Isnin, 27 Julai 2020

ESOK HARI HARI AKHIR SAEKOR NAJIB




HARI HARI AKHIR

SAEKOR NAJIB

ATAU

HARI HARI AKHIR

SAEKOR MUHYIDIN 

Kes SRC International: Nasib Najib Razak diketahui esok

KEPUTUSAN mengenai perbicaraan SRC International Najib Razak akan dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur esok di mana jika didapati bersalah, bekas perdana menteri itu akan dijatuhkan hukuman penjara 20 tahun.

Sebagai langkah keselamatan pintu masuk kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, salah sebuah yang terbesar di Asia Tenggara akan ditutup kepada orang ramai kecuali mereka yang dijadualkan untuk hadir ke mahkamah termasuk ahli Parlimen Pekan yang berusia 67 tahun berkenaan.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali yang akan menjatuhkan hukuman tersebut merupakan lulusan Oxford berusia 52 tahun dengan pengalaman perbankan perlu menilai lebih 2,000 halaman penyerahan dari pihak pendakwaraya dan pembelaan selepas perbicaraan ditutup pada 5 Jun.

Pada November lalu ketika perbicaan berlangsung hakim memutuskan bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie ke atas Najib.

Perbicaraan yang bermula pada 3 April tahun lalu menyaksikan 57 saksi pendakwaan dan 19 dari pihak pembelaan dipanggil untuk memberi keterangan dengan 807 bukti difailkan.

Najib berdepan tujuh pertuduhan kerana menerima dan SRC International sebanyak RM42 juta dalam akaun AmBanknya antara 24 Disember 2014 dan 6 Februari 2015 yang dipindahkan melalui anak syarikat Gandingan Mentari Sdn Bhd dan rakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) Ihsan Perdana Sdn Bhd. 

Najib berkhidmat sebagai Penasihat Emiritus SRC International Sdn Bhd yang pernah menjadi anak syarikat 1Malaysia Development.

Bekas menteri kewangan itu didakwa dengan tiga tuduhan pecah amanah (Seksyen 409 Kanun Keseksaan), tiga tuduhan pengubahan wang haram (Seksyen 4 (1) (b) Aka Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 dan tuduhan penyalahgunaan kuasa (Seksyen 23 (1) Aka Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009). 

Sekiranya disabit kesalahan dia akan dikenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda RM5 juta.  

Sekiraya Nazlan mensabitkan Najib atas salah satu atau semua tuduhan, hakim dijangka tidak segera menjatuhkan hukuman dengan pengurangan mungkin akan ditetapkan kemudian.

Selepas perbicaraan mitigasi Nazlan kemudian dapat membenarkan permohonan pihak pembelaan untuk menangguhkan pelaksanaan – atau menunda pelaksanaan hukuman penjara – sehingga proses rayuan selesai. 

Meskipun ia bukan sesuatu yang biasa untuk jenayah yang tidak melibatkan pembunuhan atau keganasan hakim sebaliknya dapat menolak permohonan untuk mengekalkan hukuman. Dalam senario seperti itu Najib akan segera dikawal ke penjara di mana dia dapat mengemukakan rayuannya.

Kekosongan kerusi Parlimen Najib hanya akan berlaku sekiranya rayuan sudah habis dan sabitan tersebut dijatuhkan oleh mahkamah rayuan. 

Di bawah Perkara 48 (4) (b) Perlembagaan Persekutuan jika sabit kesalahan melebihi RM2,000 atau lebih atau hukuman penjara atas satu tahun selagi seorang ahli Parlimen mengemukakan rayuan dalam masa 14 hari, kerusinya tidak akan kosong.

Sekiranya Nazlan mendapati Najib tidak bersalah atas salah satu atau semua tuduhan, pihak pendakwaan kemudian dapat mengemukakan rayuan keputusan mereka ke Mahkamah Rayuan. 

Oleh kerana proses rayuan dilaksanakan selama dua peringkat di Malaysia, proses rayuan keputusan mahkamah tinggi akan dilaksanakan di Mahkamah Persekutuan mengambil masa sekurang-kurangnya setahun. – 5 Jun, 2020.


RAKYAT WASPADA

BILA NAJIB 

DIDAPATI

 BERSALAH

AMIN

NAJIB AKAN RAYU

AMIN

NAJIB HARAP

GEROMBOLAN

MENANG PRU15

DAN 

NAJIB AKAN BEBAS

AMIN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada Aku Kesah...