Khamis, 20 Jun 2024

PESAWAT BOEING TAK SELAMAT ?


Keluarga mangsa nahas Boeing 737 MAX tuntut AS$24 bilion


WASHINGTON: Keluarga mangsa kepada dua nahas Boeing 737 MAX meminta Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) menuntut denda terhadap pembuat pesawat itu sebanyak AS$24.78 bilion (RM116.72 billion) dan meneruskan pendakwaan jenayah.

Peguam yang mewakili 15 keluarga, Paul Cassel, berkata jenayah Boeing ialah jenayah korporat yang paling ramai maut dalam sejarah di AS.

"Denda maksimum lebih daripada AS$24 bilion wajar di sisi undang-undang dan sesuai," katanya yang menulis dalam surat kepada Jabatan Kehakiman yang dikeluarkan pada Rabu.

Keluarga itu berkata, Jabatan Kehakiman menetapkan denda AS$14 bilion (RM65.94 bilion) hingga AS$22 bilion (RM103.63 bilion) dengan syarat Boeing menyokong dana yang digantung itu kepada pemantau korporat bebas dan penambahbaikan berkaitan dalam pematuhan dan keselamatan.

Jabatan Kehakiman berkata, pada Mei lalu ia memutuskan Boeing melanggar perjanjian pendakwaan tertunda 2021 yang melindungi syarikat daripada tuduhan jenayah konspirasi untuk melakukan penipuan yang berpunca daripada kemalangan maut pada 2018 dan 2019 yang mengorbankan 346 orang.

Bagaimanapun Boeing minggu lalu berkata, pihaknya tidak melanggar perjanjian itu.

Susulan itu, pendakwa raya Persekutuan mempunyai masa sehingga 7 Julai untuk memaklumkan kepada Hakim Persekutuan di Texas tentang rancangan mereka, sama ada untuk meneruskan kes jenayah atau merundingkan perjanjian pengakuan dengan Boeing.

Jabatan Kehakiman juga boleh melanjutkan perjanjian pendakwaan tertunda selama setahun.

Pegawai Jabatan Kehakiman mendapati Boeing melanggar perjanjian pendakwaan yang ditangguhkan selepas panel menerbangkan jet Boeing 737 MAX 9 Alaska Airlines baharu pada 5 Januari, hanya dua hari sebelum perjanjian 2021 tamat.

Kejadian itu mendedahkan isu keselamatan dan kualiti yang berterusan di Boeing.

Sebelum ini, dua nahas maut pesawat Boeing 737 MAX itu berlaku pada 2018 dan 2019 di Indonesia dan Ethiopia menyebabkan pesawat itu digantung penerbangan di seluruh dunia selama 20 bulan.

Sistem keselamatan yang dipanggil MCAS dikaitkan dengan kedua-dua kemalangan maut berkenaan. - REUTERS


KAPAL TERBANG

BOEING MAKIN

DIANGGAP

TAK SELAMAT

AMIN

RAMAI PEKERJA

BUKA CERITA

AMIN

SYARIKAT INI

UTAMAKAN BUAT

KAPAL TERBANG

JET PEJUANG

DAN SENJATA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: