Jumaat, 23 Jun 2023

NAK KONTROL PLATFORM ?


SKMM ambil tindakan undang-undang terhadap Meta

SURUHANJAYA Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan memulakan tindakan undang-undang terhadap Meta, syarikat induk Facebook, kerana gagal bekerjasama dalam mengalih keluar kandungan yang tidak diingini daripada platformnya.

SKMM berkata walau sudah berulang kali mengemukakan permintaannya, Meta gagal mengambil tindakan mencukupi untuk menangani isu kandungan tidak diingini pada platformnya.

“Platform Facebook sejak akhir-akhir ini dibelenggu dengan jumlah kandungan memudaratkan yang signifikan membabitkan elemen kaum, institusi diraja, agama (3R), penyamaran, judi dalam talian serta iklan-iklan penipuan. 

“Lantaran itu, pihak SKMM menghubungi pihak Meta, syarikat induk Facebook untuk menurunkan kandungan yang dimaksudkan daripada platformnya.

“Maklum balas pihak Meta yang lembap dan kurang memuaskan, tidak setimpal dengan keseriusan perkara berkenaan dan ini mengundang kebimbangan dan penelitian awam.

“Memandangkan tahap kerjasama yang diberikan oleh Meta adalah tidak memadai, pihak SKMM tidak teragak-agak untuk mengambil langkah definitif atau tindakan perundangan terhadap Meta sebagai langkah untuk memastikan pengguna dilindungi dan mempunyai persekitaran selamat dalam alam digital,” kata badan kawal selia komunikasi dan multimedia itu dalam satu kenyataan hari ini.

SKMM berkata tindakan itu perlu dalam mempromosikan akauntabiliti untuk keselamatan siber dan meningkatkan perlindungan pengguna terhadap bahaya dalam talian, termasuk aktiviti penipuan.

SKMM menambah agensi itu sama sekali tidak bertolak ansur terhadap sebarang penyalahgunaan platform dalam talian dan telekomunikasi, rangkaian atau kemudahan dalam talian yang berterusan dan semakin meningkat bagi aktiviti siber berniat jahat, pancingan data, atau sebarang kandungan yang mengancam kestabilan kaum, keharmonian sosial dan tidak menghormati Raja-raja. – 23 Jun, 2023.

WOIT

INI KERJA SIA SIA

LAGI BANGANG 

POODAH

AMIN

NAK KONTROL

PLATFORM ORANG 

POODAH

AMIN

DALAM YOUTUBE

ADA BERBILION

VIDEO DOKU

ANTI AGAMA

ANTI ISLAM

ANTI RAJA

NAK KONTROL ? 

POODAH

KAH KAH KAH

BUAT PLATFORM

SENDIRI BARU

BOLEH URUS

ARAH

KAH  KAH KAH

KHALAS

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kanada amerika euro semua buat benda yang sama ..kah kah kah.

Amier The Hero berkata...

Mentoghi komunikasi mano yg bodo lagi bangang ni?!! Dio igt pesbuk tu hakmilik gomen ke.. apa punya baghal laaaa haihhh!!! Den maleh nak komen dah bab mad dani ni, buek ngabihan bogheh ajo. Ekonomi makin toghuk, ringgit makin jatuh.. asik bekempen ajo kehulu kehilir. Padohal dah dapek pun jawatan pm kan, apo eh laie?!! Ke ghaso jawatan tu dah kek ujung² tanduk... Kah kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Suruh skmm jaga kontol sendiri. Kontol meta jauh lebih panjang dan tak bersunat. Kah! Kah! Kah!