Isnin, 21 Ogos 2023

PROJEK TUMBANGKAN KERAJAAN PAKATAN ?



Undang-undang antilompat parti bakal teruji?


DALAM satu tulisan di Facebook, Timbalan Speaker Dewan Negara, Nur Jazlan Mohamed mencetuskan satu perkara menarik: “.. buat masa sekarang ini saya percaya Kerajaan Perpaduan masih selamat kerana adanya akta antilompat parti. Tapi tak tahulah kalau ada MP (Ahli Parlimen) Umno yang sanggup nak letak jawatan dan cetuskan (pilihan raya kecil) PRK lagi. Sebab jenis desperado politik ini, mereka sanggup buat apa saja demi nak penuhi hawa nafsu untuk berkuasa.”

Bekas Ahli Parlimen Pulai itu tidak merujuk secara khusus kumpulan wakil rakyat yang bakal menggerakkan usaha yang diramalkan itu. Pun begitu dalam lingkungan politik negara khususnya di dalam Umno, ia bukan satu rahsia besar.

Kedudukan dan pendirian mereka yang melawan arus kepimpinan tertinggi semasa kekal sebagai satu perkara menarik untuk dihalusi. Mereka dikatakan sedang menunggu masa yang sesuai. Andaian dan tanggapan sebelum ini terarah kepada hasil pilihan raya negeri (PRN) yang baharu berakhir. Dan, Nur Jazlan mengutarakan kemungkinan tersebut.

Sekali lagi bila akan menjadi kenyataan, sekali gus bakal menggugat kerajaan perpaduan yang BN dan Umno merupakan sebahagian daripada blok semasa.

Terdapat juga jangkaan, ramalan dan andaian sekiranya Umno tidak mencapai keputusan yang diharapkan atau prestasinya merudum, ia akan membawa impak ke atas kepimpinan Presiden Umno dan Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi.

Zahid berhadapan dengan tekanan agar berundur. Beliau juga secara terbuka telah mengatakan bahawa menerima tanggungjawab ke atas prestasi buruk parti itu. Bagaimanapun tegas beliau, ia tidak bermakna beliau akan melepaskan jawatannya.


WOIT

PROJEK NAK

JATUHKAN

KERAJAAN PAKATAN

SEDANG DISUSUN

AMIN

PRK PULAI

GARIS MERAH

AMIN

KALAU PN MENANG

PRK PULAI

PROJEK BERJALAN

AMIN


KALAU

 PAKATAN MENANG

PROJEK AKAN GAGAL

KAH KAH KAH

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: