Jumaat, 17 November 2023

BEZA NEGARA ISLAM DAN NEGARA KAPIR


Arab Saudi larang jemaah berdoa untuk Gaza, pamer sokongan untuk Palestin


Pihak berkuasa di Mekah dan Madinah baru-baru ini menahan jemaah umrah yang menunjukkan solidariti atau berdoa untuk Palestin, dalam apa yang bakal meningkatkan lagi kemarahan umat Islam sedunia terhadap kerajaan Arab Saudi yang dilihat antara negara Teluk yang menghalang usaha memaksa Israel memberhentikan serangan di Gaza.

Portal berita Middle East Eye berpengkalan di London melaporkan pengalaman Islah Abdur-Rahman ketika berada di kota suci itu bersama keluarganya bulan lalu.

Islah, seorang pelakon dan penyampai di Britain, berkata beliau didatangi empat anggota tentera kerana memakai keffiyeh dan tasbih bertemakan warna Palestin di pergelangan tangannya.

“Saya diiringi ke sebuah lokasi lain yang menempatkan mereka yang ditangkap atas tuduhan jenayah dan kesalahan lain. Selepas ditahan, beberapa anggota tentera lain menyoal siasat saya dan bertanyakan tentang kewarganegaraan saya, dan mengapa saya berada di situ, dari mana saya tiba dan untuk berapa lama saya akan tinggal,” katanya dipetik Middle East Eye, sebuah portal berita diketuai wartawan terkemuka dan diasaskan pada 2014 dengan memfokuskan isu Timur Tengah dan Afrika Utara.

Menurut Islah, dia kemudian diarahkan untuk menunjukkan cara memakai keffiyeh.

"Jelas yang menjadi isu ialah kain selendang itu," katanya, dan menambah anggota keselamatan itu berbincang sesama mereka dalam bahasa Arab dan beberapa kali menyebut "keffiyeh Palestin".

Islah dibebaskan selepas menandatangani borang pelepasan manakala keffiyehnya dirampas.

Dia kemudian diingatkan supaya tidak memakai keffiyeh Palestin, dengan berkata, "Ini tidak bagus, Israel-Palestin tidak bagus, jadi jangan pakai, tidak dibenarkan."

Berkongsi pengalamannya di Instagram, Islah berkata beliau sedih bukan sahaja kerana keffiyeh itu hadiah dibelikan makciknya ketika melawat Baitulmaqdis, tetapi kerana ia dijadikan isu di sebuah negara Islam dan tempat suci ketika rakyat Palestin terus menjadi mangsa kekejaman Israel.

"Tetapi inilah realiti bagaimana rakyat Palestin tidak bersuara!" tulisnya, sambil berharap apa yang dilakukan terhadapnya tidak mencerminkan anggota tentera lain.

Islah memberitahu Middle East Eye, hantarannya disambut mesej kebencian daripada rakyat Saudi yang cuba mempertahankan tindakan pihak berkuasa dengan merujuk kepada larangan kegunaan bendera dan simbol di kawasan masjid.

Islah terkilan dengan hujah itu kerana menganggap Palestin "bukan sembarangan negara" dan merupakan tempat letaknya Masjid Al-Aqsa.

Ditahan kerana berdoa

Pengalaman serupa turut dilalui seorang jemaah Algeria yang mendakwa ditahan lebih enam jam hanya kerana berdoa untuk rakyat Palestin.

"Di Madinah, saya menunaikan solat dan mengambil kesempatan itu untuk mendoakan kanak-kanak dan mangsa di Palestin. Adakah satu jenayah untuk mendoakan orang yang dizalimi?" kata lelaki itu (kanan) dalam sebuah klip video dimuat naik pada 10 November lalu.

Menurutnya, belum pun selesai berdoa, beberapa anggota tentera merampas telefonnya dan mengarahkan untuk memadam video yang dirakamnya ketika berdoa untuk rakyat Gaza, sebelum dibawa ke balai polis.

“Saya dilayan seperti penjenayah dan diberitahu saya ditahan kerana ‘bersimpati dan mendoakan Palestin' dan cap jari saya diambil,” katanya dalam video itu seperti dipetik Middle East Eye.

Menurutnya, walaupun bernasib baik dibebaskan, ada jemaah lain yang ditahan lebih lama, termasuk seorang wanita Indonesia yang mempamerkan bendera Palestin pada tudungnya. 

- Iklan -
Pihak berkuasa Arab Saudi sebelum ini memberi amaran kepada orang ramai untuk tidak mengeluarkan komen atau melakukan apa-apa tindakan sebagai respons kepada serangan Israel di Gaza.

Pada 10 November lalu, Ketua Urusan Agama Masjidil Haram, Abdul Rahman al-Sudais, berkata orang ramai tidak harus melibatkan diri dengan apa yang berlaku di Gaza dan menyerahkan kepada kerajaan mereka.

“Apa lagi yang perlu kita lakukan untuk mereka selain berdoa untuk mereka,” katanya.

Pada 11 November, Riyadh menjadi tuan rumah mesyuarat tergempar Liga Arab dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), yang berakhir tanpa apa-apa persetujuan bersama untuk mengambil langkah praktikal membantu rakyat Palestin.

Menurut rangkaian Israel Channel 12, Arab Saudi bersama UAE, Bahrain, Sudan, Maghribi, Mauritania, Djibouti, Jordan dan Mesir – yang kesemuanya mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel – menolak cadangan supaya negara Islam mengenai sekatan ekonomi terhadap Israel termasuk sekatan minyak dan larangan penggunaan ruang udara negara Arab kepada pesawat Israel.

INI LAH CONTOH

NEGARA  ARAB

ISLAM

AMIN

NEGARA KAPIR

YG MAKAN BABI

YG TAK PERCAYA

TUHAN PUTUS

HUBUNGAN DENGAN

ZIONIS

AMIN

NEGARA ARAB

BEBAL BUAT DEEEK

AMIN

MASANYA  DAH

SAMPAI RAKYAT

ARAB BANGUN

DAN JATUHAKAN

RAJA RAJA MEREKA

YG JADI ALAT

ZIONIS AMERIKA

KHALAS

Tiada ulasan: