Isnin, 22 Januari 2024

SALJI AIR BATU DI GREENLAND CAIR


Greenland losing 30m tonnes of ice an hour, study reveals

Total is 20% higher than thought and may have implications for collapse of globally important north Atlantic ocean currents


Tudung ais Greenland kehilangan purata 30m tan ais sejam akibat krisis iklim, satu kajian telah mendedahkan, iaitu 20% lebih daripada yang difikirkan sebelum ini.

Sesetengah saintis bimbang bahawa sumber tambahan air tawar yang mencurah ke Atlantik utara ini mungkin bermakna keruntuhan arus lautan yang dipanggil peredaran terbalik meridional Atlantik (Amoc) lebih hampir untuk dicetuskan, dengan akibat yang teruk kepada manusia.

Kehilangan ais besar dari Greenland akibat pemanasan global telah direkodkan selama beberapa dekad. Teknik yang digunakan setakat ini, seperti mengukur ketinggian kepingan ais atau beratnya melalui data graviti, adalah baik untuk menentukan kerugian yang berakhir di lautan dan menaikkan paras laut.

Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat mengambil kira kemunduran glasier yang kebanyakannya terletak di bawah paras laut di fjord sempit di sekitar pulau itu. Dalam kajian itu, gambar satelit telah dianalisis oleh saintis untuk menentukan kedudukan akhir banyak glasier Greenland setiap bulan dari 1985 hingga 2022. Ini menunjukkan pemendekan yang besar dan meluas dan secara keseluruhan berjumlah satu trilion tan ais yang hilang.

BILA AIR BATU

CAIR BANYAK

PULAU AKAN

TENGGELAM

AMIN

KERJA BODOH

TAMBAK LAUT

DI PENANG

DI FOREST SITI

AKAN SAMA

TENGGELAM

KHALAS

Tiada ulasan: