Rabu, 5 Julai 2023

MUDA BERGERAK SOLO



Muda bergerak solo selepas Pakatan gagal buat pembaharuan, kata Luqman

KEGAGALAN Pakatan Harapan (PH) melaksanakan pembaharuan yang dijanjikan adalah antara sebab Muda memutuskan untuk bertanding secara solo pada pilihan raya negeri (PRN) akan datang, kata pengarah pilihan raya parti berasaskan belia itu Luqman Long.

Luqman berkata PH yang membentuk kerajaan hari ini dengan musuh lama Barisan Nasional (BN) tidak berusaha secukupnya untuk melaksanakan pembaharuan yang dijanjikan kepada pengundi sebelum dan semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

“Dalam PRN Johor dan pada PRU15, Muda bekerjasama dengan PH kerana kita percaya kita berkongsi kepercayaan, idea dan cita-cita yang sama tentang cara mentadbir dan membina semula Malaysia selepas wabak. Kerjasama itu berjalan dengan baik.

“Selepas PRU15, ia bukanlah situasi yang terbaik atau ideal, di mana tiada parti yang mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan. Jadi, kita terpaksa membentuk kerajaan dengan Umno/BN, itu tidak mengapa asalkan kita semua memenuhi reformasi itu. Agenda yang dijanjikan.

“Tetapi keadaan menjadi suram. Selepas lebih enam bulan kami menyedari agenda reformasi tidak lagi dijadikan keutamaan oleh kerajaan ini,” kata Luqman kepada The Malaysian Insight.

Luqman berkata PH yang memperjuangkan agenda reformasi semasa menjadi pembangkang beralih kepada “cara berpolitik konvensional lama” selepas mengambil alih kuasa di peringkat persekutuan.

“Kerajaan (Perpaduan) ini malangnya juga mengamalkan budaya pelantikan politik yang sama sebagai ganjaran.

“Dalam agenda reformasi, mereka gagal reformasi institusi. Sebelum ini kita berjanji untuk mereformasi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), memberi lebih kuasa kepada Parlimen sebagai institusi untuk menyelia SPRM tetapi ini tidak berlaku.

“Walaupun ada isu yang menyelubungi Ketua SPRM Azam Baki, mereka masih menyambung kontraknya.

“Malah dalam projek Littoral Combat Ship (LCS) yang memalukan, kerajaan semasa pimpinan PH mengubah pendiriannya.

“Di mana reformasi? Kerajaan tidak memberi perhatian dan usaha yang cukup terhadap reformasi,” kata Luqman yang juga ketua penerangan Muda.

Kegagalan ahli Parlimen muda

Luqman turut kesal dengan kegagalan ahli parlimen muda yang bersikap pendiam dan tidak tahu mengenai agenda reformasi yang dijanjikan kepada pengundi semasa PRU15.

Beliau berkata agenda reformasi bukan sahaja perlu menjadi perhatian dan keutamaan perdana menteri dan kabinet tetapi juga wakil rakyat muda.

“Saya amat kecewa dengan ahli Parlimen muda di Parlimen, baik dalam PH, BN mahupun Perikatan Nasional.

“Saya percaya kewajipan untuk melaksanakan reformasi tidak boleh dipikul oleh satu entiti tunggal iaitu perdana menteri atau pada tahap tertentu oleh anggota kabinet.

“Ia mesti digambarkan oleh ahli Parlimen di Dewan Rakyat. Saya percaya ahli Parlimen muda di luar sana berselindung di sebalik bayangan PM. Jika ada apa-apa isu, serahkan kepada PM untuk menjawab, buat kenyataan.

“Sebagai ahli Parlimen muda, mereka harus cukup lantang untuk mengatakan perkara yang kadangkala mungkin tidak popular dalam kalangan ahli parti anda, tetapi perlu untuk agenda reformasi.

“Ambil LCS sebagai contoh. Kami mendesak semua ahli Parlimen di Dewan Rakyat mula berbincang dan berbahas mengenai isu LCS.

“Kita perlu tahu apa yang berlaku antara 2011 dan 2022? Apa yang berlaku kepada RM6 bilion yang dibelanjakan? Dan kenapa walaupun membelanjakan RM6 bilion, kerajaan terdahulu tidak menghantar satu kapal tetapi kerajaan sekarang memutuskan untuk memberi lebih banyak pembiayaan, meningkatkan kos daripada RM9 bilion hingga RM11.2 bilion.

“Semua ini memerlukan jawapan. Ini mesti dibincangkan bukan sahaja oleh PM atau menteri pertahanan tetapi oleh ahli Parlimen,” tambahnya.

Luqman berkata semua usaha yang tidak berjaya ini mendorong Muda meninggalkan Kerajaan Perpaduan untuk PRN akan datang.

“Itu mendorong tekad saya untuk bertanding sendiri, percaya kami boleh melakukan lebih baik dan menjadi lebih baik.

“Kami percaya Muda pasti menyediakan alternatif yang lebih baik untuk rakyat,” katanya.

Minggu lalu Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengumumkan parti berasaskan belia itu akan bertanding dalam PRM secara solo.

PH juga tidak memberikan sebarang maklum balas mengenai permohonan Muda untuk menyertai gabungan itu selepas ia dikemukakan pada November tahun lepas. – 5 Julai 2023.


MUDA GERAK SOLO

DALAM POLITIK

PILIHAN RAYA

AMIN

MUDA HANYA

BERJAYA JIKA

BAWA ANAK MUDA

KE JALAN RAYA

AMIN

POLITIK ELEKTORAL

PERLU CUKONG

AMIN

MUSTAHIL PARTI

POLITIK BOLEH

BERGERAK

 TANPA CUKONG

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

muda ni budak skema... kalau kat sekolah geng2 pengawas... ikut cakap depan cikgu.. belakang cikgu dia kepala isap rokok.. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

MUDA bole Join Putra Dan PejWang jer

Presiden Boboi
Timb Presiden Syed Saddiq

AJK/Ni Presiden

Marina Gereja
CT Kasim
Ibrahim Ali

Ahli

Tiada


Kah kah kah