Khamis, 10 Ogos 2023

PENG ANAL BERCAKAP BETUL



PAS akan kekal di Kelantan, kata penganalisis


PAS akan mengekalkan Kelantan selama lima tahun lagi tetapi akan kehilangan lebih banyak kerusi kepada gabungan baharu Pakatan Harapan-Barisan Nasional, kata penganalisis.

Mereka merasakan cengkaman parti selama 33 tahun di negeri itu tidak akan lemah berikutan keterikatan emosi golongan warga emas dan muda dengan parti Islam itu.

Malah kata mereka PAS dilihat sebagai parti “warisan” yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi oleh pengundi di Kelantan.

Mereka berkata PH-BN boleh mengambil alih daripada PAS pada pilihan raya umum akan datang.

Kelantan antara enam negeri yang akan mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) pada Sabtu ini. Negeri lain yang terlibat ialah Negeri Sembilan, Selangor, Penang, Kedah dan Terengganu.

Penganalisis bebas Mohd Sayuti Omar percaya PAS masih akan mentadbir negeri itu tetapi memberi amaran kerjasama PH-BN boleh memenangi lebih banyak kerusi berbanding sebelum ini.

“Saya baru balik dari Kelantan dan saya lihat ada kemungkinan perubahan jumlah kerusi. PH-BN akan menambah lebih banyak kerusi.

“Tetapi itu tidak cukup untuk mengalahkan PAS. PAS tetap akan mentadbir negeri dan pembangkang akan menang lapan berbanding 12 dengan maksimum 15 kerusi.

“Pengundi muda dan tua tetap mengundi PAS kerana perasaan terhadap parti itu masih kuat.

“Mereka melihat PAS sebagai warisan. Ia milik nenek moyang mereka, sama seperti barang lama yang kami simpan di rumah kami, ia tidak lagi boleh digunakan tetapi kami tetap menyimpannya,” kata Sayuti.

PAS mengambil alih pentadbiran Kelantan daripada Barisan Nasional pada 1990.

Bagaimanapun sejak lebih tiga dekad parti yang mementingkan Islam itu tidak banyak berjasa untuk mengangkat taraf hidup rakyat di negeri itu.

Kerajaan pimpinan PAS dikecam kerana tidak dapat menyelesaikan isu air keruh.

Di Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mempunyai 44 kerusi, PAS dan sekutunya Bersatu dalam Perikatan Nasional menguasai 37 kerusi dengan bakinya jatuh kepada Umno.

Buat sementara waktu apabila Perikatan Nasional memegang kuasa Persekutuan, tiada pembangkang dalam dewan kerana Umno bergabung dengan PAS dalam dewan perundangan.

Tetapi ia kembali kepada asal selepas pembentukan kerajaan persekutuan perpaduan pimpinan PH yang disertai BN.

Sayuti berkata satu lagi sebab yang akan menghalang PH-BN daripada mengambil alih Kelantan adalah perpecahan yang tidak dapat diselesaikan antara beberapa pemimpin Umno di negeri itu.

Beliau juga menegaskan kerjasama antara PKR, Amanah dan Umno di Kelantan tidak cukup padu.

“Pertikaian dalaman tidak ditangani dengan baik. Perpaduan antara PKR, Umno dan Amanah masih lemah dan tidak akan menyusahkan PAS.”

Tambahnya PH-BN boleh mengambil alih daripada PAS pada pilihan raya umum akan datang.

“Pada masa hadapan, ya, tetapi bukan sekarang. Bagaimanapun, mereka boleh menambah lebih banyak kerusi di Kelantan.

“Jika mereka boleh memecahkan dua pertiga daripada kerusi, itu sudah menjadi kemenangan. Menambah lebih banyak kerusi adalah hasil yang sangat baik,” katanya.

Turut bersetuju dengan Sayuti ialah Dr Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya.

Beliau berkata PAS sangat kuat di negeri itu tetapi Perdana Menteri Anwar Ibrahim cuba memecah undi Melayu.

“Ya ia sukar dan mereka masih belum menang. Pada masa hadapan saya rasa ada harapan untuk PH-BN.”

“Anwar cuba sedaya upaya kerana kita dapat lihat beliau pergi ke banyak tempat sepanjang tempoh kempen ini untuk mendekati pengundi,” kata Awang Azman. – 10 Ogos, 2023.

WOIT

INI HEBATNYA

SERAMBI MEKAH

AMIN

NAK MANDI

GUNA TEH TARIK

KAH KAH KAH

BALAK SAMPAI

DEPAN RUMAH

KAH KAH KAH

TALIBAN MASIH

DI SOKONG

KHALAS

Tiada ulasan: