Jumaat, 17 November 2023

LARANG ISAP ROKOK - NAK ISAP APA ?


KJ bidas PM dan 2 menteri halang RUU GEG

BEKAS menteri kesihatan Khairy Jamaluddin mendakwa dua menteri kabinet dan perdana menteri menyekat rang undang-undang yang bertujuan melarang mereka lahir selepas 2007 membeli atau mengambil produk nikotin.

Membawa perkara itu ke Instagram, Khairy menulis kedua-dua menteri itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Azalina Othman Said dan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Tiong King Sing.

Walaupun Putrajaya tidak memberikan maklumat terkini mengenai rang undang-undang itu, badan pemerhati kesihatan CodeBlue mendakwa kabinet telah memutuskan untuk menggugurkan peruntukan berkaitan larangan tembakau dan vape berdasarkan umur, yang biasanya dirujuk sebagai generasi penamat (GEG), daripada Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2023.

Khairy mencadangkan rang undang-undang GEG semasa beliau menjadi menteri kesihatan dan menyelar pentadbiran semasa yang mengendalikan perkara itu.

Katanya semasa beliau bertanggungjawab ke atas rang undang-undang itu, AGC tidak membantah tetapi kedudukan itu kini dilaporkan telah berubah.

“Anda tahu kenapa? Pengkritik GEG yang sengit tidak lain adalah menteri undang-undang sendiri. Dia tidak mahu ia diluluskan.

“Lawan besar GEG dalam kabinet ialah menteri undang-undang, menteri pelancongan dan ‘the gaffer’,” katanya.

“The gaffer” yang dimaksudkan Khairy ialah Anwar Ibrahim.

Menurut CodeBlue, Peguam Negara Ahmad Terrirudin Mohd Salleh berpendapat peruntukan GEG adalah “tidak berperlembagaan” kerana ia melanggar Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kesaksamaan di sisi undang-undang.

Khairy berkali-kali menegaskan bahawa GEG adalah perlu untuk melindungi kesihatan awam kerana perbelanjaan awam untuk rawatan untuk merokok dan penyakit berkaitan vape adalah jauh lebih tinggi daripada cukai yang dikutip daripada industri. – 15 November, 2023.

WOIT

YANG LARANG

ISAP ROKOK ITU

ISAP APA?

JENG JENG JENG

KALAU ADA DUIT

BOLEH ISAP

KOKAIN

AMIN

BOLEH ISAP

ICE

AMIN

YANG TAKDA DUIT

BAGI CHANLAA

ISAP ROKOK

GULUNG

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: