Jumaat, 14 Jun 2024

TEATER MADANON



10 syarikat dipanggil selepas umum naik harga barang, kata menteri

SEPULUH syarikat dipanggil oleh pihak berkuasa selepas dipercayai menaikkan harga barangan dan perkhidmatan susulan pelaksanaan subsidi menyeluruh dimansuhkan pada 10 Jun lalu.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Armizan Mohd Ali berkata syarikat itu menerima notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011.

Kesemua 10 firma itu berurusan dalam pengangkutan, pembinaan, minuman dan penyewaan jentera.

“Mereka akan diminta menjelaskan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Dua daripada syarikat itu dipanggil pada Khamis (13 Jun) manakala yang lain akan mengikut jadual,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Siasatan menunjukkan empat daripada syarikat itu mempunyai kelulusan untuk kad armada tetapi masih menaikkan harga mereka.

“Enam lagi mempunyai kenderaan yang tidak didaftarkan di bawah skim kawalan diesel bersubsidi. Setiap syarikat akan dikehendaki memberikan maklumat terperinci dan dokumentasi perkhidmatan dan jualan barangan mereka untuk analisis pencatutan. Penalti akan dikenakan kepada mereka yang gagal memberikan jawapan,” kata Armizan.

Menteri itu menambah kementeriannya melancarkan Ops Kesan 2.0 pada 8 Jun untuk menghapuskan pencatutan.

“Kementerian memberi amaran keras kepada semua pihak supaya tidak mengambil kesempatan dengan menaikkan harga barang dan perkhidmatan serta hukuman penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali.” – 14 Jun 2024.

INI NAMANYA

TEATER MADANON

AMIN

BUAT SANDIWARA

KONON PAKSA

SYARIKAT JANGAN

NAIKKAN HARGA

AMIN

TUJUAN UNTUK

TUNJUK PADA

RAKYAT MADANON

CUBA LAWAN 

HARGA MAHAL

AMIN

WAL HAL PUKIMAK

BARANG MAHAL

KERANA SABSIDI

DISEL DI HAPUS

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Teater reformasi,sakau hingga teater madanon aku sandiwara depa caya yg x teater k'jaan kurang duit kena cari duit