Rabu, 5 Jun 2024

JANGAN JADI BANGANG



Miti akan teliti sekatan AS ke atas firma Malaysia

KEMENTERIAN Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti) akan menjalankan siasatan lanjut susulan laporan bahawa AS telah mengenakan sekatan ke atas firma semikonduktor Malaysia.

Menteri Kewangan kedua Amir Hamzah Azizan berkata Miti, sebagai agensi penyelaras, perlu menjalankan siasatan mendalam berhubung perkara itu kerana syarikat itu adalah antara hampir 300 entiti yang telah dikenakan sekatan AS.

“Lebih baik Miti memahami isu itu dan mengetahui sama ada ia benar-benar berlaku,” katanya kepada pemberita hari ini.

Al Jazeera melaporkan pembuat semikonduktor yang berpangkalan di Malaysia, Jatronics Sdn Bhd adalah antara kira-kira 300 entiti yang dikenakan sekatan oleh Washington bulan lepas berhubung dakwaan mereka mempunyai kaitan dengan pembekal tentera Rusia.

Amir berkata beliau difahamkan bahawa syarikat Malaysia itu bukan pengeluar semikonduktor tetapi syarikat perdagangan yang menjual perkakasan berkaitan semikonduktor.

“Malaysia adalah ekonomi terbuka. Walau bagaimanapun, kami mahu perniagaan berdagang dengan cara yang betul. Jadi biarlah siasatan dijalankan dan kita akan lihat hasilnya.

“Yang penting, Malaysia tidak akan bertolak ansur sekiranya sesuatu yang buruk berlaku,” katanya, lapor Bernama.

Dalam perkembangan lain, Amir berkata kenderaan diesel mewah berusia 10 tahun ke atas akan dipertimbangkan untuk program bantuan subsidi Madani atau Budi Madani.

Beliau berkata kementerian kewangan akan mengeluarkan senarai kenderaan yang termasuk dalam kategori sedemikian.

“Walaupun diklasifikasikan sebagai kenderaan mewah, jika kenderaan ini ‘sakit’ selepas lebih 10 tahun, ia boleh dipertimbangkan (untuk subsidi).”

Kementerian kewangan membuka pendaftaran untuk inisiatif Budi Madani pada 28 Mei, susulan pelaksanaan subsidi diesel bersasar.

Amir juga berkata pengumuman sama ada harga diesel akan diapungkan akan dibuat pada masa yang sesuai.

“Beri kami masa kerana kami tidak mahu spekulasi yang akan menyebabkan aktiviti menyorok atau penyelewengan diesel,” katanya. – 4 Jun, 2024.

AMERIKA SEKAT

SYARIKAT KITA

AMIN

KENAPA KITA

BERI ZIONIS

BLACKROCK AMBIL

SYARIKAT KITA

AMIN

APAKH KITA

KENA PAU ?

JENG JENG JENG

KHALAS

Tiada ulasan: