTI DARURAT DI BANGKOK
1 PENUMPANG MATI
LEBIH 70 ORANG CEDERA

IRAN
JENAZAH PRESIDEN
DI BAWA KE TEHRAN
UNTUK PENGHORMATAN
AKHIR SEBELUM
DI KEBUMI DI MASHHAD

INDIA
SEKOLAH DITUTUP
KERANA CUACA
NAIK KE 47. 4 DARJAH CENTIGRADE

PAKISTAN
DI PROVINSI SIND
BERIBU KHEMAH SEDANG
DI PASANG BERSEDIA
UNTUK JADI TEMPAT BERTEDUH
HAWA DAH NAIK MELINTAS
50 DARJAH CENTIGRDE

HOKKIEN
PAGI INI BASAH KELAM
MATAHARI TAK KELIHATAN
KEMARIN HUJAN
LOPAK AIR DI ATAS JALAN
LANGIT KELABU
HUJAN MASIH BELUM  SEESAI

MUNGKIN JIKA
AWAN HITAM TERUS BERKUMPUL
MUNGKIN HUJAN PETANG
MALAM SEJUK

BRO
SENYUM
DI PAGI RABU

BRO
JIKA LU SEORANG
HADAPI RAMAI 
LU BERANI
JIKA LU RAMAI TAPI
TAK TUNJUK KUASA
LU BERJIWA BESAR

BRO
JANGAN TANYA
DAPAT TAK SMS YG DIHANTAR
NAPA PONE TAK ANGKAT
INI MAKNANYA LU
DI KETEPIKAN

BRO
HANYA KERANA RTM
LAPOR
BUKAN BERMAKNA BENAR

LAKKAN SEKARANG
LAKUKAN HARI INI

SEALAMAT BERCUTI


MAULUD BUDDHA


SELAMAT

MENYAMBUT

 MAULUD BUDDHA

AMIN



Selasa, 21 Mei 2024

IRAN BERKABUNG 5 HARI


IRAN BERKABUNG

LIMA HARI

AL-FATIHAH

AMIN

HARI HARI TERAKHIR SAEKOR SETANYAHU


HARI HARI TERAKHIR

SAEKOR SETANYAHU

KHALAS

NETANYAHU ..OOPS .. SETANYAHU AKN DITANGKAP


SETANYAHU

AKAN DITANGKAP

KHALAS

ANWAR IBRAHIM & BLACKROCK


Lebih banyak persoalan timbul mengenai kemasukan firma milik BlackRock ke Malaysia

Langkah kerajaan Malaysia membawa masuk syarikat dimiliki firma kontroversi BlackRock untuk mengambil bahagian dalam pengurusan lapangan terbang merupakan kali pertama berlaku di rantau Asia, kata seorang pakar sektor penerbangan tempatan, di sebalik kecaman pelbagai pihak terhadap penglibatan syarikat yang berdepan tuduhan jenayah perang itu.

Penganalisis penerbangan Shukor Yusof berkata Global Infrastructure Partners (GIP), syarikat pengurusan lapangan terbang yang awal tahun ini diambil alih sepenuhnya oleh BlackRock yang dikecam atas penglibatannya dalam jenayah perang Israel, ketika ini terlibat dalam pengurusan dan pemilikan beberapa lapangan terbang di United Kingdom antaranya Gatwick, London City dan Edinburgh, dan Lapangan Terbang Sydney di Australia. 

Shukor berkata beliau tidak melihat nilai tambah yang ditawarkan dengan penyertaan GIP dalam dalam penstrukturan semula Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB), syarikat berkait kerajaan yang dipertanggungjawabkan mengurus 39 lapangan terbang seluruh negara.

"Mungkin GIP fikir MAHB dapat mengisi portfolio mereka di rantau ini dan MAHB pula perlukan banyak wang untuk meningkatkan prestasi KLIA," kata Shukor merujuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang merupakan antara aset yang bakal diuruskan sebuah konsortium baru yang disokong Menteri Pengangkutan Anthony Loke.

Di bawah rancangan itu, dana pelaburan kerajaan Khazanah Nasional dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan menjadi sebahagian daripada konsortium yang mengambil alih MAHB, di samping GIP yang akan memiliki 30% kepentingan.

Ia mengundang kecaman disebabkan kaitan langsung GIP dengan BlackRock, syarikat yang menjadi sasaran protest anti-Israel yang menyenaraikan pelbagai penglibatan firma itu dalam memperkasakan ekonomi dan industri ketenteraan Israel.

Minggu lalu, lebih 20 pertubuhan sivil tempatan memberi amaran  kepada Putrajaya untuk membatalkan tawaran GIP itu, sambil mengingatkan kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim bahawa slogannya menyokong Palestin akan hanya tinggal cakap-cakap kosong sekiranya meneruskan rancangan tersebut.

Bagaimanapun, Anwar mempertahankan keputusan itu, dan mendakwa pemimpin pembangkang cuba "menghasut".

"Tiada yang positif daripada dia (pembangkang), hanya menghasut penuh dengan kebencian dan dengki," perdana menteri dilaporkan berkata.

Shukor yang mengasaskan Endau Analytics, syarikat yang antara lain menawarkan khidmat konsultasi sektor penerbangan dan pengurusan lapangan terbang, berkata ada sesuatu yang tidak kena dengan perkembangan itu. 

"Kerana dari sudut perniagaan, lapangan terbang di Malaysia sukar untuk bersaing dengan Singapura, Hong Kong, Korea Selatan dan lain-lain. Jadi apa matlamatnya?" tanya beliau, yang berkata lapangan terbang lain lebih berpotensi menguntungkan GIP.

Seorang ahli politik Umno menyifatkan langkah itu "membuka peluang" kepada Amerika Syarikat untuk mengawal Selat Melaka melalui udara.

"Bukan itu sahaja, semua lapangan terbang kendalian MAHB di seluruh negara akan dikongsi bersama dengan GIP. Ianya amat berbahaya kepada kawalan keselamatan negara," kata Mustapha Yaakub, setiausaha Veteran Umno.

Penganalisis Azmi Hassan berkata penglibatan GIP mencetuskan dua kebimbangan utama.

"Pertama, isu kawalan lapangan terbang yang juga pintu masuk negara. Memberi kuasa kepada syarikat luar untuk menguruskan kawalan masuk memang sensitif.

"Keduanya, pembabitkan syarikat BlackRock dalam pembuat senjata Lockheed Martin yang membekalkan senjata kepada Israel untuk digunakan dalam perang di Gaza," katanya.

Azmi berkata MAHB dengan pengalaman menguruskan sebuah lapangan terbang antarabangsa di Turki mempunyai kepakaran tempatan dan tidak memerlukan GIP.

Sementara itu, Shukor berkata langkah penswastaan MAHB menimbulkan kesukaran kepada syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines.

Ini kerana katanya, syarikat seperti GIP tidak ada kepentingan dalam nation building atau keperluan rakyat Malaysia, dan hanya akan terarah kepada keuntungan semata-mata.

Beliau turut memberi amaran mengenai kenaikan kos yang akan ditanggung syarikat penerbangan dan disalurkan kepada penumpang.

"Apa-apa pun, bagi saya perkara yang paling penting ialah sama ada lapangan terbang boleh memberikan perkhidmatan yang diperlukan syarikat penerbangan. Tanpa syarikat penerbangan, lapangan terbang tidak mempunyai perniagaan," tambahnya.

Shukor berkata penurunan prestasi KLIA akhir-akhir nini, termasuk dalam ranking Skytrax yang meletakkannya pada tangga 67, dipengaruhi oleh polisi dan sokongan kerajaan.

"Banyak perubahan berlaku dalam negara dan di peringkat antarabangsa, dalam tempoh 20 tahun sejak KLIA dibina," kata Shukor, merujuk kepada lapangan terbang terbesar negara itu yang dibuka pada 1998 selepas pembinaan yang mendapat perhatian rapi perdana menteri ketika itu, Dr Mahathir Mohamad.

KLIA sebelum ini beberapa kali dinobatkan sebagai antara 10 lapangan terbang terbaik di dunia menurut Skytrax, firma berpengkalan di UK yang membuat penilaian mengenai lapangan terbang.

Isu melibatkan GIP milik BlackRock itu timbul ketika apa yang dilihat sebagai peralihan sikap tegas Putrajaya yang selama ini menolak sebarang urusan berkait Israel.

BlackRock terlibat dalam memperkasakan jentera perang Israel, dan ibu pejabatnya di New York menjadi sasaran penunjuk perasaan pro-Palestin yang menuduh syarikat itu mengaut keuntungan daripada pembunuhan beramai-ramai.

Protes yang masih berterusan di puluhan universiti AS turut menyasarkan BlackRock, di mana pelajar menuntut universiti mereka menghentikan semua urusan dengan syarikat itu kerana peranannya memperkasakan kekuatan tentera Israel yang setakat ini membunuh sekurang-kurangnya 30,000 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dalam operasi pengeboman di Gaza.

Antara syarikat yang dilabur BlackRock termasuk Lockheed Martin, di mana ia memegang 7.4% kepentingan.

Lockheed Martin, kontraktor pertahanan yang berpangkalan di AS dengan pelaburan berbilion dolar dalam industri pertahanan dan aeroangkasa Israel, baru-baru ini menjadi sasaran penunjuk perasaan di Kuala Lumpur yang membantah kehadirannya dalam pameran  Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Keselamatan Negara Asia (Natsec) yang dianjurkan Kementerian Pertahanan awal bulan ini.

ANWAR KATA

SOKONG PALESTIN

AMIN

TAPI KENAPA

BERI SYARIKAT

ZIONIS AMBIL

ALIH HARTA

NEGARA

AMIN

ADA JANJI

APA APA KE ?

JENG JENG JENG

KHALAS

BERHIMPUN DEPAN PEJABAT TONY LOKE


BERHIMPUN DEPAN

PEJABAT 

TONY LOKE

AMIN

CATE BLANCHETT BERSAMA PALESTIN


CATE BLANCHETT

BERSAMA PALESTIN

AMIN

BLOOMBERG BUAT FITNAH ?


BLOOMBERG

BUAT FITNAH?

AMIN

Unknown commented on 
"RAIS YATIM JADI
 PEGUAM SEKALI LAGI"
Wooit tt kes mcmni lwnlah sampai federal court ada rezeki sapa tau kahkahkah


Unknown commented on 
"RAIS YATIM JADI
PEGUAM SEKALI LAGI"
semua orang akan jadi peguam sebab fahmi menteri bodo

CATE BLANCHETT


CATE BLANCHETT

TAHU RAFAH

TAHU PALESTIN

AMINA



RAIS YATIM JADI PEGUAM SEKALI LAGI


RAIS YATIM

JADI PEGUAM

SEKALI LAGI

AMIN

BERAS HILANG - KINI PENGILANG PUN HILANG




Pengilang padi Melayu mengadu semakin 'pupus' di sebalik dakwaan monopoli, kartel beras

Di sebalik krisis bekalan beras tempatan yang masih berterusan, pemain industri pengilangan padi dalam kalangan Melayu semakin gelisah dengan kepentingan mereka yang dilihat kian terhakis, dengan hanya segelintir sahaja pemilik Melayu masih beroperasi.

Ia ditambah dengan tindakan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan yang baru-baru ini mengarahkan semua stok semasa padi di Perlis mesti melalui syarikat dilesenkan Padiberas Nasional Berhad (Bernas), dalam apa yang dilihat sebagai menguatkan monopoli beras.

Hanya 11 daripada 220 kilang padi dimiliki kaum Melayu masih mampu bertahan, itu pun hanya menunggu masa untuk menutup perniagaan mereka, menurut pemain industri yang merungut dasar kerajaan yang tidak menguntungkan mereka.

Ia turut dialami di peringkat pemborong, apabila banyak pemborong beras milik Melayu terpaksa gulung tikar. 

Di Perak, misalnya, tinggal tiga pemborong Melayu sahaja yang masih masih aktif di negeri itu.

Salah satu pengilang dan pemborong yang masih bertahan dimiliki Mohamad Tarmizi Yop.

Tarmizi berkata masalah dialami orang Melayu yang terlibat dalam industri padi dan beras telah dimakumkan kepada Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan yang diketuai Mohamad Sabu, namun tiada langkah penyelesaian diambil.

“Mana Mat Sabu? Mana Anwar Ibrahim yang kata nak perjuangkan hak rakyat, hak orang Melayu?" Tarmizi memberitahu MalaysiaNow. 

Penglibatan golongan Melayu dalam industri padi dilihat penting memandangkan ia berkait rapat dengan sektor penanaman padi yang nadinya adalah pesawah Melayu.

Tarmizi berkata kerajaan tidak boleh berdiam diri dengan masalah yang melanda pengilang dan pemborong Melayu.

“Yang masih bertahan ini pun menunggu masa untuk mati sahaja,” katanya.

Katanya, punca masalah tersebut kerana pemborong tidak dihadkan daripada membeli padi.
.
Ia membawa kepada keadaan di mana syarikat yang mempunyai dana besar, yang rata-rata dimiliki kaum Cina, membeli dengan kuantiti banyak. 

“Walaupun ada modal, ada rangkaian perniagaan, tetapi kita tidak mampu bersaing dengan syarikat besar," katanya.

Tarmizi menyifatkan syarikat-syarikat besar itu sebagai "kartel" beras, dan ia termasuk syarikat berkait kerajaan (GLC) yang menurutnya mahu memonopoli industri beras.

Baru-baru ini di Perlis, kerajaan membenarkan empat syarikat sahaja mengeluarkan beras putih tempatan yang sehingga ini tidak cukup di pasaran. 
 
MalaysiaNow difahamkan, Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan mengarahkan semua stok semasa padi berjumlah 140,000 tan metrik dikisar untuk edaran trademarket, supermarket, hypermarket, dan minimarket, dan mesti melalui empat syarikat.

Pengilang padi di Perlis diarah untuk menjual beras putih tempatan kepada empat syarikat tersebut pada harga RM2,550 per metrik tan. 

Bagaimanapun, beras putih tempatan tetap tidak cukup di pasar raya, walaupun Majlis Tindakan Sara Hidup Negara, atau Naccol, mengarahkan semua stok semasa padi dan beras yang dibeli pengilang berjumlah 140,000 tan diproses dan dikeluarkan untuk kegunaan pasaran tempatan dengan serta-merta.

Seorang pemain industri yang enggan dinamakan berkata tindakan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan mengarahkan supaya belian padi hanya dibuat kepada empat syarikat sahaja memburukkan lagi nasib pengilang Melayu.

“Kenapa empat syarikat ini mendapat keistimewaan untuk mengeluarkan beras putih tempatan? Bagaimana pengilang dan pemborong lain? Kenapa pengilang ini mempunyai kuasa untuk ‘re pack’ beras 5kg atau 10kg untuk dihantar secara terus ke peruncit, sedangkan itu adalah tugas pemborong?" soalnya.

"Kalau begini keadaannya, pengilang pemborong Melayu memang akan pupus."

Bagaimanapun, ketika dihubungi MalaysiaNow, sebuah syarikat yang dibenarkan mengeluarkan beras putih tempatan mendakwa beras tempatan cukup dibekalkan ke pasar raya, namun tetap perlu ditampung dengan beras import.

Seorang jurucakap syarikat berkata ini kerana ramai mencari "beras lembut" berbanding beras tempatan. 

“Tetapi mahal sikit la,” tambahnya.

Beras tempatan memenuhi 65% keperluan negara, selebihnya ditampung dengan beras import.

Pada September tahun lalu, Bernas, satu-satunya syarikat diberikan lesen mengimport beras mengumumkan kenaikan harga beras import sebanyak 36% iaitu daripada RM2,350 per metrik tan kepada RM3,200 per metrik tan.

Langkah itu membawa kepada pembelian panik beras tempatan sehingga ia "hilang" dari pasaran, di samping perbuatan pengilang menyembunyikan stok beras tempatan bagi memaksa orang ramai memberli beras import, membolehkan peniaga mencatat margin keuntungan yang lebih besar.

Pada 9 Oktober lalu, sebuah kilang beras di Kedah disita selepas disyaki menyorok beras putih tempatan berjumlah 180 tan metrik dianggarkan bernilai RM405,000.

WOIT

BERAS TEMPATAN

DAH LAMA ILANG

KAH KAH KAH

SEKARANG

PENGILANG PULAK

HILANG

KAH KAH KAH

MAHADANON

APA SUDAH JADI

KAH KAH KAH

AMIN

IRAN BERKABUNG


Iran isytihar berkabung, Mokhber dilantik presiden sementara

TEHRAN – Pemimpin Tertinggi Revolusi Islam Iran Ayatollah Seyyed Ali Khamenei mengisytiharkan selama lima hari tempoh berkabung awam berikutan kematian Presiden Ebrahim Raisi dan rombongannya dalam nahas helikopter di barat laut Iran. Beliau juga telah meluluskan pelantikan Naib Presiden Mohammad Mokhber sebagai presiden sementara.

Dalam mesej pada Isnin yang dilaporkan oleh agensi berita rasmi Iran, Agensi Berita Republik Islam (IRNA), Ayatollah Khamenei menyatakan kesedihan mendalam atas pemergian Raisi dalam insiden tragis pada Ahad.

Helikopter yang membawa Raisi dan delegasi pengiringnya termasuk Menteri Luar Iran Hossein Amirabdollahian, terhempas di hutan Dizmar di wilayah Azerbaijan Timur pada Ahad, meragut nyawa semua yang berada di dalamnya.

Pemimpin tertinggi itu menyifatkan Raisi seorang ulama yang rajin dan presiden popular yang mengabdikan hidupnya untuk berkhidmat kepada rakyat Iran, negara dan Islam.

“Dalam tragedi pahit ini, negara Iran kehilangan seorang hamba yang penuh kasih sayang, rendah hati, dan dihargai,” kata Ayatollah Khamenei, sambil menambah bahawa Raisi tidak pernah menghentikan kerja kerasnya dan sepanjang masa berkhidmat untuk rakyat Iran.

Ayatollah Khamenei mengucapkan takziah kepada negara Iran dan turut menzahirkan rasa sedihnya atas kematian pegawai yang mengiringi Raisi dalam helikopter itu termasuk Amirabdollahian.

Laporan IRNA juga menyatakan bahawa Ayatollah Khamenei meluluskan Mokhber untuk mengambil alih sebagai presiden sementara dan bekerjasama dengan ketua parlimen dan badan kehakiman Iran untuk menyediakan alasan untuk pemilihan presiden baharu dalam tempoh 50 hari akan datang. – BERNAMA


AL-FATIHAH

AMIN

TANGKAP SETANYAHU


TANGKAP

 SETANYAHU

KHALAS

TEATER TERESA KOK


TEATER

TERESA KOK

KAH KAH KAH

KHALAS


panglimo potaseh commented on
 "INI TEATER SAPA?"

Teresa Kok pegang-pegang, raba-raba ade mende yang keras .. ni cam iklan usTaTzah Melayu jual obat keras je .. atleast Teresa Kok ni ahli politik jadi dia berpolitik. Yang gwa raso candu sangat ngapo TaT2 Melayu dah tak ajar ugama .. TaT ni guno igamo sebagai topeng utk jual ubek Lanchow. Jom TaT kito poey ompangan Somenyih doakan air ompangan tu supayo satu Selangor lobey amang dan damai.

GEROMBOLAN. HILANG PUNCA FULUS


GEROMBOLAN

HILANG KUASA

HILANG PUNCA

FULUS

AMIN

abu qassim commented on 
"UMNO HILANG SABAR !!!"

KAH KAH KAH
Camno tk ilang soba..
Klu fulus dh kono sokat...
Cm la tk tahu fulus ameno tu dtg dr mano?
Tokey eh nk dok dlm rmh bkn kek kajang doh..
Slagi tk dapek balik rmh ..
Slagi tu la fulus kono sokat..
KAH KAH KAH

SIMBAH ASID


SIMBAH ASID



SELASA 21 MEI 2024
KES PEMAIN BOLA
KENA SIMBAH ASID
BELUM SELESAI

POLIS DAH KELUAR
GAMBAR SOSOK YANG DICARI
INI GAMBAR DARI
REKAAN POLIS

KES  INI CUI BONO
SAPA UNTUNG
BILA PERLAWANAN BOLA TAK JADI
CUI BONO
CARI SAPA UNTUNG
JENG JENG JENG

IRAN
BERKABUNG 5 HARI
ATAS KEMATIAN PRESIDEN
EBRAHIM RAISI

IRAN
DALAM MASA 50 HARI
AKAN DIADAKAN
UNDI PEMILIHAN PRESIDEN

BELANDA
PENDAKWA  MAHKAMAH JENAYAH DUNIA
MINTA MAHKAMAH
KELUAR WARAN TANGKAP
SETANYAHU 
YAHYA SINWAR
JENAYAH PERANG

UNITED KINGDOM
JULIAN ASSANGE
DI BENAR UNTUK MERAYU
AGAR TIAK DI HANTAR
KE AMERIKA
ASSANGE KETUA PENGARANG
WIKILEAKS

AMMERIKA
BIDEN ANGGAP
PERMINTAAN PEDAKWA
MAHKAMAH JENAYAH DUNIA
KETERLALUAN

BRO
SENYUM
SAMBUT SELASA
SEPERTI BIASA
AMIN

LAKUKAN SEKARANG
LAKUKAN HARI INI

SELAMAT BEKERJA



Isnin, 20 Mei 2024

UMNO HILANG SABAR !!!

 

GEROMBOLAN

HILANG SABAR

KAH KAH KAH

WOIT

GEROMBOLAN 

LU NAK BUAT APA?

KAH KAH KAH 

AMIN