Selasa, 10 Oktober 2023

CALON KETUA POLIS NEGARA


Amaran pengarah JSJ adalah 'rahsia terbuka', kata polis

UCAPAN Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Mohd Suhaily Mohd Zain pada pertemuan tertutup dengan pegawainya di Pulau Pinang baru-baru ini telah mencetuskan kekecohan di kalangan pasukan polis dan orang ramai.

Suhaily yang baru dilantik menggantikan Ayob Khan Mydin Pitchay, berkata beliau mengetahui ada anggota yang memiliki kereta mewah dan bersekongkol dengan sindiket jenayah, memberi amaran akan mengambil tindakan.

“Sama ada awak berubah atau awak akan ditukar,” tegas Suhaily kepada 130 KBSJD (ketua jabatan siasatan jenayah daerah).

Rakaman ucapan beliau, di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada Jumaat lalu, kini tular di media sosial.

Seorang pegawai Cawangan Khas yang bertugas di sebuah balai polis daerah di Kuala Lumpur, berkata amaran itu datang tepat pada masanya kerana beliau mendakwa beberapa jabatan kini dipimpin dan dikendalikan oleh pegawai polis yang korup.

Pegawai SB yang tidak mahu dikenali itu berkata, banyak maklumatnya mengenai kegiatan maksiat di bandar ini tidak diendahkan oleh anggota polis berpangkat lebih tinggi dari jabatan lain.

“Saya boleh beri jaminan bahawa apa yang Suhaily katakan hanyalah kebenaran. Dia menyebut dalam ucapannya tentang polis bekerja dengan sindiket dan bagaimana suatu hari nanti, kita mungkin akan berbunuhan sesama sendiri kerana wang. Ia boleh berlaku.

“Tugas saya ialah mengumpul risikan mengenai jenayah atau narkotik di KL. Saya keluar tidak membawa senjata kerana perlu berada di bawah penyamaran, tetapi setiap kali saya menghantar laporan, tiada tindakan susulan.

“Mereka (pegawai yang lebih tinggi) tidak peduli untuk menyiasat atau melihatnya,” kata pegawai SB itu.

Beliau berkata beberapa kali beliau menyerahkan penemuannya terus kepada ketua polis dan ketika itulah akan berlaku perbalahan antara SB dan jabatan JSJ.

“JSJ akan mengeluarkan laporan mereka sendiri yang mendakwa maklumat kami tidak boleh dipercayai dan tiada aktiviti sedemikian berlaku di bawah pengawasan mereka.

“Sebenarnya, mereka sudah memaklumkan sindiket itu untuk berlindung atau menghilangkan diri buat seketika.

“Kamu beritahu saya mengapa masih ada pelacuran di hotel di Kuala Lumpur jika tiada sesiapa yang melindungi mereka.

“Bagaimanakah seorang pegawai polis berpangkat rendah mampu menggunakan telefon bimbit terkini dan memandu kereta mewah yang menelan belanja beribu-ribu secara ansuran setiap bulan.

“Apa yang dikatakan oleh pengarah CID adalah rahsia terbuka. Sama ada anda mengambil serius kata-katanya atau berpura-pura semuanya baik-baik saja,” tambahnya. – 10 Oktober, 2023.

SOSOK INI

CALON KETUA

POLIS NEGARA  

RAKYAT MALAYSIA

AMIN

TAPI AWAS

CUKONG OLIGARKI

KONGSI GELAP

AKAN LOBI MENTERI

UNTUK KETEPIKAN

SOSOK SOSOK YG

JUJUR SEPERTI INI

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebut s pun pelat... lidah pendek ni kadang tak boleh percaya sangat..

Tanpa Nama berkata...

Kah kah cerita kartel dulu kini selamanya, nak cari yang elok, nak cari yang bersih, nak cari integriti bukan senang, macam cari jarum dalam jerami padi, kata orang putih lah, tapi selama ini siapa melindungi mereka siapa bagi pangkat pingat jawatan semuanya kepada golongan korup? Ikan rosak dari kepalanya? Betul atau salah? Kah kah kah jangan sekadar cakap-cakap macam NATO tapi kena lihat tindakan ada atau tidak? Kartel terus berjalan di mana mana sama, bawah naungan siapa? Kah kah kah cakap senang nak buat susah sebab akhirnya semuanya orang-orang kita belaka, kah kah kah