Isnin, 1 April 2024

ANJING KAWAN PALING SETIA



Anjing disifatkan boleh mengaitkan perkataan dengan objek

BUDAPEST: Anjing dikesan dapat memahami sesetengah perkataan merujuk kepada objek yang berkaitan dengan manusia, menurut kajian kecil mengenai gelombang otak anjing yang juga disifatkan sebagai "rakan kerja" manusia.

Bagaimanapun, kajian yang dijalankan di Universiti Eotvos Lorand di Budapest dan diterbitkan dalam jurnal Current Biology bagi menganalisis aktiviti otak dalam 18 anjing, memberikan bukti bahawa mereka boleh mengaktifkan ingatan objek apabila mendengar namanya.

"Terdapat perdebatan panjang mengenai keupayaan haiwan bukan manusia untuk memahami perkataan secara rujukan.

"Walaupun terdapat laporan tingkah laku, ini sentiasa kes berkecuali.

"Kajian kami adalah yang pertama bahawa ini adalah kapasiti seluruh spesies," kata pengarang kajian ini, Marianna Boros.

Semasa kajian, pemilik anjing menyebut perkataan untuk objek yang diketahui haiwan peliharaan mereka.

Kemudian dalam beberapa kes mereka akan membentangkan anjing dengan objek yang sepadan dengan perkataan itu, manakala dalam kes lain objek itu tidak sepadan.

Hasilnya didapati bahawa corak dalam otak anjing apabila perkataan sepadan dengan objek adalah berbeza berbanding apabila mereka tidak.

Ini sama dengan apa yang boleh diperhatikan pada manusia.

"Anjing boleh memahami bahawa perkataan bermaksud sesuatu.

"Jadi mereka mengaktifkan otak dan menghubungkan makna perkataan itu," katanya.

Penyelidik merancang untuk memeriksa sama ada keupayaan memahami bahasa rujukan ini khusus untuk anjing atau mungkin terdapat dalam mamalia lain juga. - REUTERS

ANJING KAWAN

PALING SETIA

UNTUK UMAT

MANUSIA

KHALAS 

Tiada ulasan: