Rabu, 3 Januari 2024

PERANG PASTI MEREBAK - AL FATIHAH



Senior Hamas figure Saleh al-Arouri killed in Lebanon

Death of Arouri in Israeli drone strike on Beirut suburb threatens significant escalation of war in region


Salah seorang pegawai paling kanan Hamas, Saleh al-Arouri, telah terbunuh dalam serangan dron Israel di Beirut yang mengancam peningkatan ketara dan berbahaya dalam perang Israel terhadap Hamas dan konflik berkaitannya dengan kumpulan militan Lubnan Hizbullah.


Perdana Menteri Lubnan, Najib Mikati, menyuarakan kebimbangan mengenai keganasan serantau yang lebih lanjut, menyifatkan pembunuhan itu sebagai "jenayah Israel baharu yang bertujuan untuk mencetuskan fasa konflik baharu, berikutan serangan harian di selatan [Lubnan]".


Serangan itu melanda pejabat Hamas di Musharafieh, pinggir selatan Beirut. Saluran televisyen untuk kumpulan Hizbullah Lubnan berkata Arouri telah dibunuh pada petang Selasa dalam satu letupan bersama lima yang lain ketika menghadiri mesyuarat.


Seorang pegawai Hamas, Basem Naim, juga berkata Arouri telah terbunuh dalam letupan itu. Kumpulan itu berkata dua lagi pegawai dalam sayap bersenjatanya turut terbunuh dalam serangan itu.


Dalam satu kenyataan pada malam Selasa, Hizbullah berkata pembunuhan itu adalah "serangan serius ke atas Lubnan", menyebutnya sebagai "perkembangan berbahaya dalam perjalanan perang antara musuh dan paksi penentangan ... [yang] tidak akan berjalan tanpa tindak balas atau hukuman. Rintangan mempunyai jari pada picu."



AL-FATIHAH

AMIN

MAKIN JELAS

PERANG PASTI

MEREBAK

AMIN 

Tiada ulasan: