Jumaat, 27 September 2024

BLOOMBERG LAPOR ANWAR PENDENDAM - PERTEMPURAN DITERUSKAN


๐—•๐—”๐—ก๐——๐—จ๐—”๐—ก

 ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—›๐—ข๐—ฅ๐— ๐—”๐—ง 

๐——๐—”๐—ก ๐—ž๐—˜๐—๐—œ

1. Saya sebenarnya tidak mahu mengungkit kisah lama tetapi apabila saya dirujuk dengan ungkapan yang menghina, saya rasa terpanggil untuk memberi sedikit pandangan.

2. Anwar di dalam ucapan semasa sambutan Himpunan Keadilan mengakui dia bekas banduan tapi seorang banduan terhormat. Dia menjadi banduan kerana dizalimi.

3. Tidak sebut nama tetapi sayalah sang saka tua yang zalim dan menindas rakyat.

4. Rakyat tentu ingat semasa saya PM kali pertama dan Anwar dipecat oleh UMNO pada tahun 1998, ada dua kes yang di hadapinya. Pertama kerana salah guna kuasa dan keduanya salah laku seks.

5. Di dalam kes pertama, dia didapati bersalah dan dipenjara enam tahun kerana telah mengguna kedudukannya mengarah polis untuk menekan orang yang telah membuat akuan bersumpah terhadapnya kerana salah laku seks.

6. Keduanya, dia dihukum kerana salah laku seks tetapi berjaya mengenepi diperingkat rayuan. Namun begitu, hakim ketika membuat keputusan membebas Anwar, menyatakan bahawa mereka percaya bahawa salah laku seks itu memang benar berlaku.

7. Di dalam kes salah laku seks yang kedua, saya bukan lagi PM. Tetapi ketiga-tiga peringkat mahkamah mendapati Anwar bersalah. Perdana Menteri pada masa itu ialah Najib dan Menteri Dalam Negeri ketika itu ialah Zahid Hamidi. Siapa dia sang saka pada masa itu tidak disebut walaupun Anwar pada 2015 telah kecam Zahid kerana menghalang Anwar dari berjumpa dengan peguamnya dalam 16 kes sivil dan jenayah. Zahid sekarang menjadi Timbalan Perdana Menteri dibawah Anwar.

8. Pakatan Harapan menamakan saya sebagai calon Perdana Menteri dengan syarat saya serah jawatan itu kepada Anwar apabila saya letak jawatan. Saya juga bersetuju untuk Anwar yang masih ada hanya satu tahun dalam penjara dibebaskan.

9. Malang bagi Anwar Kerajaan Pakatan Harapan jatuh apabila enam wakil rakyat Bersatu dan 10 wakil rakyat PKR keluar dari Pakatan Harapan. Tidak dapatlah saya serah jawatan Perdana Menteri kepada Anwar.

10. Yang jadi Perdana Menteri lepas saya ialah Muhyiddin.

11. Kita boleh rancang.

12. Yang menentukan ialah Allah SWT.

DR MAHATHIR BIN MOHAMAD 
27 September 2024

Tiada ulasan: