Sabtu, 24 Jun 2023

LAGI SAMPAN TENGGELAM



40 hilang, bot migran karam di Itali, kata PBB


KIRA-kira 40 orang hilang selepas bot migran terbalik di pulau Lampedusa di Itali, kata PBB pada Jumaat.

Kejadian itu berlaku pada Khamis dan seorang bayi baru lahir antara yang hilang, kata wakil UNHCR ke Itali Chiara Cardoletti.

Kapal itu berlepas dari Sfax di Tunisia dan membawa 46 pendatang dari Cameroon, Burkina Faso dan Pantai Gading, kata Flavio Di Giacomo, jurucakap agensi migrasi PBB IOM.

Bot itu terbalik akibat angin kencang dan ombak tinggi, katanya. “Sesetengah mangsa yang terselamat dibawa ke Lampedusa dan yang lain dibawa pulang ke Tunisia”.

“Antara yang hilang ialah tujuh wanita dan seorang bawah umur. Yang terselamat semuanya lelaki dewasa”, tambahnya.

“Kami mendapati lebih banyak ketibaan pendatang dari Afrika sub-Sahara berbanding Tunisia” melalui laluan Tunisia sejak November, katanya.

Beliau menjelaskan ini disebabkan oleh penduduk dari sub-Sahara Afrika yang melarikan diri dari diskriminasi di Tunisia.

“Untuk terus mengira jumlah kematioan di pintu masuk ke Eropah sama sekali tidak boleh diterima,” tulis Cardoletti di Twitter.

“Mekanisme penyelamat yang diselaraskan dan dikongsi bersama di laut antara negeri kini juga merupakan soal hati nurani.”

Pulau Lampedusa di selatan Itali adalah salah satu pintu masuk utama bagi pendatang yang menyeberangi Mediterranean. Tahun lepas, lebih 46,000 orang tiba di sana, daripada jumlah keseluruhan 105,000 di Itali, menurut UNHCR.

Kejadian bot migran karam meningkat dalam beberapa bulan kebelakangan ini, manakala bilangan pendatang yang memasuki EU melalui Mediterranean tengah “lebih daripada dua kali ganda” pada 2023 berbanding tempoh yang sama tahun lalu, menurut agensi sempadan Eropah Frontex pada pertengahan Jun.

Minggu lalu sebuah kapal pukat tunda yang penuh sesak dari Libya karam di pantai Greece. Angka kematian berjumlah 82 orang, dengan 104 mangsa terselamat, namun menurut saksi beratus-ratus lagi berada kapal itu, dan mayat mereka masih hilang di laut. – AFP, 24 Jun, 2023.

JANGAN MAKAN

IKAN UDANG KETAM

SOTONG DARI

LAUT TENGAH

KAH KAH KAH

BERATUS MAYAT

HILANG DALAM LAUT

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: