Isnin, 3 Jun 2024

JANJI ANWAR


Anwar tidak boleh samakan kemiskinan di Sabah dengan semenanjung, kata Shafie

DEFINISI miskin tegar di Sabah tidak boleh disamakan dengan di semenanjung, kata bekas ketua menteri Sabah Mohd Shafie Apdal.

Presiden Parti Warisan itu berkata kemiskinan tegar di Sabah melibatkan mereka yang berpendapatan bermusim, manakala di semenanjung, ia mungkin melibatkan mereka yang mempunyai pekerjaan berpendapatan rendah atau menganggur.

“Perdana Menteri datang ke Sabah dan berjanji untuk membasmi kemiskinan tegar di sini dalam tempoh dua bulan.

“Janji dua bulan tu, saya terima. Saya menyokongnya. Ia satu langkah yang baik. Tetapi apakah definisi kemiskinan tegar, dan siapakah mereka?

“Di semenanjung, sama ada mereka mempunyai pekerjaan atau tidak, mereka boleh mendapat lebih daripada RM600 atau kurang. Itulah kemiskinan tegar bagi mereka.

“Di Sabah, saya bertanya, ‘Apakah pendapatan anda?’ Ia bermusim. Kadang-kadang ada kerja, kadang-kadang tiada. Malah memancing adalah bermusim. Mereka mungkin bertuah kerana mendapat RM300,” katanya ketika berucap di Papar hari ini.

Memetik contoh kemiskinan tegar masih berleluasa di banyak daerah Sabah, Shafie berkata pandangannya mengenai kemiskinan boleh disamakan dengan kualiti perkhidmatan persekutuan antara Sabah dan semenanjung.

Dalam perkhidmatan kesihatan dan pendidikan misalnya, Shafie berkata kemudahan di Malaysia Barat jauh lebih baik berbanding di Sabah.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim, dalam ucapan Kaamatan di Penampang pada 31 Mei, mahu kemiskinan tegar di Sabah dihapuskan pada akhir Julai tahun ini.

Anwar kelihatan optimis untuk mencapai sasaran itu, kerana bilangan ketua isi rumah dalam kategori miskin tegar di Sabah kini menurun kepada 9,000 daripada 20,000 sebelum ini.

Sabah telah memilih untuk menggunakan ketua isi rumah dan dipercayai mendapat sumber nombor miskin tegar daripada senarai data e-kasih negeri.

Ini berlaku selepas negeri itu menyifatkan Tinjauan Pendapatan dan Perbelanjaan Isi Rumah 2022, yang menyatakan kemiskinan tegar Sabah enam kali lebih tinggi daripada kadar nasional sebagai lapuk.

Shafie menyifatkannya sebagai kegagalan kerajaan untuk bergelut dengan realiti dan pergantungan mereka kepada data dan statistik. – 3 Jun, 2024.

WOIT

INI JANJI ANWAR

BUKAN 

JANJI POLITIK

KAH KAH KAH

INI RAJA PUTAR

ALAM

KAH KAH KAH

TUNGGU DUA

BULAN LIHAT

APA BERLAKU

KAH KAH KAH

AMIN

Tiada ulasan: