Khamis, 20 Jun 2024

DUGAAN UNTUK ISLAM PAS



PRK Sg Bakap: Subsidi diesel mungkin jadi isu utama


KESAN rasionalisasi subsidi diesel dan kesan pengaruh berterusan PAS, jika ada, mungkin menjadi isu utama dalam pilihan raya kecil DUN Sungai Bakap di Pulau Pinang bulan depan.

Ini mungkin disebabkan oleh ketiadaan sebarang isu tempatan utama.

Tinjauan dengan pengundi di Sungai Bakap yang terletak kira-kira 37 kilometer dari George Town, menunjukkan tidak banyak isu tempatan yang mendesak untuk difikirkan oleh pihak berkempen - daripada gangguan air sekali-sekala hingga kesesakan lalu lintas akibat pembesaran taman perindustrian.

Pengundi juga berkata mereka mahukan kemudahan seperti gelanggang futsal dan mempunyai perkhidmatan kerajaan tempatan yang lebih baik. Bagaimanapun kebimbangan utama mereka ialah isu kos sara hidup.

Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli sedar tentang faktor kos sara hidup apabila menumpukan banyak perhatian kepada isu itu apabila beliau mendedahkan Dr Joohari Ariffin, 60, sebagai calon Pakatan Harapan/PKR untuk pilihan raya kecil itu.

Joohari tinggal di kawasan itu dan telah berkhidmat kepada masyarakat sebagai pendidik veteran dan sebagai aktivis sosial.

Rafizi menjelaskan kerajaan tidak mempunyai pilihan selain menghapuskan formula subsidi menyeluruh untuk digantikan dengan format yang disasarkan.

Beliau merujuk kepada hutang negara sebanyak RM1.3 trilion sebagai faktor pengurangan utama mengapa negara perlu melakukannya walaupun ia tindakan tidak popular, yang juga didesak oleh pelabur.

Beliau menambah bahawa jangkaan pertengahan kepada prospek pertumbuhan ekonomi jangka panjang adalah cerah jika negara mengekang hutang awam dan berbelanja untuk barangan yang lebih strategik seperti menaik taraf infrastruktur kepada membaiki sekolah dan mempunyai lebih banyak hospital awam.

Sudah, terdapat tanda-tanda bahawa ekonomi meningkat selepas pandemik Covid-19.

Rafizi juga mendedahkan bahawa Bursa Saham Malaysia adalah antara bursa berprestasi terbaik di Asia untuk tahun ini.

“Sekitar 14 kaunter adalah antara yang paling aktif di Asia. Ia menunjukkan kami berada di landasan yang betul.”

Beberapa hari selepas subsidi diesel dihapuskan, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata beliau dinasihatkan menangguhkan keputusan itu sehingga selepas pilihan raya kecil tetapi beliau tidak bersetuju.

Anwar, yang juga menteri kewangan, berkata rakyat Malaysia mesti menghadapi penyingkiran subsidi, dan beliau kini tidak mahu memberikan sebarang mesej yang salah kepada mereka.

Kerajaan dan pejuangnya perlu bekerja lebih keras untuk memberi perhatian kepada pengundi tentang keperluan untuk merasionalkan subsidi, bermula dengan diesel dan tidak lama lagi akan diikuti oleh bahan api RON95.

Mereka mesti memastikan pengundi memahami sebab penghapusan subsidi, dan mengelak daripada mencetuskan undi protes.

Gelombang hijau PAS

Bagi Perikatan Nasional khususnya PAS, ia mesti terus menunggang gelombang Melayu/Islam untuk meneruskan kemaraan pada pilihan raya negeri Ogos lalu.

PAS telah menamakan ahli perniagaan Abidin Ismail, bekas pembantu peribadi Allahyarham ADUN PAS Sungai Bakap Nor Zamri Latiff, sebagai calonnya.

Pensyarah sains politik Universiti Sains Malaysia Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata gelombang hijau PAS masih jelas, membolehkan parti Islam itu mengekalkan momentumnya dalam mengekalkan Sungai Bakap.

Beliau berkata PAS boleh terus mengambil kesempatan daripada sentimen di kalangan penduduk bandar luar bandar bahawa Umno telah mengkhianati masyarakat dengan berpihak kepada PH untuk membentuk blok perpaduan nasional dan bukannya berpegang kepada prinsip asal mereka.

Bagaimanapun, beliau menambah bahawa Joohari boleh menjadi pencabar yang serius.

Beliau berkata Joohari boleh mendekati pengundi tradisi Umno dan penjawat awam untuk mengalihkan sokongan kepada beliau.

Pemerhati politik Rahmad Isahak berkata, terdapat beberapa persoalan yang menyelubungi PN kerana isu dalaman yang melanda pakatan secara keseluruhannya.

Ini termasuk status wakil rakyat Bersatu yang menyokong Anwar dan ketidaktentuan dalam kepimpinan PAS berikutan keadaan kesihatan presidennya Abdul Hadi Awang.

Rahmad berkata, pergolakan politik di negara ini akan terus berleluasa melainkan wujud kesedaran dalam kalangan orang Melayu bahawa resolusi terbaik adalah dalam format perpaduan Melayu, bukan hanya kerajaan perpaduan nasional, iaitu bentuk semasa.

Hisommudin Bakar dari Ilham Centre dilaporkan berkata peratusan keluar mengundi juga akan memainkan peranan dalam menentukan siapa menang atau kalah.

PAS memenangi kerusi itu pada pilihan raya negeri lalu berikutan peratusan keluar mengundi yang tinggi dan lonjakan sentimen Melayu-Islam terhadap PH, tetapi pilihan raya kecil biasanya menghasilkan peratusan keluar mengundi yang lebih rendah.

Kerusi Sungai Bakap kosong berikutan kematian mengejut Zamri pada 24 Mei.

Zamri, ketika itu ketua PAS Nibong Tebal, telah memenangi kerusi itu Ogos lalu, menewaskan Nurhidayah PH dengan majoriti 1,563 undi selepas memperoleh 15,433 undi.

Penamaan calon ditetapkan pada hari Sabtu manakala pengundian pada 6 Julai, memberikan lawan 14 hari untuk berkempen.

Demografi menunjukkan bahawa pertempuran adalah sebahagian besarnya untuk undi Melayu. Komuniti terbesar di kerusi itu membentuk 59.36% pengundi, Cina 22.54%, India 17.39%, dan minoriti lain 0.71%.

Pendaftaran pemilih terkini menunjukkan terdapat 39,279 pengundi di kawasan itu, 39,222 daripadanya pengundi biasa dan 57 anggota polis. – 20 Jun, 2024.

WOIT

DISEL SATU

AGENDA

AMIN

SATU LAGI

APAKAH ISLAM PAS

DAH PANCIT

KAH KAH KAH

PASAL APA

PANCIT?

KAH KAH KAH

PASAI RUNDING

NAK MASUK

JADI KERAJAAN

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: