Selasa, 9 Disember 2025

RAFIZI PALING LAYAK GANTI ANWAR



𝐑𝐚𝐟𝐢𝐳𝐢: 𝐑𝐞𝐤𝐨𝐝 𝐏𝐚𝐧𝐠𝐠𝐢𝐥𝐚𝐧 𝐁𝐮𝐤𝐭𝐢 𝐒𝐚𝐲𝐚 𝐇𝐮𝐛𝐮𝐧𝐠𝐢 𝐏𝐌 𝐊𝐞𝐭𝐢𝐤𝐚 𝐂𝐚𝐥𝐨𝐧 𝐏𝐊𝐑 𝐃𝐢𝐬𝐢𝐚𝐬𝐚𝐭 𝐒𝐏𝐑𝐌

KUALA LUMPUR, 9 dis 25 – Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, menegaskan bahawa isu siasatan terhadap seorang calon pemilihan PKR oleh SPRM bukan dakwaan rambang, sebaliknya boleh dibuktikan melalui rekod panggilan telefon beliau sendiri kepada Perdana Menteri (PM) ketika kejadian berlaku.
Menurut Rafizi, tajuk kenyataan SPRM yang dikeluarkan pada Ahad malam — “SPRM Nafi Tuduhan Tidak Berasas Berkaitan Siasatan Pemilihan PKR 2025” — tidak menafikan fakta penting bahawa memang wujud siasatan terhadap calon tersebut dan pegawai SPRM telah pergi ke kediamannya. Individu terbabit juga dilepaskan tanpa sebarang pertuduhan.
Beliau berkata, perkara paling utama ialah garis masa siasatan itu boleh dipadankan dengan perbualannya bersama PM, yang menurutnya berlaku pada waktu kemuncak pemilihan PKR April–Mei lalu.
“Saya hanya perlu menunjukkan bil telefon bulan itu. Rekod panggilan ada, perbualan itu memang berlaku,” katanya.
Rafizi mendakwa SPRM mengelak menyatakan tarikh sebenar siasatan serta butiran tuduhan, pembelian sebuah flat kos rendah lelong yang biasanya dibayar tunai, kerana kedua-duanya akan mengesahkan apa yang beliau bangkitkan.
Katanya, beliau tidak mendedahkan perkara ini lebih awal kerana menghormati adab organisasi.
Beliau memilih untuk menyuarakan terus kepada Perdana Menteri, termasuk isu melibatkan tingkah laku setiausaha politik PM, Farhash, sebelum membuat pendedahan terbuka selepas tidak lagi terikat dengan disiplin Jemaah Menteri.
Baru-baru ini, peguam kanan Haniff Khatri mempersoalkan pendedahan Rafizi mengenai dakwaan tersebut. Menurut Haniff, jika benar wujud salah guna kuasa dalam urusan parti atau campur tangan pejabat Perdana Menteri, pihak yang sepatutnya membuat aduan adalah individu atau pemimpin PKR yang mendakwa menjadi mangsa ketika itu.
Pada masa yang sama, SPRM dalam satu kenyataan menafi dan menyifatkan tuduhan bekas timbalan presiden PKR itu sebagai “tidak berasas dan tidak benar.” @politiko.my

RAFIZI PALING

LAYAK JADI

GANTI ANWAR

BIN IBRAHIM

AMIN


MANA ANWAR BIN IBRAHIM LARI ?




Pertempuran Thailand-Kamboja tercetus semula mengakibatkan tentera dan orang awam maut


Thailand lancar operasi usir tentera Kemboja di sempadan, gencatan senjata punah


Konflik sempadan Thai-Kemboja: Angka korban orang awam Kemboja meningkat kepada 6

PHNOM PENH: Pertempuran semula di sepanjang sempadan Kemboja–Thailand dilaporkan sudah meragut sekurang-kurangnya enam nyawa orang awam Kemboja, menurut Kementerian Pertahanan di Phnom Penh, hari ini.

Tentera Thailand melepaskan tembakan ke arah wilayah sempadan Banteay Meanchey selepas tengah malam, "mengakibatkan kematian dua orang awam yang sedang melalui Lebuhraya Nasional 56 akibat tembakan peluru," kata kementerian itu dalam satu hantaran Facebook.

Menteri Penerangan Neth Pheaktra memberitahu AFP, sekurang-kurangnya empat orang awam Kemboja terbunuh akibat serangan peluru berpandu Thailand di Wilayah Preah Vihear dan Oddar Meanchey, yang juga bersempadan dengan Thailand, semalam.

Sekitar 10 orang awam lain cedera, katanya.

Tentera Thailand pula berkata, seorang askarnya terbunuh manakala 18 lagi cedera sejak pertempuran baharu bermula pada Ahad.

Kedua-dua pihak saling menyalahkan antara satu sama lain kerana mencetuskan semula pertempuran yang menyaksikan Thailand melancarkan serangan udara dan menggunakan kereta kebal terhadap jirannya, semalam.

Konflik itu berpusat pada pertikaian berusia lebih satu abad mengenai sempadan yang dipetakan semasa pemerintahan kolonial Perancis di rantau itu, dengan kedua-dua negara menuntut beberapa kuil sempadan. - AFP



WARGA SIAM

DAN KEMBOJA

SETUJU 

HUMBANKAN

 ANWAR

BIN IBRAHIM

 AMIN

INI PROJEK

MADAFAKA NAK

BODEK TRUMP

KAH KAH KAH

PERKARA TIPU

AKHIRNYA SEMUA

AKAN TERBARAI

AMIN

KHALAS

ANWAR BIN IBRAHIM KENA PAU LAGI


LEPAS PRN SABAH

ANWAR 

BIN IBRAHIM

KENA PAU

 OLEH DAP

KAH KAH KAH

KHALAS



MAT BANGLA CALON YB



BANGLA 

BERTANDING 

 CALON YB

AMIN 

MELAYU BERHIMPUN SABTU INI



SEMUA DI JEMPUT

DATANG

MELAYU BERHIMPUN

SABTU INI




KONVENSYEN 153
SERUAN TERAKHIR MARUAH MELAYU

📅 Sabtu | 13 Disember 2025
⏰ 9.00 pagi
📍 Saloma, Jalan Ampang, Kuala Lumpur


BANGGA JADI MELAYU ITU MUDAH…TAPI MEMPERTAHANKAN 153 ITU TANGGUNGJAWAB AMANAH

Ada satu soalan yang bangsa Melayu kena jawab hari ini....

“Adakah kita masih bangsa yang layak mewarisi tanah ini?”

Kerana di luar sana,
ada kuasa yang makin berani menyentuh hak kita,
ada suara yang makin lantang mempertikai kedudukan kita,
dan ada tangan-tangan halus sedang mengikis hak 153 sedikit demi sedikit.

Bukan esok.
Hari ini pun sudah berlaku.

153 BUKAN ANGKA.
153 IALAH SUMPAH NENEK MOYANG KITA....

153 itu bukan tulisan dalam Perlembagaan.
153 itu pagar bangsa,
yang dibina dari darah pahlawan,
air mata ibu,
dan doa datuk nenek yang tak pernah putus malam-malam dulu.

Kalau 153 runtuh,
kita bukan hilang hak tapi kita hilang maruah.

Dan bangsa yang hilang maruah…
tidak akan tinggal apa-apa untuk anak cucunya.

JANGAN SAMPAI ANAK CUCU KITA BERTANYA....KENAPA DULU AYAH, ATUK TAK BANGKIT?

Satu hari nanti,
bila mereka berdiri depan tanah yang bukan lagi milik kita,
bila suara Melayu jadi minoriti di bumi sendiri,

mereka akan bertanya.....

Di mana Melayu pada hari kedaulatannya dicabar?

Apa kita nak jawab?


13 DISEMBER BUKAN PROGRAM.
13 DISEMBER IALAH TITIK UJIAN BANGSA

Hari itu bukan sekadar himpunan.
Hari itu ialah ujian keberanian.

Kalau kita biarkan kerusi kosong di Saloma,
ingatlah satu perkara...

kekosongan itu bukan kerusi....
itu kekosongan jiwa bangsa Melayu sendiri.

BANGKITLAH WAHAI BANGSA MELAYU
Bangkit dengan jiwa.
Bangkit dengan maruah.
Bangkit kerana tanah ini tidak diwarisi,
tetapi dipertahankan.

Kalau bukan kita…
siapa lagi?

Kalau bukan sekarang…
bila lagi?


SERUAN TERBUKA KEPADA SEMUA MELAYU
Datanglah dari mana pun...
kampung, bandar, gunung, pesisir, tanah sawah, tanah rancangan.

Bawalah hati Melayu itu ke Saloma.
Kerana pada hari itu…
masa depan bangsa ini bergantung kepada siapa yang berani hadir.


Pak Ya Kabinet 
Khalifah Pena 
5 Disember 2025

PENJAWAT AWAM KAKI RASUAH


PENJAWAT AWAM

KAKI RASUAH

AMIN





Unknown commented on
 "NYAWA INDIA ITAM BERNILAI"

Kerajaan terlalu bagi muka kepada penjawat awam untuk menjaga peti undi mereka sehingga rosak sistem pentadbiran sekarang, semuanya diatur mengikut kaum bangsa agama supaya setiap kali isu dijadikan perkauman oleh bodoh-bodoh yang berkeliaran di luar sana

tambah dengan media sosial mempengaruhi akal fikiran orang bodoh tanpa memikirkan nasib negara bangsa agama sendiri kerugian kemaluan amat besar kepada negara woit kah kah kah kemaluan saya amat lah besar

DAP BERI ANWAR 6 BULAN SAJA


DAP DAH BERANI

BERI AMARAN

KEPADA ANWAR

BIN IBRAHIM

AMIN

NYAWA INDIA ITAM BERNILAI


Kes tembak Durian Tunggal: Perlu tubuh IPCMC atau tidak?

Insiden tembakan oleh pihak polis yang mengakibatkan kematian tiga suspek di Durian Tunggal, Melaka baru-baru ini kembali mencetuskan perbincangan mengenai reformasi polis dan cadangan pada 2019 untuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).

Ini susulan keluarga ketiga-tiga lelaki berkenaan mendakwa polis melakukan pembunuhan berdasarkan rakaman audio yang didakwa merakam detik-detik ketika suspek ditembak selepas ditahan.

Dua ahli Parlimen kerajaan yang bercakap kepada Malaysiakini percaya sudah tiba masanya kerajaan meneliti semula cadangan IPCMC. Namun, beberapa aktivis pula mendesak tindakan segera melalui penubuhan pasukan petugas khas bersepadu bagi menyiasat insiden 23 Nov itu.

Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim mengulangi gesaannya supaya kerajaan menubuhkan IPCMC bagi menggantikan Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) yang disifatkannya sebagai “gagal” dan sekadar “kosmetik”.

“Saya yakin Malaysia memerlukan IPCMC. Banyak kejadian dan tragedi melibatkan kematian dalam tahanan serta tembakan rambang suspek yang memerlukan sebuah suruhanjaya kukuh dan berwibawa untuk menangani isu kekejaman dan penyalahgunaan kuasa polis.

“IPCMC ialah jawapannya. Sebagai seorang Ahli Parlimen Pakatan Harapan, saya sangat sedih dan merasa dikhianati apabila kerajaan PH 1.0 dahulu dan kini kerajaan PH 2.0 mengabaikan janji untuk membawa reformasi kepada agensi keselamatan negara seperti PDRM, selaras dengan agenda demokrasi dan hak asasi manusia,” katanya.

Hassan yang merupakan ahli parlimen PKR berkata, insiden di Durian Tunggal menunjukkan bahawa IPCMC tidak boleh lagi ditangguhkan.

“Jangan panggil kerajaan kamu kerajaan ‘harapan’ jika rakyat tidak merasakan sebarang harapan untuk melihat keadilan ditegakkan di negara tercinta ini,”katanya.

Ahli Parlimen Klang, V Ganabatirau (DAP) pula menegaskan bahawa integriti polis kini dipertaruhkan selepas insiden tersebut.

Menurutnya keyakinan awam terhakis apabila rakaman audio menggambarkan versi berbeza daripada dakwaan polis bahawa mereka bertindak mempertahankan diri.

“Siasatan bebas dan telus adalah sangat penting untuk memulihkan keyakinan terhadap pasukan polis kita.

“Inilah sebabnya penubuhan IPCMC – sebagai sebuah badan pemantau yang benar-benar bebas dan dihormati – lebih kritikal berbanding sebelumnya.

“Masyarakat sivil semakin bimbang tentang potensi kekerasan, salah laku, atau penyalahgunaan kuasa dalam pasukan polis.

“Hanya mekanisme siasatan yang berwibawa dan berkecuali dapat meredakan kebimbangan ini serta memastikan keadilan bukan sahaja dilaksanakan, tetapi juga dilihat dilaksanakan,” katanya.

Suhakam turut mengulangi gesaannya agar IPCMC ditubuhkan, kerana kerangka suruhanjaya itu dapat menyediakan mekanisme institusi yang lebih kukuh dan berwibawa untuk menangani tatakelaku polis dan mengukuhkan kepercayaan orang ramai.

Mereka juga menegaskan keperluan sebuah badan pemantau luar yang benar-benar bebas dan berkuasa, selaras dengan amalan terbaik di peringkat antarabangsa.

“Reformasi mesti merangkumi sistem pemantauan dan pelaporan yang lebih kuat, ketelusan lebih tinggi dalam proses pengendalian aduan, serta kemahuan politik yang berterusan untuk melaksanakan perubahan budaya dan prosedur.

“Reformasi sebegini menjadi asas untuk mengukuhkan kepercayaan awam, menambah baik pemantauan dan memastikan akauntabiliti merentasi agensi penguatkuasaan,” kata Suruhanjaya itu dalam maklum balas ringkas kepada Malaysiakini.

Sementara itu, beberapa aktivis dan organisasi hak asasi manusia pula berpendapat IPCMC sahaja tidak mencukupi untuk menyiasat kes tembakan ini kerana dakwaan terhadap pegawai polis yang terlibat jauh lebih serius daripada salah laku biasa.

Pengerusi Edict (Eliminating Deaths and Abuse in Custody Together), M Visvanathan berkata kes ini menunjukkan keperluan mendesak untuk kerajaan menubuhkan jawatankuasa bebas bagi menyiasat dakwaan-dakwaan tersebut.

“Saya berpandangan polis tidak boleh menyiasat diri sendiri, ia mengarut. Sama ada Bukit Aman atau Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (yang menyiasat dakwaan terhadap polis), ia langsung tidak masuk akal,” katanya.

Visvanathan menjelaskan bahawa idea asal IPCMC ialah untuk menyiasat salah laku pegawai, bukannya dakwaan seumpama jenayah.

Dalam kes Durian Tunggal, katanya, dakwaan terhadap pegawai yang terlibat tidak boleh diklasifikasikan sebagai ‘salah laku’ kerana itu akan “meremehkan” kesalahan jenayah, terutama apabila wujud rakaman audio dan transkrip yang menunjukkan dialog sebelum tembakan didakwa berlaku.

“Ia lebih daripada sekadar salah laku. Jadi mencadangkan IPCMC menyiasat kes ini adalah tidak tepat.

“Mesti ada jawatankuasa bebas, misalnya sebuah Suruhanjaya Diraja baharu jika perlu, untuk meneliti kelakuan polis secara keseluruhan atau menilai semula syor Suruhanjaya Diraja 2005.

“Untuk kes ini, kebimbangan utama ialah pendakwaan jenayah. Jadi pasukan petugas khas oleh polis yang benar-benar bebas dan menimbulkan keyakinan mesti mempunyai ahli-ahli yang dinamakan secara terbuka, seperti kes 1MDB,” katanya sambil menambah bahawa adalah baik jika seorang pendakwa raya kanan mengetuai pasukan itu.

Jika pasukan petugas khas ditubuhkan dan terdapat bukti mencukupi untuk pendakwaan jenayah, katanya, tanggungjawab kemudian beralih kepada Jabatan Peguam Negara (AGC).

Pasukan itu mesti terlibat secara langsung dari awal untuk meyakinkan orang ramai bahawa pihak berkuasa benar-benar mahu “mendapatkan pelaku sebenar”.

“Itu salah satu caranya… Jika bukti atau keterangan tidak mencukupi untuk pendakwaan selepas siasatan, dan keluarga mangsa yakin pihak berkuasa terlibat, mereka boleh ke mahkamah koroner seperti diperuntukkan Seksyen 334 Kanun Prosedur Jenayah.

“Ada kalanya bukti tidak cukup untuk membawa pendakwaan, tetapi jika keluarga tetap yakin sesuatu telah berlaku, mereka harus melibatkan mahkamah. Itu pilihan kedua.

“Akhirnya, AGC boleh membuat keputusan untuk mendakwa berdasarkan bukti yang dikumpulkan, sama ada melalui pasukan petugas khas atau semasa inkues,” katanya.

Sementara itu, Presiden Global Human Rights Federation (GHRF), Sashi Kumar berkata kes ini menguatkan lagi keperluan mendesak untuk sebuah suruhanjaya pemantau yang benar-benar bebas, berkuasa dan telus, yang boleh menyiasat salah laku polis tanpa campur tangan serta memastikan akauntabiliti sebenar.

“Tidak boleh mengharapkan polis menyiasat salah laku yang dilakukan oleh pegawai mereka sendiri.

“Kami di GHRF telah banyak kali mengalami kelemahan sistemik ini, apabila laporan salah laku atau penyalahgunaan sering terhenti begitu sahaja, dengan satu-satunya jawapan ialah ‘polis masih menjalankan siasatan’.

“Siasatan yang berlarutan atau terbantut menunjukkan bahawa mekanisme sedia ada tidak mempunyai ketelusan, kebebasan dan akauntabiliti,” katanya kepada Malaysiakini.

Untuk reformasi sebenar, katanya, negara memerlukan badan pemantau yang benar-benar bebas, mempunyai kuasa penyiasatan, dan tidak dipengaruhi hierarki polis.

Hanya badan sebegitu dapat memulihkan kepercayaan awam, memastikan akauntabiliti tulen dan menangani isu-isu berpanjangan yang telah dibangkitkan oleh mangsa serta masyarakat sivil selama bertahun-tahun.

Nada yang sama turut disuarakan oleh peguam hak asasi manusia, Charles Hector, yang menegaskan polis tidak boleh menjatuhkan hukuman walaupun mereka 100 peratus yakin akan kesalahan seseorang.

“Dalam kebanyakan kes tembak mati sebelum ini, polis bercakap tentang ‘rekod jenayah’. Tetapi rekod jenayah apa? Mahkamah hanya mengiktiraf rekod sabitan lampau oleh mahkamah.

“Tidak ada justifikasi untuk polis menghukum sesiapa terlebih dahulu, apatah lagi membunuh mereka, sedangkan terdapat langkah undang-undang yang boleh diambil pendakwa raya jika dakwaan rekod jenayah itu benar,” katanya, sambil menambah tugas polis hanyalah menangkap.

Katanya lagi, apabila ada dakwaan polis menembak seseorang hingga mati, ia mesti disiasat sebagai pembunuhan.

“Jika bukan pembunuhan, mahkamah akan meminda pertuduhan. Atau jika ia jenayah, ia tidak boleh ditangani sebagai salah laku.

“Kebanyakan tindakan polis yang dirujuk kepada IPCMC sebenarnya adalah jenayah, bukan salah laku kecil; sama ada rasuah, kematian dalam tahanan, tembakan polis, kegagalan menyiasat, atau pemusnahan bukti.

“Tiada siapa peduli tentang salah laku kecil seperti lewat hadir,” katanya.

Dia menambah, istilah salah laku dalam IPCMC tidak seharusnya ditafsir secara sempit hanya sebagai salah laku disiplin.



JANTAN INDIA

BANYAK MATI

DALAM

 TAHANAN POLIS

AMIN

JANTAN INDIA

BANYAK MATI

DI TEMBAK POLIS

AMIN

JANTAN INDIA

BANYAK DI CAP

SAMSENG

AMIN

MASA DAH SAMPAI

TUBUH NGO

NYAWA INDIA

ADA NILAI

AMIN

SAMA MACAM

BLACK LIVES

MATTER 

DI AMERIKA

KHALAS