Selasa, 12 Disember 2023

REBAK KAN PERANG INI !!!



Lebih 18,200 orang terbunuh akibat perang di Gaza

PERTEMPURAN hebat di bandar berlaku semalam dalam perang paling berdarah di Gaza, dengan lebih 18,200 rakyat Palestin dan 104 askar Israel dilaporkan terkorban di tengah-tengah krisis kemanusiaan yang semakin memuncak.

Umm Mohammed al-Jabri kehilangan tujuh anak dalam serangan udara di Rafah, dekat Mesir, selepas melarikan diri ke sana dari Kota Gaza.

“Saya mempunyai empat anak lagi,” kata Jabri, 56. “Malam tadi mereka mengebom rumah yang kami duduki dan memusnahkannya. Mereka berkata Rafah akan menjadi tempat yang selamat. Tidak ada tempat yang selamat.”

Jumlah kematian terakhir daripada kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas ialah 18,205, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.

Sebahagian besar Gaza musnah disebabkan serangan itu, dan PBB menganggarkan 1.9 juta daripada 2.4 juta penduduknya kehilangan tempat tinggal. Kira-kira separuh adalah kanak-kanak.

Ketika tekanan yang semakin meningkat terhadap keadaan kemanusiaan, Israel mengumumkan akan menapis bantuan ke Gaza di dua pusat pemeriksaan tambahan, yang akan membolehkan lebih banyak bantuan masuk.

Diplomat tertinggi EU Josep Borrell berkata dalam ucapannya yang kemusnahan “lebih besar” daripada yang dialami oleh Jerman dalam Perang Dunia II.

Perkhidmatan kesihatan musnah, dengan hanya 14 daripada 36 hospital Gaza berfungsi pada sebarang kapasiti, menurut agensi kemanusiaan PBB OCHA.

Hospital Al-Aqsa di Deir al-Balah dibanjiri mangsa semalam, termasuk berpuluh-puluh kanak-kanak yang menjerit, selepas serangan Israel ke atas kem pelarian Al-Maghazi.

Di tempat lain, apabila bekalan asas kehabisan dan keadaan kebersihan semakin teruk, wanita dan kanak-kanak perempuan bercakap tentang menggunakan sisa kain ketika haid.

“Saya memotong pakaian anak saya atau mana-mana kain yang saya temui,” kata Hala Ataya, 25 tahun di Rafah.

Kerana tidak dapat memperoleh gas atau kayu api untuk memasak, penduduk Gaza membawa dapur tembaga berusia beberapa dekad ke bengkel untuk dibaiki.

“Orang ramai kembali ke zaman dahulu,” kata pemilik Ibrahim Shouman.

Di Al-Rimal, ribuan penduduk Palestin berkhemah di ibu pejabat agensi PBB selepas rumah dan kedai berhampiran musnah akibat serangan Israel.

“Tiada air. Tiada elektrik, tiada roti, tiada susu untuk anak-anak, dan tiada lampin,” kata Rami al-Dahduh, 23, seorang tukang jahit.

Perhimpunan Agung PBB akan bermesyuarat hari ini untuk membincangkan krisis kemanusiaan, selepas Amerika Syarikat (AS) minggu lalu menggunakan kuasa veto terhadap resolusi Majlis Keselamatan bagi gencatan senjata.

Sekumpulan duta Majlis Keselamatan pergi ke Mesir untuk menemui mangsa Gaza dalam perjalanan tidak rasmi.

“Saya baru sahaja bertemu seorang ibu muda yang kehilangan seorang anak dan mempunyai seorang lagi gadis kecil yang cedera,” kata utusan Ecuador Jose de la Gasca kepada AFP. “Saya tidak mahu melihat lagi apa yang baru saya lihat.”

Di Tebing Barat dan Lubnan yang diduduki Israel, mogok umum sebagai solidariti dengan Gaza menyaksikan kedai, sekolah dan pejabat kerajaan ditutup.

Di tempat lain di rantau ini, perang mendorong kumpulan yang disokong Iran untuk menyasarkan tentera AS dan sekutu di Iraq dan Syria, dengan serangan baru dilaporkan semalam.

Pengeboman Israel membunuh seorang pegawai di selatan Lubnan, Agensi Berita Nasional berkata, ketika pertukaran rentas sempadan hampir setiap hari antara Israel dan Hizbullah.

Serangan Israel pada lewat Ahad berhampiran Damsyik membunuh empat orang yang dikaitkan dengan Hizbullah, kata pemantau perang yang berpangkalan di Britain. – AFP, 12 Disember, 2023.

REBAK LUASKAN

PERANG INI

AMIN

PERANG BIAR

SAMPAI MENANG

AMIN

ALANG ALANG

BERPERANG  BIAR

DAPAT TUBUHKAN

NEGARA PALESTIN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: