Ahad, 25 Februari 2018

JANTAN ICE DARI OTZTAL







JANTAN ICE

DARI OTZTAL
Otzi juga dikenali sebagai Otzi Iceman, Manusia Similaun, Man dari Hauslabjoch, Homo tyrolensis, dan mama Hauslabjoch, adalah seorang mumi asli yang dipelihara dengan baik dari seorang lelaki yang hidup sekitar 3,300 SM. Otzi ditemui di Eropah 1991 di Alps Otztal di sempadan Austria-Itali. Dia adalah mumia manusia semula jadi yang paling terkenal di Eropah, dan telah menawarkan pandangan Eropah Chalcolithic yang belum pernah terjadi sebelumnya. Tubuhnya dan barang-barangnya dipamerkan di Muzium Arkeologi Selatan Tyrol di Bolzano, South Tyrol, Itali.

Otzi ditemui oleh dua orang pelancong Jerman, Helmut dan Erika Simon, pada 19 September 1991. Tubuhnya pada awalnya dianggap sebagai mayat moden, seperti beberapa orang lain yang baru-baru ini ditemui di rantau ini. Ia ditemui semula oleh pihak berkuasa Austria dan dibawa ke Innsbruck, di mana usia sebenarnya akhirnya ditemui. Suruhanjaya berikutnya menunjukkan bahawa badan itu terletak beberapa meter di dalam wilayah Itali. Ia kini dipamerkan di Muzium Arkeologi Selatan Tyrol di Bozen-Bolzano, Itali.

Badan ini telah diperiksa secara meluas, diukur, x-ray, dan bertarikh. Tisu dan kandungan usus diperiksa secara mikroskopik, seperti debunga yang terdapat pada peralatannya. Pada masa kematiannya, Otzi adalah lelaki berusia 30 hingga 45 tahun, kira-kira 160 cm (5'3 ") tinggi.

Menggunakan teknologi 3-D moden, pembinaan semula wajah telah dibuat untuk Muzium Arkeologi Selatan Tyrol di Bolzano, Itali. Ia menunjukkan Otzi kelihatan tua selama 45 tahun, dengan mata berwarna coklat, janggut, wajah yang berkeringat, dan pipi yang tenggelam. Dia digambarkan kelihatan letih dan tidak terasa.



SOALAN SEBELUM

PRU14 IALAH 

SIAPA

JANTAN ICE

DARI MALAYSIA?





--------------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

AG agaknya?????????????.???

Beku kes 1MDB.
Beku kes Felda Jalan Semarak.
Beku kes Mara.
Beku kes Sabah Watergate.
Beku kes NFC Shahrizat Lembuuuu.
Beku kes Tan Sri Bali Kongkek Bini Orang.
Beku kes Human Traffic Wang Kelian.
Beku kes Dedak Najib-Habibur.
Ice Man Malaysia Apamdi.