Sabtu, 16 Mac 2024

BUKTI JENAYAH ZIONIS


Lebih 20 terbunuh, beratus cedera Israel tembak penduduk tunggu makanan

GAZA CITY – Lebih 20 terbunuh manakala kira-kira 155 cedera selepas tentera Israel melepaskan tembakan ke arah orang ramai yang menunggu bantuan kemanusiaan di Semenanjung Gaza pada hari Khamis.

Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza berkata, kejadian berlaku di Bulatan Kuwait dan insiden itu memaparkan niat terancang Israel untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai yang baru dan mengerikan.

“Proses memindahkan mangsa yang maut dan cedera sedang dijalankan walaupun dalam keadaan yang mencabar di rantau ini,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Agensi Anadolu.

Angka kematian mungkin meningkat berikutan kecederaan serius yang dialami mangsa yang sedang dirawat di hospital berdekatan.

Agensi berita rasmi Palestin WAFA mengesahkan berpuluh-puluh orang terbunuh dan cedera dalam kejadian berkenaan.

Sementara itu Al Jazzera melaporkan insiden tembakan yang disasarkan kepada orang awam yang sedang menunggu bantuan makanan bukan kali pertama berlaku.

Berikut adalah senarai beberapa serangan terhadap pencari bantuan dan konvoi oleh tentera Israel:

14 Mac: Lebih belasan orang terbunuh dan lebih 100 cedera selepas tentera Israel melepaskan tembakan ke arah pencari bantuan di Bandar Gaza.

3 Mac: Sekurang-kurangnya sembilan orang terbunuh dalam serangan Israel ke atas trak pengagihan bantuan di Deir el-Balah.

29 Februari: Sekurang-kurangnya 112 rakyat Palestin terbunuh dan ratusan cedera selepas tentera Israel melepaskan tembakan ke arah orang ramai yang menunggu bantuan makanan di barat daya Gaza City.

26 Februari: Sepuluh orang dilaporkan terbunuh apabila tentera Israel membedil dan melepaskan tembakan ke arah orang ramai yang menunggu trak bantuan makanan di Bandar Gaza.

25 Januari: Serangan Israel membunuh sekurang-kurangnya 20 orang yang menunggu bantuan kemanusiaan di Gaza City.

29 Disember: Tentera Israel melepaskan tembakan ke arah konvoi bantuan ketika ia pulang dari utara Gaza di sepanjang laluan yang ditetapkan sebagai selamat oleh tentera Israel.

7 November: Sebuah konvoi bantuan Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah mendapat kecaman di Bandar Gaza walaupun kumpulan itu tidak menyerahkan tanggungjawab untuk serangan itu.

Israel melancarkan perangnya ke atas Gaza selepas pencerobohan rentas sempadan 7 Oktober oleh kumpulan Palestin Hamas dan telah membunuh lebih daripada 31,300 rakyat Palestin dan mendorong wilayah itu ke ambang kebuluran.-Agensi



JENAYAH ZIONIS

MUSTAHIL

TIDAK NAMPAK

AMIN

MUSTAHIL ADA

LAGI NEGARA

MASIH BERI SENJATA

AMIN

AMERIKA FRANCE

DAN GERMAN

SAMA TERLIBAT

KHALAS

Tiada ulasan: