Isnin, 31 Julai 2023

BERAPA JUTA WARGA.CHINA MERAH DAH LESAP DI TANAH MELAYU


Ejen minta bayaran bantu warga China sudah larikan diri


PUTRAJAYA – Seorang ejen yang disyaki meminta bayaran bagi membantu seorang warga China yang tidak dibenarkan memasuki negara ini bulan lalu difahamkan sudah melarikan diri.

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki berkata, pihaknya tidak dapat mengesan ejen dan juga warga China terbabit.

“Kami menyemak rekod Imigresen dan sistem menunjukkan kedua-duanya sudah meninggalkan negara ini,” katanya selepas Majlis Pelancaran Pemakaian Kamera Badan dan Jaket di Ibu Pejabat SPRM, di sini, hari ini.

Ditanya mengenai dakwaan dua individu terbabit masih berada dalam negara, Azam menggesa pihak-pihak yang mempunyai maklumat berkaitan untuk tampil bagi membantu siasatan SPRM.

Katanya, pada masa ini, beliau sudah mengarahkan agensinya supaya menamatkan siasatan dan menyerahkan laporan kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut.

Awal bulan ini, Azam dilapor berkata, SPRM sedang menjejaki ejen dipercayai warga asing atas dakwaan meminta bayaran bagi membantu seorang warga China selepas dia didakwa ditahan daripada memasuki Malaysia.

Ejen itu dipercayai dikaitkan dengan syarikat dilantik sekumpulan syarikat penerbangan bagi menguruskan pelancong dikenakan Notis Tolak Kemasukan (NTL).

Pada akhir Jun lalu, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Seri Tiong King Sing mengakui, beliau ialah menteri dikaitkan dengan kekecohan di balai ketibaan antarabangsa KLIA bagi membantu seorang warga China dilarang memasuki Malaysia.

ADVERTISEMENT


Beliau turut mendakwa wujud budaya rasuah dalam segelintir pegawai dan penyalahgunaan kuasa di pintu masuk negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, turut mengakui budaya rasuah masih berlaku dalam kalangan penguat kuasa tetapi, hanya membabitkan segelintir mereka di KLIA.

Azam berkata, SPRM sudah mengambil keterangan sekurang-kurangnya 14 individu terbabit dalam kekecohan itu, termasuk Tiong, wanita China terbabit dan lapan pegawai imigresen. – 
 

SOALAN AJEN

SEORANG INI

TAK PENTING

TAK PERLU

DI HEBOH

AMIN

YANG WAJIB

DI HEBOH

DI TANYA

DI SOAL  IALAH

DAH BERAPA

JUTA WARGA CHINA

MERAH DAH MASUK

TERUS LESAP

DI TANAH MELAYU

KHALAS

MASUK PELANCUNG

TERUS TAK PULANG

KHALAS

TANAH MELAYU

AKAN JADI 

PROVINSI

CHINA MERAH

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Macam celaka Malaysia Darul Babi

Tanpa Nama berkata...

Siapa rasuah? Pegawai Imigresen, agen atau orang yang nak masuk dalam negara? Siapa bertanggungjawab jaga negara? Diberi gaji setiap bulan melaksana tanggungjawab? Siapa cui bono? Siapa rugi? Masalah kita bila ambil tindakan terus bising bising silap DAP kalau ada orang rasuah kah kah kah